dilluns, 11 de maig del 2015

Apropem-nos a la sexualitat


APROPEM-NOS A LA SEXUALITAT 
Diferents mirades



Al grup 1 ens complau convidar-vos al nostre projecte.

"Apropem-nos a la sexualitat. Diferents mirades", conceptualitza la sexualitat des de la integritat de l’ésser humà, més enllà de l'àmbit biològic i reproductiu. Està dirigits als alumnes de 3r d’ESO, amb l'objectiu que realitzin una aproximació a aquest tema, cercant informació, analitzant-la, qüestionant-la, etc. per tal de promoure una sexualitat saludable i responsable.

Entenem que la sexualitat pot ser viscuda i expressada en forma de pensaments, fantasies, desitjos, creences, actituds, valors, conductes, pràctiques, rols i relacions interpersonals. I, també, sabem que està influïda per la interacció de factors biològics, psicològics, socials, econòmics, polítics, ètics, històrics, religiosos i espirituals. La salut afectiva i sexual implica, en últim terme, una visió positiva envers les relacions afectives i, per tant, experiències satisfactòries, segures, sense coacció, discriminació ni violència, basades en l’exercici de l’autonomia i fonamentades en l’autoestima i un bon autoconcepte.

Tenint en compte en el moment evolutiu que es troben els alumnes, i la curiositat que aquest tema desperta, hem apostat per aquesta temàtica que creiem motivadora per tots ells. 

Esperem que us agradi i considereu útil el nostre projecte, i que dediqueu uns minuts a fer-nos les aportacions que considereu necessàries per tal de millorar la feina realitzada. 

El podeu llegir aquí:



Moltes gràcies 

Ainhoa Echebarría, Cristina Melero, Laura Cabanillas i Míriam González


8 comentaris:

  1. Hola noies!!

    El grup 4 us vol felicitar per la bona feina. Ens sembla un projecte molt interessant, molt treballat i amb una organització i estructura molt clara que realment facilitaria la seva aplicació.

    Creiem que sou molt valentes a l'hora de plantejar un tema així ja que podria generar reticiències dins el propi claustre i entre les famílies, més segons en quin context el vulguéssim aplicar.

    Us felicitem de nou!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Resposta comentari:

      Hola grup 4,
      Teniu tota la raó, la temàtica és arriscada… Però hem estat plenament conscients! Vam considerar important començar pel propi professorat a l’hora de trencar tabús. La sexualitat entre els adolescents és un tema que, sovint, costa de tractar. A casa, moltes famílies no acaben de saber com abordar-ho i, a l’escola, en moltes ocasions es limita a la matèria que s’imparteix a l’àrea de naturals, descuidant, doncs, molts altres aspectes que envolten la sexualitat, i que són igualment importants. Amb aquest objectiu vam plantejar el projecte.
      Tanmateix, el vostre comentari ens ha fet reflexionar… Heu esmentat les famílies, i nosaltres no les hem incorporat al projecte. Hem fet auto-crítica i, per millorar-ho, introduiríem alguna activitat que les inclogués. Està bé que el professorat estigui sensibilitzat i està bé que sensibilitzem a l’alumnat, però estaria molt millor si aprofitéssim per incloure a les famílies en aquesta equació, de manera que tots els agents educatius estiguessin formant part d’aquesta educació en sexualitat integral i saludable.
      Us agraïm el comentari!

      Elimina
  2. Hola Grup 1!!

    Som el grup 3 del projecte "Marxem de viatge... Let's go!". Ens sap greu que no hàgiu pogut veure els materials. Ens agradaria saber quin problema heu tingut a l'hora de visualitzar-los per mirar de solucionar-ho ràpid i que tots pugueu veure'ls.

    Moltes gràcies!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Grup 3,
      Disculpeu perquè ha estat un error nostre. Per realitzar els comentaris als diferent grups hi havia unes que miràvem amb més detalls uns aspectes que uns altres (format web, metodologia, avaluació i les UUDD). Vam cometre l’error de no provar el tema dels links des d’un altre ordinador, tot i haver-ho dit explícitament! I aquí la dificultat dels enllaços!
      Perdoneu!
      El Grup 1.

      Elimina
  3. Hola a tothom!

    El grup 2 pensem que tracteu un tema molt important en l’adolescència i les activitats adreçades a la prevenció de problemes de salut poden resoldre molts dubtes que els alumnes es plantegen en aquest moment evolutiu. Es nota que heu desenvolupat el projecte. La teoria ajuda a contextualitzar-lo, i a més les UD estan prou lligades amb el projecte general, destacant la de Català, que a priori costaria trobar-li relació, però definitivament té molt a veure amb els continguts curriculars del nivell, i evidentment la de Ciències Naturals.

    D’altra banda, sabem que hi ha centres que mitjançant programes com Salut i Escola aborden el tema de la sexualitat a 2n d’ESO. Ja que hi ha una part de l’alumnat introduït en aquest tema en aquesta edat, considerem que seria oportú valorar el fet de començar-ne a parlar abans sobre ell. També caldria tenir en compte, per exemple, les “resistències” que es poden produir a l’aula. Estaria bé poder afegir més imatges il·lustratives a la web que anessin dirigides a aquesta franja d’edat.

    També volíem avisar-vos, que no hem pogut consultar els documents adjunts perquè ens demanava sol·licitar permís.

    Felicitats per la feina feta!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola grup 2.
      Respecte la temàtica i les possibles resistències, fer referència al comentari-resposta que acabem de fer al grup 4. Sí, és un tema que pot generar-ne, però hem de començar a abordar-ho sense pors. Això pensem, i això hem fet.
      Pel que fa a la web… L’havíem dissenyat pensant en el professorat com a destinataris, en qualsevol cas, teniu raó en què potser manca reforç visual. Gràcies pel comentari.
      Per últim, i respecte el curs escollit… Aquest va ser un tema de debat al si del grup, quan ja teníem una gran part del treball avançat. Ho vam resoldre (o això pensem, que queda resolt!), introduint una activitat que es vinculés amb el curs de 2n d’ESO. Si us fixeu, la matèria que inicia el projecte (Llengua Catalana), especifica, a la seva WQ, el següent:
      “El producte final d'aquesta WQ serà un blog sobre educació sexual i afectiva (en plataforma blogspot o wordpress). D'entre els 6 blogs que fareu (un per grup), el professorat escollirà les millors parts de cadascun per a crear el "blog sobre educació sexual i afectiva" del centre, que es romandrà publicat a la web durant tot un any, i oferirà un contingut íntegrament elaborat per vosaltres! Serà, a més, element de treball i consulta per als alumnes de 2n d'ESO, que el faran servir per a algunes de les activitats de tutoria que desenvoluparan durant el 3r trimestre. Com veieu, teniu entre mans una gran responsabilitat!!!! Però no us amoïneu, farem diverses activitats guiades que us ajudaran en el procés d'elaboració del blog i tot el seu contingut”.
      D’aquesta manera vam incloure la necessitat de treballar la temàtica ja a 2n d’ESO. No hem dissenyat activitats en concret, perquè excedia del marge d’actuació del projecte, però ho vam tenir en compte, per tal que també ho poguessin tenir aquells centres que apostessin per posar en marxa el projecte.
      I per últim, respecte els documents adjunts… Comentar-vos que havíem configurat la privacitat d’aquesta forma, per tenir un grau de control. Tanmateix, acabem de modificar-ho i deixar-ho públic, precisament per facilitar la difusió i el manteniment a la xarxa. Gràcies per fer-nos-ho notar!

      Elimina
  4. Hola Grup 1!

    Som les membres del Grup 3 i us volem felicitar per haver fet una molt bona feina!

    Considerem que el centre d’interès escollit provoca un gran interès i curiositat en els joves. A més, heu justificat molt bé la necessitat de treballar-ho a aquell centre i creiem que 3r d’ESO és un bon moment per tractar el tema de la sexualitat amb la important finalitat de prevenir. Ens agradaria ressaltar del vostre projecte alguns dels conceptes que senyaleu en els objectius i que difícilment els trobem en altres projectes, com són la identitat personal, l’autoestima i l’autoconcepte. Creiem que no pot haver-hi bon aprenentatge sense ells i, com a professionals de l’educació, hem de vetllar per afavorir el seu desenvolupament saludable.

    Un punt fort que destaquem és la clara presència de les competències bàsiques com a eix vertebrador del projecte i l’explicació clara i detallada de la presència d’aquestes a cada una de les matèries escollides, així com la relació entre dites matèries.

    De l’apartat de metodologia ressaltem la diversitat d’estratègies seleccionades, explicades i visualment representades i la bona capacitat de síntesi. Potser afegiríem una petita explicació al costat de l’esquema de seqüència didàctica per situar millor al lector pel que fa al que us voleu referir (a cada sessió, a cada UD…)

    L’ordre en el que estan seqüenciades les diferents unitats didàctiques ens sembla coherent però ens sobta una mica que es dilati tant al llarg del curs perquè ens dona la sensació de que així, es fa més difícil que els alumnes integrin el que han après a les diferents matèries implicades.

    Pensem que estan molt bé els criteris d’avaluació acordats i que a les diverses unitats didàctiques els alumnes han estat adequadament informats de què s’esperava d’ells a cada activitat i han disposat de gran varietat de detallades rúbriques que els seran de gran ajuda. La rúbrica d’autoavaluació que omplen al final de cada UD també ens ha agradat. Potser estaria bé donar-la al principi per a que es vagin autorregulant i que l’entreguin a la última sessió.

    Molt bona la proposta d’avaluació global del projecte. La considerem una molt bona eina per a facilitar a cada docent implicat la necessària reflexió final i a més, d’una manera molt ben estructurada.

    En definitiva, ens ha agradat molt. Felicitats novament!

    Grup 3.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Grup 3,

      La sexualitat encara és un tema que no s’acaba d’abordar en tots els seus àmbits, i com bé comenteu, ha estat un repte intentar-ho. Per això l’estructuració del treball en unes “dimensions de la sexualitat”
      (...)
      Comenteu el fet que la temporització sigui tant perllongada al llarg del curs pot dificultar “que els alumnes integrin el que han après a les diferents matèries implicades”, nosaltres en canvi, ho veiem com una manera per a afavorir l’assimilació de continguts i amb l’objectiu de no fer un tractament intensiu de la sexualitat.
      Pel que fa a la rúbrica d’autoavaluació, s’hauria d’aprofitar com bé diueu per fer una autorregulació de l’aprenentatge compartint-la des del inici de la UUDD.
      Estem molt contentes que us hagi agradat! Moltes gràcies per les vostres aportacions!

      El grup 1

      Elimina