dimarts, 13 de maig del 2014

BONGA BONGA Comunicació


Benvinguts al Projecte interdisciplinari
BONGA BONGA Comunicació!



En aquest projecte, a través de la temàtica de la vida a la Terra, volem treballar la comunicació i la transmissió d'informació d'una forma àmplia. Hem escollit com a eix transversal la comunicació, ja que per a assolir els seus objectius, tota persona ha de disposar d’una bona habilitat comunicativa. Recolzant-nos en aquest principi, i per tal d'assolir una comunicació efectiva en el procés d'autonomia de l'alumnat, volem que es reflexioni i s'aprofundeixi en com ens comuniquem entre nosaltres i en quin és l’objectiu i el sentit de la comunicació. Per aconseguir-ho, hem treballat, entre d'altres, aspectes com l'expressió a través de l'art i el color, l'evolució fins a l'adquisició de la capacitat de llenguatge, la forma en que es comunicaven els nostres avantpassats i la manera que tenien per orientar-se interpretant els signes de la natura. 

Per tal d’assolir l’objectiu plantejat utilitzem les matèries d’educació física, tutoria, ciències socials, ciències naturals, visual i plàstica i llengua i literatura catalana. Aquestes ens permeten abordar la comunicació i l’evolució de l’home i la vida a la Terra d’una forma interdisciplinar, facilitant així l’associació de conceptes i proporcionant una educació integral i no fragmentada.

Ens ubiquem en un context hipotètic que ens situa en una zona rural al sud de Catalunya, on hi ha un percentatge elevat d’immigració: provinent del Nord d’Africa i de països de l’est. Ens trobem en un institut de secundària de tres línies a l’ESO i una a Batxillerat. La línia educativa de centre quant a l’atenció a la diversitat promou l’atenció dels alumnes amb NEE dins l’aula ordinària, respectant al màxim el principi d’inclusivitat.

El projecte va destinat als alumnes de 1r d’ESO i es durà a terme durant el primer trimestre de curs amb una durada de 6 setmanes, dins l’horari habitual per tal que les altres matèries i projectes es puguin desenvolupar amb normalitat.

Amb el desenvolupament del projecte es treballen les 8 competències bàsiques de forma metadisciplinar, l’atenció a la diversitat, la inclusió, la coeducació, el treball cooperatiu, l’ús de les TAC i un sistema d’avaluació continu i clar, fomentant i treballant les intel·ligències múltiples de tot l’alumnat.

Esperem que us agradi i el trobeu interessant i enriquidor, tant com a docents, com per als alumnes. Adjuntem el link:


Grup 2: Patricia Moreno, Judit Guixé, Elisenda Serrats i Alba Gómez




11 comentaris:

  1. Hola companyes del grup 2!

    En primer lloc volíem destacar que tot i que en un primer moment vam pensar que el centre d’interès del vostre projecte (l’evolució de l’home a la Terra), podia resultar una temàtica poc atractiva per a l’alumnat d’ESO, finalment heu aconseguit proposar un projecte que conté unes activitats molt riques i interessants i que permeten desenvolupar l’eix vertebrador del projecte, la comunicació. A més, creiem que heu trobat un títol molt original, que de ben segur aconseguirà despertar la curiositat de l’alumnat.

    Tanmateix, considerem que les matèries curriculars escollides són molt apropiades i estan estretament lligades tant al centre d’interès com a l’eix vertebrador del projecte. D’aquesta forma podem identificar una forta implicació interdisciplinària així com la possibilitat de desplegar totes les competències bàsiques. No obstant, creiem que si el vostre eix vertebrador era la comunicació, podrieu haver ampliat les matèries curriculars pròpies de l’àmbit lingüístic, com per exemple Llengua Anglesa. O bé, donar un pes més rellevant als aspectes lingüístics i de la comunicació en la resta de matèries com ara a Ciències de la Naturalesa.

    Respecte l’apartat de metodologia, creiem que heu plantejat unes estratègies caracteritzades per la flexibilitat i la significativitat de l’aprenentatge. A més, utilitzeu alhora una organització d’aula variada que contempla tant el treball col·laboratiu en petit grup com el treball individual o en gran grup, i que permet que l’alumnat sigui el protagonista del seu propi aprenentatge. Hem vist que aquesta metodologia realment ha estat aplicada en el plantejament de les diverses UUDD, i que l’organització de l’aula i els recursos que s’utilitzen possibiliten l’atenció a la diversitat a l’aula.

    Pel que fa al desenvolupament de les UUDD, hem observat que en algunes d’elles la seqüència d’activitats no contempla un espai per treballar la contextualització del projecte ni la seva conclusió. En aquest sentit, i com a proposta de millora, pensem que podríeu afegir una sessió inicial en la que es comuniqués a l’alumnat la interdisciplinarietat del projecte, els seus objectius generals així com els específics per a cada assignatura, i sobretot on es comuniquessin els criteris d’avaluació de les activitats. Així com una darrera sessió en què es possibilités a l’alumnat un espai per a la reflexió, el debat i la conclusió del projecte a través, per exemple, de l’autoavaluació del projecte i de la seva implicació en el mateix.

    Finalment, pel que fa al format web, considerem molt encertat haver optat per una presentació clara i senzilla, on es pot accedir a tota la informació de forma ràpida i intuïtivament a través del mapa de navegació. Incorporant a més unes imatges que s’ajusten a la perfecció al centre d’interès.

    Així doncs, aprofitem per felicitar-vos per la feina feta!

    Grup 3: Alba Pérez, Laura Rojas, Jordina Rustullet i Jessica Saavedra.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola companyes del grup 3!

      Primer de tot moltes gràcies pels vostres comentaris! Estem molt contentes que us hagi agradat i prenem nota de les vostres observacions que són molt encertades i constructives.

      Certament, vam pensar que si l'eix vertebrador era la comunicació haguessim pogut escollir llengua castellana i anglesa, però també vam pensar que era un repte plantejar la comunicació a través de l'expressió visual i plàstica i en entorns a l'aire lliure (no tant estructurats com en un context de classe) i a través dels diferents sentits a educació física.

      Quant a les sessions de contextualització i síntesi del projecte estem plenament d'acord i és una millora que tenim present aplicar en dissenys d'unitats didàctiques futures.

      Moltes gràcies pel vostre comentari una altra vegada!

      Fins aviat!

      Grup 2: Patricia Moreno, Judit Guixé, Elisenda Serrats i Alba Gómez

      Elimina
  2. Hola companyes del grup 2:

    Primer de tot felicitar-vos pel format de la pàgina web, està molt en consonància amb el tema de la prehistòria.

    Cal dir que en un primer moment, tot i que el títol és molt atractiu i divertit, hem considerat que la temàtica era molt feixuga pels alumnes de 1r, però quan hem llegit els diferents apartats i les UUDD ens ha sorprès gratament com relacionàveu el tema amb les activitats a desenvolupar.

    En totes les unitats es veu reflectit com l’eix principal és la comunicació, element vertebrador de tot el projecte, per tant, heu assolit l’objectiu principal correctament.

    També ens ha sorprès que hi haguessin 6 unitats didàctiques quan les components del grup sou 4; més d'una per cap, quina feinada! Això demostra la vostra implicació i motivació vers el vostre treball.

    Referent a les unitats didàctiques en concret, primer dir-vos que ens ha agradat el format, les característiques i els objectius a aconseguir; però si hem de buscar errors o millores, us proposem les següents:

    Considerem que certes activitats d’educació física estan poc relacionades amb el tema de la prehistòria i el desquadrament del format dificulta la lectura de la relació amb altres matèries.
    En aquesta mateixa unitat, en l’autoavaluació esmenteu que es tracten les eines base del paleolític, en quin moment? Per a quina activitat les utilitzeu?

    Pel que respecta a la unitat didàctica de català, es necessita permís de la creadora per a visualitzar el material de cada activitat.

    Tot i que les UUDD eren individuals, hi ha certa homogeneïtat entre les taules i es persegueix un mateix objectiu, però ens ha faltat que hi hagués una activitat final en comú, alguna cosa que relacionés totes les assignatures en una mateixa tasca.

    Considerem molt positiu el fet que en moltes de les activitats destineu un temps per a resoldre dubtes i que analitzeu els coneixements previs dels alumnes, alhora que també refresqueu el que es va fer en la sessió anterior, perquè d’aquesta manera es poden sentir més partícips de les activitats i del projecte en sí.

    Per altra banda, ens ha faltat que hi hagués l’arxiu en pdf. o doc. per a descarregar, per tant, ens hem llegit tot el projecte a través de la pàgina web.

    Però us repetim que el projecte ens ha agradat molt i estem segures que si, en algun moment, el podeu realitzar, n’obtindreu resultats molt positius! Moltes felicitats per la feina feta!

    Grup 4: Alba Calvo Padrós, Laura Carmona Martínez, Lídia Pérez López, Montserrat Soro Cansado.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Grup 4, gràcies per les felicitacions i per haver analitzat i comentat el nostre projecte.

      Teniu raó quan comenteu que la temàtica, inicialment, sembla feixuga, però són conceptes i coneixements bàsics per a un bon desenvolupament competencial, sobretot de l’àmbit lingüístic. A més, la prehistòria si què és un tema que els pot cridar més l’atenció, ja que no deixa de ser el nostre origen i evolució, i per això vam decidir que fos l’escenari per a totes les matèries.
      Com bé dieu, vam intentar relacionar totes les matèries amb aquests dos eixos, fins i tot la d’educació física, que es basa en l’orientació, tal com la van concebre i la van utilitzar a la prehistòria, aprofitant els recursos naturals, i sobretot iniciant el procés de comunicació entre els homes.
      Respecte a no poder llegir els recursos de català, ha estat un error limitar l’accés als usuaris de la UOC, suposem que vau accedir amb un compte personal i per això no els heu pogut veure, ho sentim i ho tindrem en compte quan tornem a compartir documents.

      Un altre punt que ens comenteu, és la falta d’una activitat conjunta. Podria ser una eina molt útil, tot i que vam pensar que com no era un treball de síntesi, i es combina el projecte amb les demés matèries i amb altres continguts de les mateixes, potser seria complicat organitzar una activitat així. Però segur que organitzant-ho bé es podria trobar una manera d’integrar totes les matèries en una activitat final conjunta.

      És veritat que ens ha faltat adjuntar el projecte en un format descarregable, una altra vegada no ens tornarà a passar.

      Ens alegrem que en general us hagi agradat el projecte!

      Grup 2: Alba Gómez, Judit Guixé, Elisenda Serrats i Patricia Moreno.

      Elimina
  3. VALORACIÓ DEL PROJECTE BONGA BONGA PEL GRUP 5: Marga Ferrer, Rosa Mª Garcia, David Subero i Josep Ros


    Hola companyes del grup 2, creiem que felicitar-vos per la feina ben feta de la Unitat Didàctica del projecte Bonga Bonga comunicació està més que justificat. Com molt bé dieu, el caràcter de la comunicació i de manera específica el discurs i el llenguatge com a element transversal i mediador ens sembla un element realment propici per a ser motiu de temàtica en un projecte interdisciplinari d’aquesta magnitud. La recerca dels signes, símbols i significats de l’espècie humana es un element realment crucial que pot arribar a generar espais de reflexió i d’intersubjectivitat propicis per a l’aprenentatge.

    Pel que fa a les matèries escollides també creiem, com el grup 3, que l’ús de les matèries de caire més lingüístic podrien haver tingut un paper rellevant en aquest projecte des d’un punt de vista d’aprofundiment i de major interrelació amb les altres. De totes maneres valorem l’ús de les matèries escollides i potser anem més enllà. Plantegem que l’ús d’un centre d’interès com ara la comunicació podria ser un tema transversal a totes les assignatures que es plantegen en aquest curs 1r ESO.
    Pel que fa a l’apartat de metodologia; feu ús de mesures d’atenció a la diversitat adequades com ara el treball cooperatiu. Heu modificat a més els grups depenent de l’activitat en una major o menor quantitat d’alumnes. De totes maneres no ens ha quedat gaire clar o no hem sabut trobar si s’assignen rols i directrius específiques a cada membre del grup. Si que s’apunta l’element heterogeni però potser no s’aprofundeix prou en la divisió de tasques i de quina manera s’estructuraran de cara a l’activitat conjunta. Finament tinc el dubte de la incorporació dels alumnes de la USEE dintre d’aquest eix temàtic. Com bé sabeu els alumnes d’USEE tenen una unitat d’escolarització especial i en determinades classes s’incorporen a l’aula ordinària. En aquest cas els alumnes d’USEE durant les sis setmanes que es portarà a terme el projecte interdisciplinari en les assignatures corresponents estaran dintre de l’àmbit ordinari? Si aquest es el cas heu plantejat algun tipus de modificació en el seu Programa Individualitzat? Quines?

    Per no repetir elements que ja s’han tractat com ara la seqüenciació d’activitats, l’avaluació i la bona elecció de la interfaç de la web, creiem rellevant ressaltar dos aspectes interessants a poder tenir en compte com a elements d’innovació educativa. El primer vindria ser més en referència a l’aprofitament de dinàmiques i elements més manipulatius com a material i recursos d’aprenentatge. L’ús de gimcanes que tinguin com a objectiu resoldre els codis o missatges amagats, el treball encriptat dels missatges, l’aprofundiment en la construcció d’eines o senyals de comunicació que poden passar de les més rudimentàries com les senyals de foc per indicar algun perill fins a la construcció d’un telèfon a partir de fil i gots, en que també es pot estudiar la freqüència del so i d’altres conceptes matemàtiques fan que el ventall de possibilitats també s’obri d’una manera exponencial.

    Finalment s’ha comentat l’important esforç que es fa des de l’escola per a introduir les TIC i les TAC dintre de l’aulari estant presents en primer terme en el projecte 1x1 y després en l’educat 2.0. Creiem que amb aquestes experiències prèvies per part de l’escola i el bagatge que esteu elaborant a partir de les noves tecnologies i la innovació podria ser l’hora d’utilitzar tecnologies incipients com ara la realitat augmentada com a eina que pugui ajudar a acostar el projecte Bonga Bonga als alumnes, a fer-los partícips, generar motivació i poder incidir en una major apropiació dels aprenentatges. El projecte desenvolupat en aquesta web pot ser un recurs interessant a valorar:

    http://mobilmaquinadeltemps.blogspot.com/

    Reiterar de nou les felicitacions a tot el grup, us les mereixeu!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola companys del grup 5,

      gràcies per la vostra valoració. Sí que és veritat que era més fàcil donar rellevància a les matèries relacionades amb les llengües, tot i així hem preferit assumir el repte de relacionar la comunicació amb altres matèries en que aquest aspecte no és tan obvi. Que al final és més o menys el que proposeu, que es pogués treballar transversalment a totes les assignatures del curs.

      En algunes sessions de les nostres UUDD sí que hem proposat treballs grupals pensant en que hi hagi una repartició de rols, alguns d’ells enumerats, tot i així en uns altres casos ho hauríem d’haver especificat millor.

      Respecte als alumnes de la USEE, és complicat saber a quines unitats didàctiques participarien, ja que cadascun, al tenir un PI, cursa diferents matèries a l’ordinària. Per tant, el que hem intentat és potenciar el treball cooperatiu i la informació visual, tractant d’adaptar les sessions a qualsevol tipus d’alumne.

      Gràcies per les vostres idees i recursos proposats, si tornéssim a començar des de zero, segur que els aprofitaríem.

      Fins aviat!

      Grup 2: Judit Guixé, Elisenda Serrats, Patricia Moreno i Alba Gómez

      Elimina
  4. GRUP 1: Ester Faura, Anna Gea, Melba Martínez, Patricia Santander.

    Companyes del Grup 2, felicitats pel vostre projecte! Hi ha molta feina darrere i es nota!
    Intentarem ser el més sintètiques i objectives possibles, tenint en compte que ens ha agradat molt.

    La presentació és bona, clara i neta. Tot i així la introducció i justificació és massa extensa i poc sintètica.

    Originalitat en el títol del projecte i el centre d’interés crida l’atenció dels alumnes, especialment amb el títol.

    L’ús de graelles al llarg de tots els apartats del web i del projecte, clarifica les explicacions. A més, la negreta ajuda en la localització de les paraules clau (especialment quan el text és molt extens).
    Es contextualitza el centre d’aplicació i les característiques dels alumnes. Però pel que fa als objectius estan poc relacionats amb les competències bàsiques
    Cada disciplina tracta una característica específica de la prehistòria (ex: la pintura rupestre, l’orientació, l’evolucio)... les activitats encaixen amb el centre d’interès de l’àrea.

    La temporització general de les unitats didàctiques relaciona els centres d’interès de cada unitat amb les competències en forma de dimensions, a més, intercalar el projecte amb contingut curricular ordinari ajuda a no paralitzar el centre, també s’indica quan es farà (trimestre i mesos). Tot i així ens preguntem si són necessàries sis setmanes per intercalar el projecte amb la resta de matèries.
    També ens hem fixat en que hi ha dos àrees implicades que acaben una setmana abans, amb una sessió menys i no entenem el motiu.

    Malgrat en les unitats didàctiques i l’autoavaluació es cita el treball de totes elles, ens agrada que s’especifiquin les competències més treballades i que enquadren millor la intenció del projecte.
    És un encert incloure estratègies curriculars a la metodologia per saber exactament com s’estructura el temps a l’aula en totes les unitats didàctiques.
    Pel que fa l’avaluació competencial, ens indica com i quan es realitzaran de manera clara però trobem a faltar integrar-ho amb els objectius generals (potser en una quarta columna a la graella).

    En relació a les unitats didàctiques, és un encert el fet d’afegir títols a les unitats i també a cada sessió, clarifica què caldrà realitzar i li dóna dinamisme i atractiu per l’alumnat. Totes mantenen un format similar i l’ elecció de les matèries de les unitats és encertada. Trobem molt coherent la relació matèria curricular - contingut unitat didàctica i en general, les activitats són motivadores i estan ben detallades.
    El punt fort són els recursos. Com a punts febles, algunes no enllacen de manera estreta objectius, continguts i criteris d’avaluació. Els continguts en clau competencial no estan ben definits, faltaria agrupar-los per competències d’una manera més visual i entenedora
    En educació visual i plàstica, trobem a faltar un major encaix entre les activitats d’avaluació per sessió i els criteris generals d’avaluació. S’avalua cada matèria per separat?
    En l’àrea de ciències les mesures d’atenció a la diversitat podrien especificar-se més, tot i que estan ben indicades i són encertades.
    Considerem important incloure l’àrea de tutoria, especialment en un projecte dissenyat en base a una competència interdisciplinar com a eix vertebrador.
    Hi ha un nombre important de recursos (especialment a la unitat de plàstica i socials), i s’inclouen referències consultades.

    La reflexió final és totalment qualitativa, fomenta la autocrítica i reflexió.
    Inclou un apartat adicional de bilbiografia molt complert.

    A mode general, es fan servir les TAC perquè el document en Scribd sigui visualitzable directament des del web. Respecte els criteris d’autoavaluació destaca en: generar activitats que es pot desenvolupar de diferents formes i estimula la curiositat i la creativitat de l'alumnat, diversitat de recursos i ús d’instruments diversos, integració de les TAC en el treball cooperatiu i rúbriques d’avaluació.

    Esperem que es pugui aplicar a la pràctica!
    Felicitats de nou.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Grup 1, moltes gràcies pels vostres comentaris

      Estem d’acord en els comentaris que ens feu, tant en els punts forts com en els febles. Segurament, un millor coneixement de les matèries, de l’alumnat i d’experiència farien d’aquest i dels altres projectes unes molt bones eines per a fomentar el treball interdisciplinar, inclusiu i competencial.

      Puntualitzacions respecte a comentaris, en tenim poques, simplement, tal com deduïu respecte a la temporització, la intenció era treballar un projecte amb un fil comú (comunicació) i un ambient concret (la prehistòria), amb un seguit de matèries, que a vegades ens pot semblar que tenen poca relació entre si, i aquí hem pogut evidenciar que no és així. Però la durada de cada UD va en funció dels continguts que es volen treballar, i per tant, allargar una sessió més per acabar la mateixa setmana no ens aporta res. Com que el projecte s’intercala amb altres continguts de cada matèria (perquè es fa només una hora a la setmana de cada matèria en referència al projecte) vam creure oportú que es poguessin continuar o començar altres UD o activitats sense que hi hagués un tall en el temps, denotant inici i final, sinó que tot fos un contínuum.

      El fet de no penjar el document en .doc o .pdf sí que és un petit error, ja que llegir directament de la web a vegades no és molt pràctic ni còmode. Aquest serà un aspecte que no oblidarem per a un proper projecte, segur.

      Moltes gràcies de nou pels vostres comentaris, i esperem que sí, que el puguem posar a la pràctica en un futur.

      Grup 2: Patricia Moreno, Elisenda Serrats, Alba Gómez i Judit Guixé

      Elimina
  5. VALORACIÓ DEL GRUP 6 DEL PROJECTE "BONGA BONGA":

    En primer lloc, enhorabona per la feina feta! Es nota que hi ha hagut una bona feina i comunicació entre tots els membres del grup, i per tant es veu reflectit en el resultat del producte final.

    Pensem que el centre d’interès és força enriquidor per l’alumnat d’ESO i que el títol del projecte és molt encertat i divertit, i que ja des d’un primer moment, crida molt l’atenció a l’alumnat i fa que hi tinguin curiositat.

    Les matèries curriculars escollides es treballen de tal manera que s’observa una notable relació amb l’eix vertebrador del projecte, la comunicació. L’eix vertebrador escollit és un tema que dóna moltes oportunitats d’aprenentatge i que dóna molt joc per treballar altres continguts ja que és totalment necessària en el nostre dia a dia i en fem un ús constantment.

    Fent referència a les metodologies emprades, pensem que heu utilitzat unes estratègies organitzatives molt variades: treball en grup, treball autònom, etc. i que d’aquesta manera, aconseguiu atendre la diversitat de l’aula d’una manera significativa.

    Com a opinió personal del grup, pensem que potser podríeu haver donat més importància a la matèria curricular de Llengua amb el número de sessions, ja que l’eix vertebrador del projecte és la comunicació. Però és només un apunt personal, ja que nosaltres ho hem enfocat així en el nostre projecte.

    Fent referència a les UUDD, considerem que totes segueixen una mateixa línia i que totes giren al voltant de l’eix vertebrador del projecte, la comunicació. Ens ha costat però, trobar-hi la relació del centre d’interès del projecte amb algunes de les activitats com per exemple, les de la matèria d’Ed. Física, però entenem també que potser el tema costa de relacionar amb els objectius i continguts de la matèria.

    Finalment, el format i disseny de la web l’hem trobat molt clar i entenedor i alhora atractiu, a més de fàcil accés i navegació. És important que a primera vista, t’entri bé pels ulls, sempre ho facilita tot una bona presentació. Enhorabona!

    Esperem que tota aquesta feina feta es pugui posar en pràctica en un futur!

    ResponElimina
  6. Hola Grup 6!

    Gràcies pels vostres comentaris! Ens alegra molt que en general us hagi agradat i semblat interessant el nostre projecte. Sí que és veritat que hem tingut una bona comunicació en el grup i que hem treballat intensament. Sempre es poden millorar coses i gràcies a les valoracions de tots els grups hem pogut detectar què canviaríem si tornéssim a començar el projecte de nou.

    Respecte al nombre de sessions de Llengua, hem intentat que totes les matèries tinguessin una durada similar. Sí que podríem haver inclòs llengua castellana i anglès al projecte, per exemple, però també volíem treballar la comunicació des de matèries que no estan directament relacionades. En tot cas, com ens proposava algun grup, seria interessant poder treballar la comunicació des de totes les matèries.

    Gràcies de nou per la vostra valoració i tant de bo algun dia puguem posar en pràctica tots els projectes que hem realitzat!

    Grup 2: Judit Guixé, Patricia Moreno, Elisenda Serrats i Alba Gómez

    ResponElimina