PROJECTE "DEIXEM ENRERE LA CRISI"
COMPONENTS: Patricia Alemany, Anna Gallén, Elena Espinosa
El Projecte Interdisciplinari “Deixem Enrere la Crisi” s’elabora a petició dels professors de l’Institut ? d'una ciutat propera a Barcelona, en concret dels departaments de Ciències Socials, Matemàtiques i Llengües i els tutors de les línies de 3r d’ESO, amb la col·laboració de l’Orientador Educatiu.
La necessitat d’elaborar aquest projecte parteix de la dificultat i dubtes que presenten els alumnes del Centre per entendre els conceptes i circumstàncies de la situació socioeconòmica del moment. Aquests dubtes influeixen especialment en les decisions acadèmiques i professionals dels alumnes i per aquest motiu, aprofitant els temes de Ciències Socials del currículum de 3r d’ESO, sobre les activitats econòmiques i els sectors de treball, es decideix elaborar una revista amb les activitats realitzades sobre aquesta temàtica en les àrees de llengua catalana, castellana, anglès, matemàtiques, socials. També es profunditzarà el tema a les hores de tutoria, per tal d’orientar als alumnes i proporcionar-los informació i eines necessàries per entrar al món laboral.
Començaran a treballar a partir dels coneixements previs que els alumnes tinguin sobre la temàtica i, a partir d’aquí i de la informació que es treballi a classe sobre els diferents aspectes relacionats amb la crisi i la informació que ells obtinguin a través de diferents fonts, els alumnes hauran d’elaborar una sèrie de notícies (explicant la situació que està patint el nostre país, comparar-la amb la d’altres països, explicar les possibles causes, solucions, antecedents històrics, estadístiques, maneres d’afrontar la crisi) les quals seran recollides en un producte final: una revista.
La metodologia combinarà el treball individual i grupal, sempre tenint en compte la diversitat de necessitats educatives de l’alumnat. Finalment s’exposarà el treball a nivell grupal i de forma oral.
El projecte està pensat per dur-lo a terme durant dos trimestres del curs 2009-10, amb una primera fase amb bases teòriques i una segona fase pràctica (aplicació dels coneixements adquirits, per elaborar les diferents activitats relacionades amb la temàtica). El principal recurs seran les TAC.
Les activitats a realitzar per matèria, per aconseguir que els alumnes siguin competents en la temàtica treballada, seran:
- Llengua catalana: lectura de notícies, debatre aspectes relacionats amb la crisi, conèixer les parts d’una notícia, diferenciar text informatiu i text d’opinió, redactar una notícia.
- Llengua castellana: lectura de notícies, debatre sobre la importància d’una notícia, redactar una reflexió personal.
- Llengua anglesa: coneixement de la situació socioeconòmica d’altres països, coneixement del vocabulari temàtic, llegir i entendre textos sobre la crisi, escriure una carta sobre la situació socioeconòmica del país i com ens afecta aquest fet.
- Matemàtiques: formular preguntes abordables amb dades, utilitzar estudis estadístics, anàlisi de gràfics, percentatges, ús de fulles de càlcul, elaborar una enquesta per analitzar com afecta l’atur al nostre entorn.
- Ciències Socials: debatre sobre les activitats econòmiques i els sectors de treball, entendre els conceptes relacionats, treballar mitjançant notícies, conèixer la situació del treball a Catalunya, Espanya, Europa i el món. Conèixer les desigualtats socials.
- Tutoria: Orientació acadèmica i professional. Entrevistes personals. Conèixer el món laboral, com accedir-hi. Conèixer les múltiples opcions d’estudis postobligatoris i del treball.
Caldrà avaluar tant els resultats com els processos, determinant els instruments i els indicadors d’avaluació. Després de posar en marxa el projecte durant el curs i de realitzar les modificacions pertinents per a la seva millora, l’equip docent, amb el suport de l’orientador educatiu, farà la proposta d’incloure el projecte en la programació anual i el útlim pas serà la inclusió del projecte al PEC, amb les condicions necessàries per a que sigui possible.
Podeu consultar el projecte:
Projecte Deixem Enrera La Crisi
divendres, 5 de març del 2010
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Hola equip C!
ResponEliminaEnhorabona pel resultat del vostre treball.
Trobo, primer de tot molt interessant la temàtica triada: la crisi. Ho crec de debò, ja que és un tema de candent actualitat i que, en major o menor mesura, ens afecta a tots. A més considero molt oportú que ho plantejeu a alumnes d'aquesta edat perquè, tot i que tenen consciència de que la crisi és quelcom important, de ben segur que hi ha molts dubtes i confusió al voltant d'això. I què millor per aclarir-ho.
A més, trobo que les activitats plentejades en les diferents assignatures estan molt ben plantejades.
Apa, quina raspatllada, eh?
Hola noies,
ResponEliminaFelicitats per la vostre feina! M'ha agradat molt com heu tractat un tema que tot i que és de rigorosa actualitat és bastant feixuc.
A nivell formal heu fet una bona relació entre objectius, competències, continguts i avaluació. Al posar-ho en format taula queda molt clar, entenedor i visualment pràctic.
La idea de la revista és molt bona, ja que és un format diferent al qual els alumnes no estan acostumats a treballar i pot ser una bona manera de motivar.
Quant a la metodologia està molt bé fomentar el treball grupal i concretament el treball cooperatiu d'aquesta manera es por potenciar al màxim les capacitats de cada alumne.
Per acabar només dir-vos que ho heu exemplificat amb molts annexos que ajuden a veure la magnitud del treball.
Enhorabona per la vostre tasca!!
Laia Beltran
Hola equips C! enhorabona pel vostre projecte, el trobo molt interessant perquè a vegades sembla que l'alumnat visqui en un altre món i no els interessi res del què passa. Amb aquest projecte penso que s'aconseguiria que toquin una mica de peus a terra, que siguin més conscients de la realitat. I l'alumnat de 3er ja comença a tenir edat de fer-ho! La revsita penso que és una eina molt pràctica i dinàmica i que els fa intervenir i participar molt.
ResponEliminaMoltes gràcies a tots pels vostres comentaris.
ResponEliminaAnna, Elena i Patrícia,
ResponEliminaus felicito pel resultat del vostre projecte interdisciplinari i pel treball en equip que hi ha al darrere!
Jo també trobo que heu seleccionat un tema interessant i que l'heu sabut plantejar i apropar als alumnes de manera adequada. Trobo que el vostre projecte és un exemple de treball per competències que afavoreix l'aprenentatge significatiu, relacionat amb la vida quotidiana i que ajuda als alumnes a entendre la complexitat del món en que vivim.
Per altra banda, també considero que l'heu estructurat de manera molt entendora i coherent, englobant un ampli nombre de matèries curriculars i incloent la tutoria dins del projecte.
Felicitats de nou per la vostra feina!
Cristina Gallego
Hola Anna, Elena i Patrícia,
ResponEliminaEnhorabona pel vostre projecte interdisciplinari!
Com els meus companys, trobo encertadíssima la temàtica per a treballar als centres.
És un fet que, com bé deia la Laia és bastant feixuc, però és important que els alumnes en coneguin la situació; els mitjans d ecomunicació en van plens, a moltes famílies els ha afectat, etc.
Per altra banda, el format d'elaborar un producte final ja el considero motivador`i en el vostre cas, una revista ho he trobat molt encertat.
Per últim ressaltar i felicitar-vos pels annexos, són entenedors i molt treballats!
Felicitats equip!
Laia Barceló
Moltes gràcies Cristina i Laia per els vostres missatges
ResponEliminaHola Patrícia, Anna i Elena
ResponEliminacom ja han dit la resta de companys/anyes trobo molt acertat el tema ja que és molt actual i, per desgràcia d'alguns/unes, massa proper. És bo conscienciar al jovent de la realitat que estem passant i fer-los també partíceps.
M'ha interessat el fet que, a part d'apuntar les competències bàsiques, també les heu concretat. Així queda més entenedor.
El fet d'adjuntar els materials de les activitats als annexos també m'ha agradat ja que això facilita la feina a qui vulgui crear el projecte amb les vostres indicacions. Molt bona pensada!
Raquel Marcos (Equip A)
Moltes gràcies Raquel.
ResponEliminaLa veritat, es que per desgracia es un tema molt present en moltes famílies i que pot repercutir en certa manera en els adolescents segons la situació familiar que visquin a casa seva. Per això varem pensar que seria bo que els alumnes coneguessin els diferents aspectes relacionats amb la crisi i les possibles solucions que s'estan portant a terme per deixar-la enrere!
Bona nit noies!!!
ResponEliminaenhorabona pel vostre projecte!!! no sé si puc ressaltar quelcom més que els meus companys però també trobo encertadíssima la temàtica escollida i l'enfocament que n'heu fet.
La idea de la revista és el que m'ha semblat més rellevant del vostre projecte. Crec que el fet de tenir quelcom palpable al finalitzar el projecte és molt enriquidor i alimenta tot el procés realitzat.
Destacar el fet que heu incorporat forces matèries i també la de tutoria (molt interessant). Això suposa un fet demostrable de l'interdisciplinarietat del projecte.
MOltes felicitats,
Clara Serdà
Realment es tracta d'un tema de moda (malaudarament) però que segur que potenciarà l'aprenentage en aquests alumnes al ser funcional i significatiu.
ResponEliminaEl que m'ha sorprès més és que heu programat continguts en la matèria de tutoria i considero que està del tot encertat.
També els annexes estan molt treballats.
Així que feina ben feta.
Felicitats!
Mireia Tovias
Moltes gràcies Clara i Mireia pels vostres comentaris.
ResponEliminaBona nit Patricia, Elena i Anna,
ResponEliminaLa meva gran enhorabona pel vostre projecte. Comparteixo amb els meus companys l' encert en la temàtica, la coherència i organització de tot el projecte, el nombre de matèries treballades, la revista com a producte final... Però destacaria especialment el tractament des de la matèria de tutoria i la qualitat dels annexes.
Felicitats de nou!
Júlia Estévez
Moltes gràcies Júlia!
ResponElimina