Des de l’equip directiu i amb el suport del professorat s’ha decidit dur a terme un projecte interdisciplinari amb els alumnes de 3r d’ ESO, relacionat amb la salut, és a dir, fomentar les conductes i hàbits saludables i prevenir o eliminar les conductes que suposen un perill o risc per la integritat física i psíquica de les persones. Considerem que és un valor que al llarg de l’adolescència ha de ser educat com una part fonamental pel bon desenvolupament de la vida de la persona i que degut als canvis bruscos que ha experimentat la societat en els darrers anys ha esdevingut un tema en que la conscienciació per part dels joves no és l’adequada per garantir el benestar que es precisa i la integritat física i psicològica òptima. Desprès de tractar el tema des de l’espai de tutoria s’ha copsat la manca d’informació i el desconeixement d’aspectes crucials pel bon desenvolupament de l’alumnat, també el seu interès per la temàtica i la motivació que han mostrat plantejant recerques i investigacions relacionades, així doncs, donada la rellevància del tema tindran l’oportunitat de tractar temàtiques ben interessants i de gran importància des de les diferents matèries que conformen el currículum en el segon cicle de l’ ESO.
El projecte es realitzarà com una assignatura optativa que durarà un semestre al llarg del curs 2011-2012. Aquest aspecte de la persona té un component metadisciplinar que podem ensenyar i treballar de manera transversal en diferents disciplines, i que facilitarà l’adquisició de totes les competències bàsiques. És a dir, les competències s’adquiriran mitjançant la implicació de 6 matèries: Ciències Naturals, Ciències Socials, Llengua Catalana, Llengua Castellana, Visual i Plàstica i Educació per a la ciutadania i els drets humans.
Els objectius i els continguts parteixen del currículum establert per a l'educació secundària obligatòria, concretament els que corresponen a 3r d' ESO.
En cadascuna de les matèries s'ha plantejat una seqüència didàctica d'activitats que contempla activitats inicials, de desenvolupament i de síntesi, augmentant progressivament el grau de complexitat. Aquestes activitats contemplen diferents formes d'organitzar l'aula, el temps i l'espai, així com la utilització de recursos diversificats, donant una especial importància a l'ús didàctic de les tecnologies de l'aprenentatge i la comunicació. En general, la metodologia és activa i participativa i pren el treball cooperatiu com a base principal, considerant les diferències entre l'alumnat com un element enriquidor. La finalitat és que els alumnes se sentin agents actius del seu propi procés d'aprenentatge i construeixin coneixement compartit, comptant amb l'acompanyament i la supervisió dels diferents docents implicats en el projecte.
L'avaluació es planteja com un procés ampli i continuat que s'integra en el procés d'ensenyament i aprenentatge i que engloba tant l'avaluació de l'alumnat com l'avaluació de la tasca docent. La finalitat és poder prendre decisions que permetin millorar l'acció educativa.
Cal destacar la importància de la coordinació i l'actitud participativa per part de tots els agents implicats en el disseny, la implementació i el desenvolupament d'aquest projecte interdisciplinari. En especial, cal remarcar l’aportació de l’assessor psicopedagògic en totes i cadascuna de les fases del projecte ja que, des de la seva visió institucional, és realment un agent educatiu que facilita el canvi i la innovació educativa, establint el marc de col·laboració essencial per millorar la tasca pedagògica.
Grup 4: Noemi Dalmau, Susana López, Susanna Mir, Magda Palahi, Maria Torralba.
56650548 Una Part de Tu La Teva Salut