Font: http://www.vilanova.cat/blog/armandcardona/wp-content/uploads/2011/05/africa-01.jpg |
Aquest projecte
pretén que els alumnes de tercer d’ESO del nostre INS descobreixin una realitat
que potser els hi sembla molt llunyana però que no ho és tant. Molts dels
alumnes nouvinguts al centre són autòctons de l’Àfrica i, per això, creiem
important que es doni un treball sobre els seus països i les seves cultures. A
més a més, és una bona manera de fer sortir als alumnes del petit món on viuen
i obrir-los els ulls a d’altres pensaments i estils de vida diferents.
Les matèries
escollides per a realitzar aquest projecte han sigut: llengua i literatura
catalana, llengua i literatura castellana, llengua anglesa, matemàtiques,
ciències de la naturalesa, ciències socials, educació visual i plàstica, física
i química i educació per al desenvolupament personal i ciutadania; en les quals
es treballaran les següents unitats:
- “Estructura de la Narració.”
- “Les llegendes d’Àfrica.”
- “The African World.”
- “La crisi de la Banya d’Àfrica.”
- “La transmissió de la malària.”
- “Descobrim l’Àfrica.”
- “L’Àfrica al cor.”
- “Com veus l’Àfrica?”
- “El corrent elèctric.”
- “Reflexionem sobre l'Àfrica: la desigual distribució de la riquesa al món.”
Aquestes UUDD han
sigut creades a partir dels continguts generals plantejats pel Departament
d’Educació de la Generalitat al document Currículum educació secundària obligatòria i concretats més tard. D’altra
banda, la metodologia s’ha plantejat a partir del treball per competències,
tenint en compte que el treball cooperatiu és un dels seus pilars.
Quant a les
competències dir que han estat treballades en les diferents unitats
didàctiques, tot i que en el projecte interdisciplinari s’han treballat unes de
forma transversal, donades la importància de les quals: competència d’aprendre
a aprendre, competència d’iniciativa i autonomia personal.
El treball en
grup cooperatiu és una estratègia d’aprenentatge que es pot posar en pràctica
des de qualsevol matèria i qualsevol professor, per aquest motiu l’hem posat en
pràctica en gairebé totes les UUDD del nostre projecte interdisciplinari. Es
tracta de posar als alumnes en grups heterogenis i donar una tasca a resoldre
entre tots. Aquest tipus d’agrupaments ajuden a crear interdependència
positiva, responsabilitat individual, habilitats cooperatives i de relació
positives, lideratge compartit i repartiment equitatiu de responsabilitats i
afavoreixen la contribució de tots els membres a l’èxit de l’equip. D’aquesta
manera els alumnes interaccionen els uns amb els altres, tenen un objectiu
delimitat i comú i aprenen a relacionar-se de manera adequada amb els seus
companys i companyes (Pujolàs, P., 2002).
A més a més, el
treball en grup cooperatiu ajuda a reconèixer la importància que té l’altre
persona (en aquest cas el company) per aprendre (Hernández, F. 2007). En aquest
mateix article, l’autor reflexa que a mida que els alumnes intercanvien
històries i opinions se n’adonen que no només existeix un camp de coneixements
únic, sinó que compartir és molt enriquidor i ajuda a veure altres punts de
vista. Tanmateix, els treballs en grup cooperatiu són una manera d’atendre la
diversitat a les aules ordinàries ja que ajuda a incloure a tots els alumnes
(nouvinguts, amb NEE, amb retard en el desenvolupament...etc) dins els grups
heterogenis per a aconseguir una educació integral per a tots a on cada alumne
pugui arribar a desenvolupar al màxim les seves possibilitats.
També, la
proposta inclou altres mesures d'atenció a la diversitat com són la tutoria
entre iguals, l'estratègia companys-tutors i l'ús del contracte pedagògic per a
responsabilitzar l'alumnat del seu propi procés d'aprenentatge.
Dins la
metodologia, s'inclouen activitats que requereixen la participació activa i
col·laborativa dels alumnes, essent imprescindible l'atenció i concentració
d'aquests. Així, com l'ús de les TAC per potenciar l'aprenentatge autònom i per
poder aplicar els coneixements en situacions pràctiques.
Pel que fa a
l'avaluació, aquesta és contínua i global, tenint en compte el progrés de
l'alumnat en el procés d'ensenyament-aprenentatge. Cada assignatura determina
els seus criteris d'avaluació específics, però en el si del projecte englobem
els següents: comprensió, redacció i expressió correcta, grau de participació i
actitud de col·laboració, actitud crítica, autonomia, responsabilitat, bona
presentació i respecte.
Ara només us queda clickar per accedir al projecte. Esperem que disfruteu del nostre treball i que us sigui útil, però sobretot... els vostres comentaris!!
EL GRUP 1