El principal
propòsit del nostre projecte és treballar la convivència i la tolerància a la
diferència i a la diversitat, tot fomentant el respecte, la cooperació, el
treball en equip, la responsabilitat i la inclusió. Vam pensar que era oportú
portar a terme un projecte d’aquest tipus donades les característiques dels
alumnes del centre i de les relacions que estableixen.
A més a més,
pretenem ajudar al centre per a que inclogui metodologies i activitats més
innovadores i adaptades a les necessitats del alumnes, així com també introduir
l’ús de noves tecnologies en la seva forma de treballar. Pretenem fer
protagonistes als alumnes de la construcció del seu propi coneixement.
Desenvoluparem el
projecte durant el segon trimestre del curs i tindrà una durada de 12 setmanes,
per la qual cosa ocuparà pràcticament tot el trimestre. Es portarà a terme en
diferents assignatures, fent servir una hora setmanal d’aquestes, tot i que
això és susceptible d’ampliació si així es considerés adequat.
Amb aquest projecte
treballem directament quatre matèries: música, ciències naturals, ciències
socials i educació visual i plàstica. A més a més, durant el transcurs de les
setmanes i amb les diferents activitats també treballem competències d’altres
matèries: tecnologia, llengua catalana i literatura, matemàtiques i educació
per al desenvolupament i la ciutadania.
El projecte
consisteix en crear, en grups de 4 alumnes, una civilització nova en la qual hi
tinguin cabuda diferents tipus de persones. Així, hauran de pensar en aspectes
com la distribució geogràfica, els serveis de la ciutat, economia, trets
distintius, tradicions... Pretenem que aquest projecte sigui molt manipulatiu,
ja que d’aquesta manera aconseguirem més motivació per part dels alumnes i més
implicació. És a dir, no només hauran de cercar informació i estructurar el
coneixement per a idear quelcom de nou, sinó que hauran de crear un resultat
palpable i real.
El projecte es
conclourà amb una síntesi i unes jornades externes en les quals els alumnes
podran mostrar al barri el que han construït conjuntament. A més a més, els
alumnes seran els responsables de les gestions d’aquestes jornades, fent-se
càrrec dels espais, els permisos, la publicitat... D’aquesta manera fomentem
també les habilitats comunicatives i l’autonomia, tot i que en tot moment
comptaran amb l’ajuda i recolzament del responsables de cada una de les
matèries bàsiques implicades, així com de la part del tutor de cada grup.
Es tracta, doncs, d’un projecte
interdisciplinari que neix de les necessitats detectades tant en el centre com
en la zona on està ubicat, i pretén educar en els valors esmentats amb
l’objectiu de millorar la convivència a l’institut i poder, després, influir de
manera més o menys significativa en la dinàmica social del barri on aquests
alumnes viuen.
Tot seguit us adjunten dos links en els que podreu trobar el projecte al complert (enllaç extern on està penjat el document amb tota la informació detallada) i la wiki que vam crear com a recurs per a que els alumnes seguissin el projecte.
Esperem els vostres comentaris!
Projecte realitzat pel grup de treball 4:
Belén Alonso, Jessica Bautista, Kalimba Kinti i Eva Martín.
El grup 2 us volem felicitar per la vostra bona feina.
ResponEliminaOpinem que el tema de treball està plantejat en forma de problema a resoldre fet que motiva molt a l’alumnat i el fa partícip en la recerca de solucions. A part que trobem molt positiu la vostra intencionalitat explícita per controlar la motivació o l’entusiasme de l’alumnat, més a l’edat que tenen els alumnes de 3 er. d’ESO.
Considerem molt bona idea el fet de construir una wiki, tipus webquest per tal que l’alumnat pugui anar seguint el fil del projecte i saber en cada moment on es troba.
Pesem que té un redactat molt clar i fa una explicació bastant aclaridora sobre els objectius que vol tractar aquest projecte, a més de la relació d’aquests amb les competències.
Així les tasques requereixen un treball grupal de tots els membres, així com es pot veure clarament la interdisciplinarietat i l’adquisició de competències bàsiques amb cadascuna de les tasques. A més del rol actiu que han de prendre els alumnes.
La única cosa que pot ser milloraríem és el fet de penjar el projecte (programacions, criteris d’avaluació, etc...) en format web, ja que d’aquesta manera si vols consultar alguna cosa ho has de buscar en el document penjat en scrib, en comptes de clicar a l’apartat que t’interessa conèixer.
Moltes felicitacions a tots els membres del vostres grup,
Grup 2.
RECONSTRUÏM LA CIVILITZACIÓ! EDUQUEM PER A LA CONVIVÈNCIA
EliminaEl projecte interdisciplinari “Reconstruïm la civilització! Eduquem per a la convivència”
comença amb una portada molt atractiva i que capta l'atenció del públic i motiva a saber què aportarà el projecte. Utilitza com a títol l’eina wordle que proporciona un núvol de paraules que tenen relació amb el projecte. Les imatges utilitzades també ens remeten a la idea que porta per títol el projecte: Eduquem per a la convivència.
La introducció del projecte també és molt visual ja que utilitza dos vídeos introductoris que anuncien la fi del món i a més a més hi ha un link on podem trobar la definció del terme “civilització”. És a dir, utilitza els recusos TIC i TAC d’una forma atractiva e intel•ligent per motivar l’atenció dels alumnes.
L'organització de l'índex i la WIKI és del tot correcta i fa que se segueixi bé el funcionament d’aquesta, tot i que pensem que potser l’ús de numeració en els diferents apartats o bé els diferents colors, hagués ajudat encara més als alumnes. El fet que hi hagi documents word i pdf per a descarregar i que per tant tota la informació no estigui directament en la WIKI presenta avantatges e inconvenients. Com a inconvenients serien que es tarda més temps en veure tota la informació i que no hi ha un format estàndar i com avantatge fa que sigui possible descarregar els documents.
Les UUDD, des del nostre punt de vista, tenen un objectiu molt atractiu: dissenyar per ells mateixos una nova civilització per finalment fer unes jornades al barri per mostrar el seu producte, per tant, impliquen també a la família i amics. Les activitats requereixen una participació activa i col•laborativa de l'alumnat incidint sobretot en els valors de la convivència, la tolerància a la diferència i a la diversitat, fomentant el respecte, la cooperació, el treball en equip, la responsabilitat i la inclusió, tenint en compte el treball de competències bàsiques i utilitzant les TIC i les TAC. Tot i això, pensem que el fet que totes haguessin seguit el mateix esquema, hagués facilitat molt la feina de lectura i d’aprenentatge en els alumnes.
La metodologia proposada, per tant, és adequada i variada, adaptada a la diversitat gràcies al treball de grups cooperatius i d’indicint sempre en l’ajuda i la cooperació entre l’alumnat.
Per tant, pensem que el projecte interdisciplinari està molt treballat ja que el desenvolupament de les diferents UUDD gira entorn la idea del projecte inderdisciplinar: arribar a fer una nova civilització tot ajudant-nos entre tots per aquesta creació.
Grup 1 (Àfrica, el gran continent a descobrir)
L'autor ha eliminat aquest comentari.
EliminaL'autor ha eliminat aquest comentari.
EliminaGràcies per les vostres aportacions!
EliminaUn dels nostres propòsits era fer aquest projecte atractiu pels receptors, així que valorem molt que a vosaltres us hagi semblat que ho és. Hem intentat tenir present en tot moment les noves tecnologies i les tasques manipulatives.
Ens sembla molt bé la idea que ens doneu respecte la wiki: fer servir numeració o colors en els diferents apartats. Ho tindrem en compte en futurs projectes!
Moltes gràcies, companys!
pd:perdoneu el embolic de comentaris eliminats!
Grup 4
Moltes gràcies per la vostra valoració. Ens agrada veure que s’ha entès la nostra idea i que us sembli interessant.
EliminaRecollim la millora proposada; vam pensar la wiki com un espai pels alumnes, però també seria interessant que hi hagués un altre pels docents per a que puguin contribuir al projecte. Sens dubte, webs com les vostres ens donen moltes idees per a poder aplicar en el futur.
Gràcies de nou,
Grup 4
Molt bones companys del grup...!!
ResponEliminaEns ha agradat la vostra originalitat en la proposta del treball presentada com una macroWebquest on ajunteu totes les UUDD de totes les matèries en uns itineraris que es podrien diversificar molt. És una bona mesura d'atenció a la diversitat, tot i que potser us proposaríem que diversifiqueu una mica la metodologia de la formació dels grups de treball en favor d'una major heterogènia en cada cas i no sempre sigui el mateix grup qui afronti totes les tasques en totes les matèries, o potser modificar els rols dins els mateixos grups. De tota manera, a l'informe del treball ho justifiqueu molt bé i detalleu els criteris del per què d'aquesta elecció.
És una proposta molt amena i amb moments molt divertits que faran que els alumnes s'engresquin i aprenguin mentre s'ho passen bé.
Destaquem, en especial, la simpatia de la introducció amb el vídeo d'APM i en Pedro Piqueras. És una manera graciosa d'apropar-se a l'alumnat i d'incentivar la seva disposició a descobrir.
La navegació també és molt senzilla i clara. Creiem que aquest punt és molt positiu, doncs visualment és molt esquemàtic i en facilita la lectura global del projecte.
Ens ha agradat especialment la manera de mostrar la bibliografia, pensem que és molt clara i explicativa, i així tothom sap d'entrada de què tracta el material.
També valorem molt positivament les tasques manipulatives i la transferència de competències que voleu fer amb les jornades que ells han d'organitzar.
Per tancar:
Al principi, aquesta originalitat amb la qual heu presentat el treball a la wiki, ha fet que ens costés una mica de trobar els continguts de les diferents parts ,és per això que tot i destacar el caire innovador de la proposta, també pensem que es pot córrer el risc de donar la impressió de manca d'estructura clara a l'hora de desenvolupar-la.
Grup 5 (les colònies responsables): Regina Forné, Vanessa Rodríguez, Silvia Segura i Raül Niubó
Gràcies pel vostre comentari!
EliminaRespecte a la formació dels grups, vam tenir un debat intern per a prendre una bona decisió. Vam decidir fer grups estables i heterogenis per a fomentar la convivència i el treball cooperatiu. En ser un projecte que requereix un producte final i pel que s’han de fer moltes activitats que estan lligades vam pensar que era millor que els grups fossin estables; així cadascun presentaria un resultat final determinat. Òbviament té els seus inconvenients i els vam tenir en compte en la nostra decisió, però pel tarannà del projecte ens vam decantar per aquest tipus. Tot i així, valorem molt la vostra apreciació, i tindrem en compte formar grups diversos per diferents matèries en futurs projectes quan aquests ho requereixin.
Agraïm que us semblin adequades les activitats proposades i la manera de desenvolupar-les. Un dels nostres objectius era introduir una metodologia innovadora i basar l’aprenentatge en la funcionalitat i la manipulació.
La wiki està pensada exclusivament pels alumnes, que ja coneixeran el funcionament bàsic del projecte. És per això que per qui, en principi, no el coneix pot resultar una mica confosa. Recollim la vostra proposta de millora al respecte.
Gràcies!
Grup 4
El vostre projecte té un títol molt encoratjador, fet que t’anima a continuar amb la visita de la pàgina web.
ResponEliminaEns ha agradat molt la manera com heu plantejat el projecte. Per començar pensem que és un encert la utilització d’una webquest per presentar el projecte globals als alumnes. És fàcil de manejar i d’aquesta manera no han de perdre temps ni esforços en saber “com funciona”.
La introducció és molt amena, molt ben adaptada als que han de ser els receptors d’aquest projecte. És molt important captar la seva atenció i mantenir-los vius durant tot el recorregut per la web.
L’objectiu final ens ha semblat molt original i engrescador. Molt bona idea el crear una nova civilització, a través de la qual heu pogut treballar infinitat de coses.
Pensem que heu treballat molt bé totes les assignatures, intentant a més connectar-les amb d’altres que no s’havien treballat. A l’apartat Recursos, cada UUDD està explicada amb una breu frase: curta però entenedora. S’ha fet un gran treball en l’elaboració de les UUDD.
Per finalitzar, un dels apartats que més ens ha agradat ha estat l’autoavaluació. Pensem que està molt treballada i molt ben explicada: en cada moment t’indica què has de fer.
En termes generals ens ha agradat molt la vostra proposta i us felicitem pel bon resultat final!
Com a aspectes a millorar pensem que seria interessant haver afegit algun objectiu general del projecte. També creiem que en l’elaboració de les UUDD podríeu haver-ho dividit en fase inicial, desenvolupament i síntesi. Pensem que ajudaria a adquirir encara més un aprenentatge significatiu i afavoriria la reflexió per part dels alumnes.
ENHORABONA!
Grup 3
Gràcies pel comentari, companys!
EliminaEl nostre objectiu principal era crear un context atractiu pels alumnes per a que s’engresquessin a treballar, a la vegada que també fos molt enriquidor en molts sentits. Estem contentes en veure que aquesta idea l'hem aconseguit transmetre amb claredat.
Vam pensar l'autoavaluació com una part molt important del projecte, sobretot tenint en compte els aspectes que volíem treballar. Cadascuna l'ha dissenyat una mica al seu gust, però en general també pensem que estan força bé i recullen el sentit que li vam voler donar.
Les UUDD estan pensades en aquestes tres fases (inicial, desenvolupament i síntesi), però sí que és cert que potser a l'hora de fer la divisió a la graella no queda gaire clar. Ho tindrem en compte per quan dissenyem més projectes i fem més programacions! Respecte l'objectiu general, aquest era millorar la convivència al centre (l'hauríem d'haver especificat també quan parlem dels específics).
Gràcies de nou!
Grup 4