L’ equip docent i directiu de l’ IES Vallpineda de Sitges ha decidit posar en marxa el projecte De Catalunya a Índia en un clic, ja que durant els darrers cursos s’han constatat importants problemàtiques de caràcter social en l’ alumnat. Els valors imperants de la cultura sitgetana i els incidents racistes que s’ han pogut ocasionar en la població, es reflexen en les conductes d’ una significativa part dels joves alumnes del centre.
Degut als canvis contextuals comentats, la realitat del centre s' ha vist influenciada pels canvis sòcio-demogràfics de la última dècada, que han derivat en un institut més ric en ètnies i nacionalitats. Malauradament, en els darrers anys s’ han detectat l’ aparició de conductes discriminatòries i el naixement de grups socials entre l' alumnat segons les diferents procedències, en l’ aula i fora de l’ aula. Per altra banda, també s’ ha observat una baixa consciència de les diferents realitats existents al món, les actuals situacions dels països en desenvolupament, així com certa actitud acomodada, egocèntrica i materialista davant la vida de gran part de l’ alumnat.
El centre no pot desentendre’s d' aquesta realitat social, és per això que afronta el repte d’ engegar un projecte interdisciplinari d’ intercanvi cultural amb tres instituts de Nova Delhi (Índia). La idea vol apropar l' alumnat, tant l' autòcton com l' estranger, a altres realitats diferents, esperant una conscienciació inclusiva i no disgregadora, on l' arrelament social es faci extens a tot l' alumnat. El centre té l’ intenció de despertar valors empàtics, sentiments solidaris i esperit cooperatiu; no només en l’ alumnat, sinó també en el professorat. Per això caldrà treballar per potenciar l’ esforç, els valors emocionals, les relacions positives, el sentit del canvi i l’ adaptació a l’ entorn de tot l’ alumnat.
El projecte De Catalunya a l' Índia en un clic implicarà que els alumnes de 3r d’ ESO del centre realitzin l’ intercanvi cultural amb alumnes de Nova Delhi mitjançant una filmació audiovisual. Cada grup classe (A, B i C) realitzarà un vídeo propi per poder enviar a un centre educatiu de Nova Delhi diferent. Aquestes filmacions tractaran aspectes diferents de la vida de l’ alumnat: l’ organització i el funcionament del seu institut; informació sobre l’ entorn en el que viuen; i les preferències i inquietuds culturals de l’ alumnat.
Es treballaran les vuit competències bàsiques de forma transversal al llarg de tot el projecte i les matèries implicades en el projecte seran: Ciències Socials, Llengües (catalana, castellana i anglesa), Matemàtiques, Educació per la Ciutadania, i Educació Visual i Plàstica.
El projecte es desenvoluparà al llarg del primer i el segon trimestre del curs 2009-10 i durant el tercer trimestre, tot i que no es desenvolupi el projecte interdisciplinari en sí, els alumnes d’ ambdós centres enviaran la seva creació audiovisual al centre amic.
Aquestes activitats poden esdevenir una bona oportunitat per obrir-se al món, i cercar la millora relacional, emocional i psicològica de l’ alumne: a l’ Índia i a Catalunya.
Laia Barceló, Júlia Estévez i Raquel Marcos
Podeu consultar el nostre projecte a l’enllaç següent:
Projecte de Catalunya La India en Un Clic
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Hola Laia, Júlia i Raquel,
ResponEliminaFelicitats per la vostre tasca!
La veritat és que el tema és molt interessant. Està molt bé que els alumnes puguin fer un intercanvi cultural amb la Índia, d'aquesta manera veuran altres realitats que jo crec que molts d'ells no se les hauran ni plantejat.
M'ha agradat molt la idea dels vídeos, penso que pot ser una manera motivadora per engrescar als alumnes a tractar aquesta temàtica, ja que és una forma diferent de treballar.
També he trobat interessant el fet d'explicar la gestió de l'aula no només a nivell d'organització social sinó que heu afegit les relacions interactives i l'espai i temps, aspectes fonamentals per garantir l'èxit de l'adquisició i aprenentatge de continguts i que moltes vegades no els hi donem la suficient importància.
Us torno a felicitar per la feina, enhorabona!
Laia Beltran
Hola a totes.
ResponEliminaA l'igual que amb la resta d'equip, us felicito pel tema a tractar, perquè respon a la més rabiosa actualitat. El tema dels problemes de convivència és quelcom que ja ens afecta a tots, directament o indirectament, i vistos els darrers casos de problemàtica social (com he comentat a l'equip B amb el cas de Salt), comença a ser no recomanable, sino quasi imprescindible desenvolupar iniciatives com aquesta des de l'escolarització oblgatòria.
A més, m'ha semblat un treball molt ben estructurat tot ell. M'ha agradat sobretot la part d'avaluació i autoavaluació del projecte, fet amb molta rigurositat.
Alexis
Hola noies! no afegiré gaire cosa més que el que han comentat els meus companys, enhorabona pel treball, ha estat dur per tots però finalment ja està llest! La temàtica del vostre projecte és molt encertada, fa falta conscienciar la població dels nostres instituts. Jo també observo cada dia actituds i comentaris racistes vers els nouvinguts i sovint, provenen paradoxalment, d'altres nouvinguts. La filmació pot ser una activitat divertida i alhora una manera d'intercanviar informació sobre el dia a dia. Molt interessant que els d'aquí puguin veure el que fan a L'Índia i s'adonin de la realitat que s'hi viu.
ResponEliminaJúlia, Raquel i Laia,
ResponEliminajo també coincideixo amb els meus companys i considero que el vostre projecte és una bona eina per augmentar la consciencia dels alumnes sobre diferents realitats del món, afavorint els valors de respecte, solidaritat i convivència.
Per altra banda, crec que heu aconseguit enfocar el projecte de manera que sigui atractiu i motivador per l'alumnat, aprofitant l'ús didàctic de les tecnologies de la informació i la comunicació i, fent que els propis alumnes siguin protagonistes del seu propi procés d'aprenentatge.
Enhorabona!
Cristina Gallego
Moltes gràcies pels vostres comentaris!
ResponEliminaCom comentava la Marta la proposta d'aquest projecte neix de la necessitat d'erradicar aquestes conductes discriminatòries que malauradament es donen entre alguns alumnes.
Esperem que aquest projecte serveixi per sensibilitzar-los amb altres realitats, en aquest cas, la Índia!
Equip A
Hola a tothom!
ResponEliminaM'uneixo al comentari general de l'encert de la temàtica triada. Es fonamental eliminar les conductes discriminatòries entre els alumnes dins i fora de l'aula. La realitat en la que vivim implica convieure amb moltes i molt diferents cultures i es un fet que encara no està acceptat plenament.
Trobo molt interessant el treball amb TACs, per tal de fer el projecte motivador cap als alumnes i a la vegada treballar les competències bàsiques.
Salutacions,
Elena
Hola Julia, Raquel i Laia,
ResponEliminaM’uneixo als meus companys en el tema de la temàtica seleccionada. Com ja he comentat a l’equip B, malauradament encara avui en dia, existeixen moltes actituds racistes amb els alumnes nouvinguts, que hem d’ aconseguir eliminar. Hem de fer conscients als alumnes, que tots som persones i independentment de la nostra nacionalitat o cultura, tots ens hem de respectar i tractar de manera cordial.
M’ha agradat molt el tema dels vídeos, ja que d’aquesta manera es pot conscienciar molt més als alumnes. Amb l’ús de les noves tecnologies en el procés d’ensenyament-aprenentatge el que s’aconsegueix és que els alumnes vegin des d’una perspectiva molt més propera com viuen els seus homòlegs a altres parts del món.
Un altra aspecte, que m’ha agradat força, és que heu treballat la temàtica des de moltes matèries diferents, fent un veritable projecte interdisciplinari!
Moltes felicitats!
Patricia Alemany
Hola Laia, Júlia i Raquel
ResponEliminaM'ha agradat molt la idea del vostrre projecte. Crec que és molt original i molt atractiva pels alumnes d'ESO. A més a més, crec que dóna una resposta real a la problemàtica d'aquest Institut.
Els punts que també destacaria són:
- El producte final
- Número de matèries que treballeu
- Continguts estan molt bé treballants
- La resta d'apartats també estan concretats molt bé: temporalització, criteris d'avaluació, ...
Així que felicitats i en un clic a posar en marxa aquest projecte!
Perdó sóc Mireia Tovias
ResponEliminaL'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaHola noies!!!! en primer lloc moltíssimes felicitats pel vostre projecte! destacaria també la temàtica escollida que respon a les necessitats reals dels instituts. El nostre equip també ens vam decantar per aquesta línia.
ResponEliminaTambé voldria fer-vos referència a la quantitat de matèries escollides, fins a 7!! crec que això és un molt bon indicador d'interdisciplinarietat. I finalment, destacar també el vostre apartat d'avaluació que he trobat completíssim.
enhorabona!!!
Clara Serdà
Patrícia, Clara, Mireia i Elena, moltíssimes gràcies per les vostres aportacions!
ResponEliminaTot i que el context del nostre projecte hagi estat en gran part fictici, vam decidir aquesta temàtica per esdevenir una necessitat real i latent en molts centres educatius actuals.
El tractament tranversal de les competències, el nombre de les matèries i l' ús de les TAC ho vam veure clau, tot i que reconeixem que l' elaboració del projecte no va ser una tasca fàcil, i en especial de cadascuna de les unitats didàctiques.
Per això ens alegren molt totes les vostres opinions, i us animem a preguntar tot allò que no us hagi quedat clar, així com comentar aquells aspectes del projecte que podríem millorar.
Fins ben aviat!
En efecte, la temàtica del projecte i l'ús de produccions audiovisuals per la l'intercanvi amb l'Índia han donat molt de joc a l'hora de treballar les competències interdisciplinariament.
ResponEliminaMoltes gràcies altra vegada pels vostres comentaris!
Equip A
Hola Júlia, Raquel i Laia,
ResponEliminaUs felicito per la feina feta. L'enfocament del projecte m'ha semblat molt interessant i és una bona manera de conscienciar l'alumnat i reduir aquestes conductes racistes que veiem contínuament.
També trobo molt encertat el tema d'elaborar un vídeo com a producte final, d'aquesta manera es poden treballar moltes competències.
Felicitats de nou!
Anna Gallén.
Moltes gràcies Anna!! Amb l' elecció de la creació audiovisual també preteníem potenciar la motivació de l' alumnat.
ResponEliminaFins aviat,
Equip A