dilluns, 11 de maig del 2015

Tots som iguals, tots som diferents

"Tots som iguals, tots som diferents"

Una aproximació a la diversitat per a l'alumnat de 1r d'ESO

Som el grup 2 i volem convidar-vos a la nostra plana web, creada per tal de presentar el projecte interdisciplinar que hem desenvolupat. Podeu accedir clicant al títol o bé a partir del següent enllaç: http://totssomigualstotssomdiferents.weebly.com/

Aquest projecte pretén apropar l'alumnat del primer curs de l'ESO a la diversitat funcional, i més concretament, a les deficiències sensorials, motores i cognitives. Mitjançant el treball previ que es realitzarà durant diferents sessions i matèries, l'alumnat del centre ordinari on treballem conviurà durant una jornada amb alumnat d'un centre adaptat. A partir d'aqui, cal que generin un coneixement molt més exhaustiu i proper de la pluralitat i diversitat funcional, l'experimentin i la visquin com a part del món que els envolta. 

Esperem que aquest projecte us resulti interessant i constructiu a tots i totes. 

Gràcies pel vostre temps.

El grup 2 som: Irina Gómez, Mari Carmen Lainez, Mireia Vera i Clara Viladegut.

7 comentaris:

  1. Hola noies!!!

    Al grup 4 ens ha generat molt interès el vostre projecte. És una idea molt interessant i novedosa, almenys per nosaltres, ja que cap havíem sentit a parlar d'un projecte que posés en comú nois d'un institut ordinari amb una escola d'educació especial.

    Hem tingut la idea, i no sé què us semblarà, que per tractar encara més el tema de la inclusió podria estar molt bé treballar tots els temes (els previs i la sortida) amb el grup d'educació especial, és a dir, traslladar-nos unes hores determinades a aquest institut i compartir la matèria de català, ciències...

    Enhorabona per la gran tasca!!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola a tothom,

      Moltes gràcies per l’interès, el nostre objectiu precisament també era aquest innovar en aquest sentit, ja que totes pensàvem en aquest camp com un de fonamental. La inclusió quan hi ha recursos suficients per fer-la bé, des del nostre punt de vista, és fonamental per l’alumnat, aquesta ha de sortir fora de l’aula i per aquest motiu mitjançant un aprenentatge i una convivència directes podem treballar aquest aspecte tan important.

      Pel que fa a la vostra idea, considerem que està molt bé, realment no vam pensar en un treball previ a la sortida on es relacionessin però podria ser un punt per a incorporar en la millora del projecte. El vostre comentari ens pot servir per abordar el projecte de forma més integral.

      Gràcies!

      Elimina
  2. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  3. Hola! Som el Grup 1. En primer lloc, dir-vos que el plantejament i la temàtica del projecte ens ha encantat! Ja només el títol ressona a inclusivitat, i creiem que és quelcom suficientment important i rellevant com per endinsar-se més en el projecte que presenteu.

    Al entrar a la web, hem tingut la sensació d’organització i claredat, el mapa de navegació està ben estructurat i és molt intuïtiu, és senzill moure’s per la vostre pàgina, i creiem que heu escollit un format de lectura fàcil. Tot això és d’agrair i, tal i com passa amb el títol, fa que hom tingui més ganes de continuar llegint.

    Respecte el contingut, comentar-vos que la introducció ens ha dut a confusió. Al llegir “Durant un període de dues setmanes, l’alumnat de 1r d’ESO farà una sortida a la Granja Escola “Les Obagues de Juneda”, a Lleida” hem tingut la sensació que plantejàveu una incursió experiencial compartida de dues setmanes, i que contemplàveu un treball anterior, més conceptual o temàtic. Tanmateix, en veure el document de “Temportizació”, hem vist que el que proposeu realment és una durada de dues setmanes, i que la sortida ocupa únicament un dia. Creiem que únicament modificant la frase que us hem assenyalat, evitaríeu aquesta confusió. Com ho veieu?

    D’altra banda… No creieu que, si al centre hi ha un problema de respecte i tolerància, caldria fer un tractament menys intensiu del tema? Ens dóna la sensació que els objectius que us proposeu assolir (que estan molt bé i són molt adients), requereixen d’un tractament més espaiat en el temps per al seu assoliment i integració. Penseu que parlem de generar un canvi de comportaments i actituds, però sobretot d’un canvi de valors… I creiem que és molt més lent. No sé si això ho havíeu arribat a discutir al grup -condensar el projecte en dues setmanes, o aplicar-ho de forma més espaiada al llarg del curs-, però sota el nostre punt de vista, seria una possible millora pel bon treball que heu fet i la rellevància dels objectius descrits.

    Voldríem destacar la bona elecció que heu fet incloent la Tutoria (ho trobem essencial en aquest projecte), i l’esforç que heu fet desenvolupant dues UD cadascuna de vosaltres! Tanmateix, volem fer èmfasi en l’organització d’aula que proposeu. Observem, a una gran part de les UD, tal i com heu descrit a la metodologia, que treballeu en grups cooperatius. Tenim el dubte de com es formen aquests grups, perquè no ens ha semblat trobar-ho. Els fa l’alumnat? Els configura el professorat? Són els mateixos per a totes les UD? Poden variar?
    D’altra banda, no totes les UD treballen en grups cooperatius, algunes, de fet, especifiquen qüestions com “Organització espaial típica, tenint en compte les necessitats i el comportament de l’alumnat” o “Organització tal i com està distribuïda l’aula de -assignatura-”. I aquesta forma de descriure-ho també ens fa dubtar. Quina és l’organització espaial típica? Com s’entén que estan distribuïdes les aules de les assignatures?
    Ens agradaria que ens donéssiu informació al respecte.

    Per últim, ens atrevim a donar-vos un consell, respecte a qüestions de format, si ens ho permeteu:
    Seria interessant que modifiquéssiu el format del projecte complet. El teniu penjat en word i el que s’especifica a les pautes de la PAC 3 és que ha de ser en pdf (en word, a l’espai de lliurament de l’aula), i ho creiem molt més segur a l’hora de compartir-ho en xarxa.
    En aquesta línia, creiem que és molt més còmode que els materials estiguin linkats a la xarxa (a un Drive, p.ex, com heu fet en algunes UD), i que no es descarreguin automàticament quan volem accedir a ells per consultar-los.
    Però vaja, heu fet una bona feina, i això només serien aspectes per a anar polint.

    Acabem amb un desig: Que tots els centres i agents educatius donin a la inclusió tanta importància com li heu donat vosaltres, i que es generalitzi a la societat la sensibilitat que heu mostrat.

    Gràcies per la vostra aportació!

    Grup 1.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola a tothom,

      Heu fet un anàlisi molt intens i us respondrem evitant fer la lectura feixuga a la resta de companys i companyes.

      Sí, és possible, que no hàgim transmès la idea en la frase i tinguem que concretar-la millor, però realment us heu adonat de la idea que volem treballar.

      No, aquests problemes de respecte i tolerància pensem que són temes prou importants que requereixen abordar-los amb una intervenció real i directa, i per aquesta raó hem plantejat l’experiència com a una immersió. Només en la relació directa i coneixent a l’altre tal com és, en les activitats de treball i en diversitat de contextos es com podem afavorir el trencament d’estereotips.

      Som conscients de que els objectius plantejats els volem treballar al projecte i també sabem que amb les activitats i la sortida no hi ha prou, és un procés que com a tots canvis de valors i actituds comporta temps. Però la nostra intenció és començar amb aquesta experiència de projecte, per aquest motiu és un projecte concret. Més endavant, es podria transformar i incorporar altres aspectes i inclús altres cursos. Sempre es pot millorar.

      Respecte a la formació dels grups cooperatius, totes les vostres preguntes queden resoltes en l’apartat de metodologia, on ho hem justificat, així com també al document del projecte final com també podeu concretar en certes UUDD on encara específica més. Ho podeu consultar i així evitem allargar-nos més.

      En quant a l’organtizació típica, no l’hem definida, només hem definit quan canvia. Entenem que l’organització típica és la de l’aula ordinària, on els alumnes es distribueixen per parelles, segons el criteri del professorat o bé com a molts centres es porta a terme, per ordre alfabètic, per ser el més objectius possible. És cert, no sempre fem grups cooperatius, també hem treballat en parelles, però això és degut a que l’activitat tal com es plantejava no ho requeria. També està justificat a la metodologia.

      En quant al document final, vam llegir que a les nostres webs ho podíem posar en format doc o pdf. Vam voler posar-los tots dos, però finalment només l’hem posat en word perquè en pdf pesava molt i hauríem de pagar un cost per enllaçar-lo. I en quant a la darrera qüestió, creiem que és molt més ordenat tenir tots els materials enllaçats a la unitat didàctica corresponent, però si pensem en facilitar la lectura a la resta, us donem la raó en que seria més accessible enllaçant els materials a la web.

      Esperem haver aclarit adequadament tots els vostres dubtes.

      Moltes gràcies per les vostres opinions.

      Elimina
  4. Enhorabona pel projecte Grup 2!

    El Grup 3 considerem punts forts del vostre projecte:

    El títol i el tema que tracteu. Creiem que l’atenció a la diversitat i la inclusió són les grans oblidades del sistema educatiu i un dels motius és que creiem que al professorat li resulta difícil encarar la diversitat a l’aula e incloure-la. Per tant, creiem que el vostre projecte, a més de ser interessant de cara a l’alumnat, pot contribuir enormement a ajudar a aquell professorat que no es sent segur davant la diversitat.

    Treballar continguts i competències amb menys pes en el currículum. Per això també ens semblen molt ajustades les hores (21h) i el calendari (unes dos setmanes) destinat a la realització del projecte (unes dos setmanes).

    La pàgina web. Ens ha semblat que la presentació es força clara, els continguts són fàcilment identificables i el llenguatge és entenedor de cara al professorat. L’estètica (les imatges i els colors) també és molt agradable.

    I punts millorables:

    El pes que heu atorgat a l’avaluació: 20% participació, 20% exposició oral, 50% treball escrit i 10% actitud. No acabem d’entendre per què heu donat tanta importància al treball escrit i tant poca a la participació i a l’actitud, quan precisament és en aquests últims on poder constatar que l’alumnat ha aprofundit en el concepte d’inclusió.

    I, per acabar, us deixem amb una altra iniciativa inclusiva: es tracta d’una cançó traduïda al llenguatge de sords per l’alumnat de l’institut Abyla, a Ceuta. És genial!

    https://www.youtube.com/watch?v=-1jCArmZryw

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies.

      Com vosaltres també considerem que són temes a tractar en gran part oblidats i que hem de canviar. Com a futurs docents hem d’engegar iniciatives per tal que la inclusió sigui real i això està en les nostres mans. Cada cop s'inicien més experiències, és quelcom “nou” que s’està intentant portar a la pràctica i ja sabem que comporta un procés. Som conscients que en aquest procés nosaltres tenim un paper molt important.
      Considerem que mitjançant l’aprenentatge conjunt i cooperatiu en una activitat d’aquest tipus farà que l’alumnat realment s’impliqui en aquest projecte i se’l faci seu, que puguin després generalitzar aspectes treballats com també la sensibilització cap a altres col·lectius de la societat, ja que realment no són tan diferents.

      No acabem d’entendre molt bé a que us referiu amb treballar continguts i competències amb menys pes en el currículum, i que les hores siguin molt ajustades al calendari per a la realització del projecte de dues setmanes. Necessitaríem que ens ho especifiquéssiu més.

      Entenem el que voleu dir, aquesta distribució en l’avaluació la fem degut a la idea extreta de la importància de construir i lliurar un producte final per part de l’alumnat, que sovint entra en conflicte, per exemple en competències instrumentals on no li podríem donar el mateix pes a l’actitud que a Socials o Tutoria. Tot i això, ho hem tingut en compte. Podeu consultar l’autoavaluació de cadascuna de les UD, on podeu comprovar que no en totes les assignatures s’ha posat el mateix pes en les actituds i és precisament en aquelles, on l’objectiu radicava més en les relacions i interacció del grup que no pas en el fet d’aconseguir un producte final. Aquelles activitats on es posava més pes en les actituds creiem que s’han valorat adequadament. Havíem de ser equitatives i conjugar aquests aspectes, ja que no semblaria just superar una activitat per bona actitud havent tingut una baixa participació, per exemple.

      Gràcies per compartir aquesta iniciativa d’un institut de Ceuta, cap la coneixíem i realment està molt bé!

      Elimina