El principal
propòsit del nostre projecte és treballar la convivència i la tolerància a la
diferència i a la diversitat, tot fomentant el respecte, la cooperació, el
treball en equip, la responsabilitat i la inclusió. Vam pensar que era oportú
portar a terme un projecte d’aquest tipus donades les característiques dels
alumnes del centre i de les relacions que estableixen.
A més a més,
pretenem ajudar al centre per a que inclogui metodologies i activitats més
innovadores i adaptades a les necessitats del alumnes, així com també introduir
l’ús de noves tecnologies en la seva forma de treballar. Pretenem fer
protagonistes als alumnes de la construcció del seu propi coneixement.
Desenvoluparem el
projecte durant el segon trimestre del curs i tindrà una durada de 12 setmanes,
per la qual cosa ocuparà pràcticament tot el trimestre. Es portarà a terme en
diferents assignatures, fent servir una hora setmanal d’aquestes, tot i que
això és susceptible d’ampliació si així es considerés adequat.
Amb aquest projecte
treballem directament quatre matèries: música, ciències naturals, ciències
socials i educació visual i plàstica. A més a més, durant el transcurs de les
setmanes i amb les diferents activitats també treballem competències d’altres
matèries: tecnologia, llengua catalana i literatura, matemàtiques i educació
per al desenvolupament i la ciutadania.
El projecte
consisteix en crear, en grups de 4 alumnes, una civilització nova en la qual hi
tinguin cabuda diferents tipus de persones. Així, hauran de pensar en aspectes
com la distribució geogràfica, els serveis de la ciutat, economia, trets
distintius, tradicions... Pretenem que aquest projecte sigui molt manipulatiu,
ja que d’aquesta manera aconseguirem més motivació per part dels alumnes i més
implicació. És a dir, no només hauran de cercar informació i estructurar el
coneixement per a idear quelcom de nou, sinó que hauran de crear un resultat
palpable i real.
El projecte es
conclourà amb una síntesi i unes jornades externes en les quals els alumnes
podran mostrar al barri el que han construït conjuntament. A més a més, els
alumnes seran els responsables de les gestions d’aquestes jornades, fent-se
càrrec dels espais, els permisos, la publicitat... D’aquesta manera fomentem
també les habilitats comunicatives i l’autonomia, tot i que en tot moment
comptaran amb l’ajuda i recolzament del responsables de cada una de les
matèries bàsiques implicades, així com de la part del tutor de cada grup.
Es tracta, doncs, d’un projecte
interdisciplinari que neix de les necessitats detectades tant en el centre com
en la zona on està ubicat, i pretén educar en els valors esmentats amb
l’objectiu de millorar la convivència a l’institut i poder, després, influir de
manera més o menys significativa en la dinàmica social del barri on aquests
alumnes viuen.
Tot seguit us adjunten dos links en els que podreu trobar el projecte al complert (enllaç extern on està penjat el document amb tota la informació detallada) i la wiki que vam crear com a recurs per a que els alumnes seguissin el projecte.
Esperem els vostres comentaris!
Projecte realitzat pel grup de treball 4:
Belén Alonso, Jessica Bautista, Kalimba Kinti i Eva Martín.