dissabte, 11 de maig del 2013

Construint el meu futur


El projecte interdisciplinari “CONSTRUINT EL MEU FUTUR” té com a principal objectiu ajudar l’alumne de 3er d’ESO a encaminar-se adequadament davant les diverses possibilitats que se li obren en acabar l’ESO, tenint en compte una varietat de factors com: el coneixement d’un mateix, els diferents itineraris formatius, les oportunitats laborals previstes, la capacitat d’emprendre una iniciativa empresarial, l’opció d’una estada a l’estranger, etc.




Es tracta que l’alumne millori en el coneixement i la reflexió d’aquells elements que li permetran prendre consciència i decidir millor el seu camí de maduresa formativa, professional i humana.

Podeu trobar la informació sobre el nostre projecte al següent enllaç.
Esperem que us agradi!

GRUP 6: Estalina Civico, Laura Cuadrado, Carles Genover i Judith Soriano 

10 comentaris:

  1. -La temàtica resulta molt important, realment podria esdevenir com a treball transversal de tot un curs de manera real i el posicionament al tercer d'ESO és ideal.
    -El quadre de les competències, molt esclaridor a nivell general, resulta força eficaç amb molt bona esquematització i explicació!
    -La temporització resulta molt visible i molt ben integrada!
    -L'Annex d'autoavaluació resulta molt complert i molt efectiu.
    -La interpretació de l'autoavaluació resulta innovadora, donat que habitualment la usem a mode dels creadors i no dels usuaris.

    Per si voleu tenir en compte algunes de les nostres aportacions:
    -Usar negreta i normal en un mateix apartat de manera no saltacional en el punt 2 i 4 confon un pèl.
    -Canviar CB per CCBB (CB és competència bàsica i CCBB és competències bàsiques, normalment quan es repeteixen és pel plural).
    -La relació d'activitats aprenentatge en certes matèries resulta molt simplificat, com en Emprenedoria o Anglès, que ho explicita d'una manera molt general.
    -A nivell formal seria força positiu que publiquéssiu el projecte interdisciplinari.

    -Aportacions: Tal vegada un mapa o esquema de les diferents rutes acadèmiques resultaria força convenient per la temàtica (PQPi, FP, Batxillerat, etc.)

    Bona feina i molta sort!

    Grup 5: Jordi, Eva-Bibiana, Cristina de las Nieves, Joan Jordi.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Primer de tots agraïr els vostres comentaris, tant dels aspectes possitius com dels aspectes a millorar.
      En segon lloc indicar que el projecte en tot moment ha estat publicat, potser ha passat una mica desapercebut ja que es troba sota la imatge de la portada del projecte. He afegit un petit escrit indicant que en aquell enllaç es pot trobar el nostre projecte interdisciplinar complet.
      Per últim, l'aportació indicada esta més o menys reflexada en un enllaç que es troba exactament en l'activitat que s'anomena "planificació per poder ser..." dins de les activitats de tutoria i d'orientació escolar.
      Moltes gràcies per les vostres aportacions, d'aquesta manera entre tots aprenem.

      Grup 6: Carles, Laura, Judith i Estalina

      Elimina
  2. Benvolguts companys/es,

    Hem fet una revisió exhaustiva del vostre projecte "Construint el meu futur" i realment us hem de dir que es tracta d'un projecte molt interessant i molt complert. Al principi ens ha sorprès la quantitat de matèries implicades, entenem que quantes més matèries més interrelacions es poden crear, més significatiu l'aprenentatge i per això és encara més interessant. Tot i així també som conscients de la dificultat que ha degut suposar fer un projecte que englobi tantes assignatures diferents. És un projecte ambiciós, però també trobem que es tracta d'un projecte factible.
    El vostre context ens dona bastant informació del tipus de centre i d'alumnat amb el que es treballarà; pel que fa als objectius són clars tant els objectius generals com els específics; la metodologia està molt ben detallada


    Els aspectes que ens generen dubte o que creiem que es poden millorar són:
    - L'apartat de competències bàsiques. No acabem d'entendre la distinció que feu entre transversals i específiques, ja que desprès en algunes de les específiques dieu que també es treballarà de forma transversal...De totes maneres ens ha agradat molt les especificacions de com es treballen les CB en relació a les diferents matèries.
    - Ens ha sorprès que l'autoavaluació grupal no li hagueu donat resposta. Encara que es pugui fer una autoavaluació al acabar el projecte, nosaltres enteníem que l'autoavaluació és en relació al treball fet fins ara, és a dir, al projecte.
    - Les UUDD són correctes, simplement potser caldria unificar alguns criteris.

    Bé, de part del grup 3 això és tot. De debò us felicitem per la tasca feta! Es tracta d'un projecte molt interessant i útil, e stem segurs que tant vosaltres com algú del nostre grup podrem fer servir en un futur, sinó tot, algunes de les idees del vostre treball. Moltes gràcies!

    Grup 3 (Sheila, Cristina, Adriana i Guillem)


    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies per les vostres aportacions, en un principi no vam creure convenient realitzar l'autoavaluació del projecte a nivell grupal (així ho vam entendre nosaltres).

      Elimina
  3. Benvolgut grup 6!

    Des del grup 2 ens agradaria fer un petit comentari cap al vostre projecte que ens ha semblat del tot clarificador i necessari. Pel que fa al tema central que conforma l’eix del vostre projecte ens sembla molt adequat, 3er d’ ESO és un moment clau pels alumnes per tal de decidir cap a on volen encaminar la seva vida professional, s’obre un ampli de ventall i un està molt perdut.
    Pel que fa a l’apartat de les competències bàsiques ens ha semblat molt ben definit i clarificador, no només us heu cenyit a definir les competències bàsiques i diferenciar-les en específiques i transversals , sinó que heu definit cada competència per cada matèria. Potser les dues frases del final creiem que haurien d’anar a sobre del quadre per tal de donar el sentit que pretenen.
    En relació a l’apartat de continguts queda molt ben definida la transversalitat que es pretén donar al projecte no únicament centrant-se en els continguts de cada matèria sinó elaborant un quadre del tot integrador on queden reflectides les connexions entre les diverses matèries del currículum.
    La temporització desprèn una planificació i organització molt acurada i correcta de tot el que serà el projecte, a més valorem molt l’esforç que resulta elaborar un quadre integrat amb cadascuna de les sessions de les diferents unitats didàctiques. Molt detallat!
    La metodologia està molt ben especificada, amb mesures concretes que es portaran a terme. Aquestes consideracions tan clares faciliten molt l’enteniment de la metodologia.
    Respecte a l’avaluació, a més de tenir-la molt en compte durant tota la duració del projecte (inicial, sumativa i formativa) trobem molt encertada l’autoavaluació a tots aquells professionals que ha participat en el projecte. La taula creada amb aquesta funció resulta del tot adient i engloba molts aspectes claus.
    En relació a les UUDD potser trobem poca homogeneïtzació, es a dir, hi ha activitats molt desenvolupades i clares però potser n’hi ha d’altres massa sintetitzades i no et permeten crear-te una imatge del que serà tot el procés de la unitat.
    A nivell de format de la web i com a possible punt a millorar des de una visió totalment constructiva potser destacaríem el donar integritat i concordança al format de la lletra utilitzada (mateixa mida, mateix tipus..) i penjar el projecte en .doc per poder fullejar-lo completament.
    Finalment, creiem que heu treballat moltíssim i que és un treball molt correcte i necessari i, encara que de vegades la feina hagi estat difícil ha valgut la pena, esperem haver contribuït en el vostre treball amb els nostres possibles aspectes a tenir en compte com a millora.
    Moltes gràcies!

    Grup 2 (Ona, Núria, Laura, Belen i Marta)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Primer de tot, moltes gràcies per les vostres aportacions, tot i que el problema que hi havia en el document .doc ja ha estat solucionat.
      És un plaer veure el reconeixement de la feina realitzada, de la mateixa manera que hi ha aspectes positius també hi ha aspectes a millorar, i a partir dels vostres comentaris podem observar quines són les mancances dels nostre projecte.

      Elimina
  4. Hola companys del grup 6!

    Primer de tot, felicitats pel projecte, ja que heu treballat molt per poder fer-ho. I el tema és molt adequat pels alumnes de secundària, ja que és una fase a on han de decidir sobre el seu futur i necessiten ajuda.
    En general tots els apartats estan bé. Més concretament, l’especificació dels objectius generals i específics per assignatures ens sembla molt adequat i facilita entendre el projecte.

    Ens ha agradat molt el que hagueu programat varis tipus d’agrupaments de treball (individual, gran grup i petit grup), fomentant el treball cooperatiu. La metodologia ens general ens sembla bastant bé detallada.

    Ens sembla que està molt bé que hagueu fet l’especificació de les competències per cadascuna de les assignatures, ho fa més aclaridor.

    De l’apartat d’avaluació ens sembla que té en compte totes les fases del projecte. Les auto i coavaluacions són molt bona eina per saber quin resultat té el vostre projecte i més concretament del funcionament del treball cooperatiu. La fitxa que adjunteu per l’auto i coavaluació ens semblen molt bé detallades.

    El que podríem destacar per millorar, potser faltarien dues assignatures (Castellà i EF) ja que com és un projecte interdisciplinari haurien de participar també, però entenem que només es fa dos per cada membre del grup i per això aquestes no s’han fet. També es podria haver adjuntat algun exemple d’activitat.

    Pensem que no és mala idea que es facin proves i entrevistes als alumnes, però potser sigui una mica complicat portar-ho a terme només per la psicòloga, a part que pensem que és el tutor qui ha de tenir un paper més important en aquest punt.

    Finalment, pensem que aquest tipus de projecte normalment està dirigit a quart d’ESO, però també és veritat que a quart ja han de decidir les optatives que creguin més adequades pel següent pas (batxillerat, FP,..). Per tant, també ens sembla correcte, sempre que aquest tingués una continuació a quart també.

    Molt bona feina! :)

    GRUP 4: Giannina Barba, Roser Rosselló, Marta Gómez, Mireia Cinca i Gemma Ribera.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies per les felicitacions, de ben segur que aquest és un tema de gran importància pels nostres alumnes!
      Teníem molt clar des del principi que volíem que els alumnes treballessin amb diferents tipus d’agrupaments, ja que vàrem creure que així seria més enriquidor.
      És cert que fer una relació de competències per cada una de les matèries ajuda a concretar exactament quins aspectes competencials s’hi treballen.
      Les diferents graelles d’avaluació són de gran ajuda per regular el propi rendiment, el rendiment dels altres i obtenir dades sobre quin ha estat la dinàmica de cooperació.
      Al inici ens vàrem plantejar fer castellà però, tal com bé dieu, aquest era un projecte en el qual s’hi havia de dedicar moltes hores i ho vàrem desestimar de seguida. A més, com treballem dues llengües, l’estrangera i el català, vam pensar que potser ens repetiríem massa amb els continguts treballats des de tres matèries d’un mateix àmbit. Pel que fa a EF, doncs, per les dimensions del projecte, va ser impossible encabir-la com a UUDD.
      Pel que fa al que comenteu en relació al treball de la psicòloga a l’hora de fer proves i entrevistes, doncs, potser no ha quedat clar, però la idea és que és una feina que es realitza en estreta col·laboració entre la psicòloga i el tutor/-a. Tal com bé dieu, el tutor/-a té una feina imprescindible en aquest àmbit de l’orientació acadèmica i professional.
      És cert que, típicament, es treballa més l’orientació a 4rt, però vàrem pensar que seria bo iniciar als alumnes a tercer també, ni que sigui perquè es vagin plantejant opcions i possibilitats de cares a un futur molt proper.
      En fi, crec que amb això contestem una mica els vostres comentaris...
      Gràcies de nou per les vostres felicitacions!

      Elimina
  5. Bon dia Grup 6!

    En primer lloc des del Grup 1 volem felicitar-vos per la feina feta, es nota que heu dedicat moltes hores a aquest projecte.

    El tema que heu escollit ens sembla molt interessant i el curs on s’aplicarà ens sembla molt encertat. No obstant, més endavant posa que és un crèdit variable. Tenint en compte la temàtica del projecte, potser seria bo que fos un projecte que es pogués aplicar a tot l’alumnat de 3r i no només fos a uns quants. Si tot l’alumnat realitza l’orientació profeSsional per part del departament d’orientació potser seria bo que tots participessin en el projecte que proposeu.

    Heu definit molt acuradament el context d’actuació, ajudant a fer-nos una idea molt clara de com és el centre on s’aplicaria el projecte. Els objectius generals del projecte són molt clars, així com els específics. No obstant, hi ha algun objectiu específic que potser seria difícil d’aconseguir tenint en compte l’edat de l’alumnat i el temps que s’hi dedica, com per exemple el de desenvolupar un projecte de negoci propi. Crear un negoci i portar-lo endavant no és una tasca fàcil i potser seria necessari transmetre també aquests valors sobre l’esforç a l’alumnat.

    La taula sobre les competències és molt visual i estan molt ben relacionades amb el projecte. Al final de les taules diu “ s’exposa a continuació una petita definició de cadascuna d’elles, juntament amb els trets distintius...”. Hem suposat que aquesta frase anava a la part superior de la taula. O fa falta més informació a continuació?

    Els continguts són adequats tot i que potser s’haurien d’haver relacionat més amb els que apareixen al currículum. En la taula d’activitats d’aprenentatge consta el títol de cada activitat, però en algunes només amb això costa fer-se una idea de com serà l’activitat o què es treballarà.

    Pel que fa a la temporització està molt detallada sessió per sessió i us felicitem per exposar-la amb tant detall. Hi ha moments en que potser et perds una mica, potser seria bo posar una taula més general unificada amb l’ordre de les uudd transmeten una idea més general del projecte per després pasar al detall de cada sessió.

    La metodologia està ben explicada i la considerem encertada per a aquest projecte. Volem remarcar que proposeu diferents tipus d’agrupaments de l’alumnat, la qual cosa ens sembla molt positiva. Nosaltres també ho vam fer així, ja que considerem que l’alumnat ha de saber treballar tant individualment com en petit o gran grup.

    Els criteris d’avaluació estan molt bé i trobem molt positiva la utilització de l’autoavaluació i la coavaluació per part de l’alumnat, fent-los així participar i ajudant-los a reflexionar sobre els seus aprenentatges.

    En l’autoavaluació grupal, ens sembla interessant que cada professional doni resposta però entenem que en aquest apartat seria bo que vosaltres també féssiu una autoavaluació del projecte fins al moment.

    Fent referència a les uudd, algunes unitats estan programades per sessions i d’altres la unitat sencera. Potser hagués estat bo unificar una mica els criteris ja que hagués ajudat a cohesionar el projecte. Posar també la relació amb altres matèries a cada unitat podria ajudar a veure les connexions entre les diferents unitats, així com fer alguna referència sobre la temporització, per tal d’enllaçar millor una unitat amb l’altra (saber l’ordre).

    Res més a dir, només tornar-vos a felicitar per la feina feta, totes les hores dedicades en aquest projecte després han donat el seu resultat. Enhorabona!

    Grup 1: Begoña Monreal, Sylvie Pérez, Ariana Ramírez,, Laia Reverté i Cristina Sanz.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Companys,
      Gràcies per les felicitacions, sí, la veritat és que hem dedicat moltes hores al projecte, però n’estem ben satisfets del resultat final.
      Pel que fa a la possibilitat d’incloure tot un grup en el projecte, després de valorar-ho, vàrem decidir que, degut a que ja es feia una feina prèvia a Tutoria, doncs el projecte anava més encaminat a aquells que no tenen clar quin itinerari seguir. Sovint et trobes amb alumnes que, des del principi tenen molt clar cap a on volen anar i no necessiten tanta orientació. L’objectiu de fer-ho així era que el projecte fos de la màxima utilitat i interès per als alumnes.
      Pel que fa al que comenteu sobre l’objectiu específic de crear un propi negoci, es va plantejar amb la idea que, els alumnes fessin un primer tastet amb el món de l’emprenedoria i, de forma general, s’impliquessin i coneguessin el que cal saber, encara que sigui de forma molt general, per crear una empresa. D’aquesta manera, els alumnes, el curs següent poden aprofitar molt més el Projecte d’Emprenedoria que es realitza al 4rt curs.
      Quant a la taula de la relació de CCBB teniu raó, segurament aquest ha estat un error formal a l’hora de publicar el projecte. La frase que comenteu aniria a la part posterior de la taula.
      També teniu raó en l’apartat que parleu de les UUDD, algunes estan programades per sessions i d’altres per unitat sencera. Bé, en aquest apartat vàrem ser una mica més flexibles per tal de plasmar una mica el diferent tarannà de cada un dels professors.
      Pel demés, només agrair-vos les vostres felicitacions en relació a la metodologia i els criteris d’avaluació.
      Ha estat un projecte costós però ha merescut la pena!
      Gràcies de nou!

      Elimina