dilluns, 21 de maig del 2012

VOLS FER UN VIATGE AMB MI?









El principal objectiu del nostre projecte “VOLS FER UN VIATGE AMB MI?” és afavorir la inclusió de l’alumnat nouvingut al centre educatiu. Pretén que tot l’alumnat del centre interaccioni així com comparteixi i conegui les diferents cultures que conviuen al centre, per tal d’afavorir un millor clima de convivència a l’Institut i conseqüentment més inclusió.
El projecte “Vols fer un viatge amb mi?” mitjançant diferents matèries del currículum -Ciències socials, geografia i història, Educació Física, Llengua Catalana i Música- vol aconseguir que els alumnes de 1r d’ESO coneguin millor els diferents països de procedència dels seus companys i es potenciï una actitud de respecte i tolerància a les diferències culturals.
Com a mètode de potenciació de la diversitat i la inclusió proposem treballs cooperatius intraaula, estables en totes les assignatures. Tanmateix s’utilitzarà la tutoria entre iguals com a eina de suport i potenciadora del procés d’ensenyament- aprenentatge.

Els continguts proposats es duran a terme durant el primer trimestre i amb ells es treballaran els continguts que venen  establerts per l’alumnat de 1er. d’ESO. Per aprofundir en aquest tema aquest projecte recull les unitats didàctiques que es desenvoluparan per cadascuna de les assignatures.
Pel que fa a la avaluació es tindrà en compte el treball individual, el treball grupal, l’autoavaluació i la coavaluació, emmarcat en un context d’avaluació continuada i global.
Us animem a que visiteu la nostra wiki per tal que conegueu el projecte, així com ens comenteu les possibles millores.
Per poder accedir al projecte fet pel grup 2, composat per Anna Fanals Falgàs, Nùria Farré Ribas, Mar García Herrero, Monstserrat Rocadembosc Compaño, heu de clicar al següent enllaç: http://volsferunviatgeambmi.wikispaces.com/

10 comentaris:

  1. El projecte interdisciplinari “Vols fer un viatge amb mi?” comença amb una portada que conté una imatge bonica i alegre, que capta l'atenció del públic i motiva a endinsar-te a la proposta de viatge que fan; tot i que la imatge potser no representa en la seva totalitat la idea de viatge.
    La introducció del projecte és clara i entenedora. El recurs aportat sobre les dades estadístiques IDESCAT referents a la població i al lloc de naixement de la població de Manresa és molt interessant, ja que ho contextualitza en la realitat.

    L'organització de l'índex i la WIKI és senzilla però correcta, tot i això, pensem que els apartats amb una estructura diferent permetrien una navegació més amena i visual (ús de numeració i paràgrafs, diferents formats i estils, colors). També considerem que la informació ha d'estar plasmada en la wiki, i no ser inserida en documents word, tot i que l'avantatge és que d'aquesta manera els visitants de la wiki es podran descarregar els documents i treballar amb aquests d'una manera fàcil i ràpida.

    Les UUDD, des del nostre punt de vista, estan molt ben plantejades i organitzades. Aquestes estan compostes per activitats que requereixen una participació activa i col·laborativa de l'alumnat, tenint en compte el treball de competències bàsiques i utilitzant les TIC i les TAC. S'ha tingut en compte la diversitat incloent mesures per atendre-la en el cas que sigui necessari, com per exemple l'ús del treball cooperatiu. Totes han seguit el mateix esquema, estructura i format fet que facilita molt l'enteniment d'aquestes i les activitats i continguts que s'hi desenvolupen. Però, repetim que és una mica feixuc haver-les de descarregar a l'ordinador, pensant també amb la possibilitat de l'entrada de virus, quan es poden inserir en la mateixa wiki.
    La metodologia que proposeu és adequada i variada, adaptada a cada tipus d'activitat i contingut.

    En resum, pensem que el projecte interdisciplinari està molt treballat ja que el desenvolupament de les matèries gira entorn al motiu principal del projecte: poder conèixer i compartir les diferents cultures que conviuen al centre per millorar el clima i afavorir la inclusió.

    GRUP 1

    ResponElimina
  2. Gràcies per la vostra aportació.
    El fet de que els materials estiguin incerits en documents dins la wiki està pensat amb l’objectiu que aquests materials siguin un complement al projecte. És a dir, facilitar al professorat i a l’alumnat, sobretot aquell alumne amb més dificultats, el fet de poder descarregar-se el material per ser utilitzat directament.
    Per altra banda, sí que és veritat que potser caldria posar més color als paràgrafs perquè sigui més visual. De totes maneres hem intentat seguir aquesta línia cromàtica per a cada una de les assignatures.

    Grup de treball 2

    ResponElimina
  3. Enhorabona per la feina realitzada! Ens sembla un projecte molt interessant i adient per la construcció de valors de la societat vigent.

    Ens ha agradat especialment el fet que feu un anàlisi tan exhaustiu del context, incorporant fins i tot dades oficials. Així és més fàcil i visual fer-se una idea de la tipologia d’alumnes als que va dirigit el projecte.

    Pensem que heu fet una bona elecció dels alumnes als que va dirigit el projecte, ja que 1r d’ESO és un curs de difícil adaptació que suposa un gran canvi pels nois i noies per la transició de primària a secundària. Per tant, és un molt bon moment per a crear vincles d’afinitat i recolzament entre els companys.

    Entenem que els grups de treball que es formen van variant en cada activitat, igual que els seu número. Això té la seva part menys positiva, que és el fet que als alumnes els hi resultarà més difícil agafar la dinàmica de treball amb els seus companys. No obstant, en aquest cas creiem que ha estat una bona elecció ja que dóna la oportunitat als nois i noies d’interactuar amb més companys i conèixer-los millor, cosa que sens dubte repercutirà en els objectius del vostre projecte.

    El disseny de la pàgina web és molt adequat i coherent. Les imatges són molt instructives respecte la temàtica del treball. És dinàmica, visual i convida a seguir tota la informació exposada en la wiki.

    Com a punt a destacar, potser seria més accessible si a l’apartat de contribució de les matèries i al de continguts haguéssiu incorporat directament les graelles en comptes d’haver-les de descarregar.

    El que no ens ha quedat gaire clar és el temps que es dedicarà al projecte setmanalment, tot i que si especifiqueu el número total d’hores per unitat didàctica.

    Els materials utilitzats ens semblen molt adequats, ja que són de tipologia diversa I això ajuda molt als alumnes a engrescar-s’hi en la feina. Potser, però, a l’avaluació individual s’haurien d’incloure més indicacions i instruccions, per facilitar la feina als alumnes que podrien no estar massa familiaritzats amb aquest format. D’altra banda, la rubrica d’avaluació surt tallada per problemes de format. Probablement, hagués estat millor posar-ho en configuració horitzontal. En aquest apartat, es podria haver col•locat algunes imatges per fer el contingut més dinàmic.

    Ens agradaria fer especial menció a l’activitat d’educació física “Sense tu no hi puc guanyar”. Creiem que és molt completa i treballa moltes matèries des d’una vessant divertida i dinàmica.

    Valorem, doncs, molt positivament que treballeu la inclusió, aspecte fonamental en l’educació i en els contextos i centres on existeix una diversitat elevada.

    Grup 4

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies pels vostres elogis, ha estat un treball pensat i meditat.
      Pel que fa a la dedicació horària setmanal a cada assignatura, jo havia calculat dues classes per setmana, per tant, 2h setmanals.

      Elimina
  4. Ens agrada el projecte perquè intenta donar a conèixer altres cultures, aprofitant l'entrada d'alumnat nouvingut al centre. És una manera d'aprofitar els recursos del centre amb els alumnes nouvinguts, per propiciar un clima d'acollida i de respecte vers les individualitats personals.

    Hem trobat molt positiu que impliqueu a tota la comunitat educativa en el projecte perquè el fa molt coherent amb la vostra finalitat d'inclusió. Felicitats!
    També feu èmfasi en el paper del psicopedagog, tot i que una mica descontextualitzat. Potser el podríeu incloure a les orientacions metodològiques.

    Per altra banda, pensem que hi ha massa documents per descarregar, que fa molt complicada la navegació per la wiki, restant agilitat i claredat global. Què tal si a l'índex no abuseu de les majúscules en aquest espai? Potser us quedaria menys atapeït. En aquesta sentit, s'agraeix que hi hagi el document del projecte sencer en format PDF fer facilitar la lectura general.

    Per concloure us volem proposar que fusionem algunes activitats dels nostres projectes, ja que tots dos projectes fan referència a viatjar i des de la nostra proposta podríem organitzar un viatje responsable de final de curs a un dels països dels alumnes del vostre institut. Així que la nostra resposta és sí: volem fer un viatge amb tu !! però de manera responsable... ;-)

    Grup 5: Regina Forné, Vanessa Rodríguez, Silvia Segura i Raül Niubó

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ens va semblar molt positiu treballar la diversitat a 1er. Curs tenint en compte que quant arribes en un lloc nou, amb gent molt diversa és un bon moment per crear vincles d’amistat i comprensió envers els altres.

      El format .pdf va estar pensat per això, per poder-se descarregar el document si algú li anava millor per consultar-ho.

      Ah! Per cert, molrtes gràcies per convidar-nos. Nosaltres també estariem encantades de fer amb vosaltres el viatge

      Elimina
  5. El vostre projecte comença amb una presentació molt entenedora i vistosa del que voleu portar a terme.

    La descripció que feu del context és prou explícita perquè tothom pugui connectar les intencions del projecte en el context específic de l’IES de Manresa, fins i tot aportant estadístiques interessants.

    El fet que hagueu ficat les pàgines a la esquerra ajuda a navegar per tota la pàgina amb agilitat.

    En quant la contribució de les matèries a les competències bàsiques, així com els continguts, estan molt detallades per les quatre assignatures que heu triat. El contingut de les UD i les seves especificacions competencials les trobem molt adients per assolir els objectius que especifiqueu.

    Finalment, creiem que ha estat molt bona idea l’apartat 13: “annexos projecte”, que et dona l’opció de descarregar-te tot el projecte, d’aquesta forma es pot fer una lectura ràpida i d’un sol cop sense haver d’obrir tants arxius.

    Com aspectes de millora trobem que hagués estat més encertat no inserir tants arxius word en els diferents apartats, i més tenint en compte que al final fiqueu el link del projecte sencer. D’aquesta forma, el disseny hagués estat més atractiu i en consonància amb la boníssima elaboració que heu fet de tot el projecte.

    GRUP 3.

    ResponElimina
  6. Hola grup 3, moltes gràcies pel vostre comentari. La crítica construcitva que ens feu, com bé haureu vist, és la que més ens han repetit, per tant en prenem nota seriosament.

    La nostra idea era facilitar l'accés als materials als nostres possibles alumnes, perquè ja se sap que a vegades els materials que el docent proporciona, desapareixen! Tot i així, és veritat que enlenteix la navegació per l'espai wiki.

    Moltes gràcies

    Grup 2

    ResponElimina