dilluns, 11 de maig del 2015

Marxem de viatge...Let's go!




 “Marxem de viatge… Let’s go!” és un projecte interdisciplinari per a alumnes de 4t d’ESO que té com a objectiu principal que aquests siguin els protagonistes de la preparació de tot allò que implica el procés de planificació i organització del viatge de fi de curs. L’únic requisit que es posa és que el destí ha de ser un país europeu de parla anglesa perquè, a més de gaudir i descobrir una nova cultura, pensem que pot ser molt útil per a ells el fet de poder practicar l’anglès.

A partir d’aquest objectiu tan atractiu i motivant per a ells, es desenvoluparan diferents unitats didàctiques a diverses matèries (principalment matemàtiques, ciutadania, ciències socials, llengua anglesa i informàtica) a les que es treballaran les competències bàsiques mitjançant activitats autèntiques relacionades amb el viatge que, amb l’ajuda del docent, facilitaran que els alumnes aprenguin d’una manera significativa i competent.

Per tant, des de les diferents matèries es proposaran activitats que inclouran: la presa de decisions conjunta, la comunicació assertiva, l’elecció del destí del viatge a un dels països de parla anglesa, el coneixement de la seva geografia i història, la comunicació amb altres, l’establiment del pressupost aproximat, la creació d’una pàgina web, etc. 

Aquí us deixem l'enllaç a la pàgina "Marxem de viatge... Let's go!". Esperem que us agradi i que compartiu amb nosaltres les vostres opinions per tal de poder consolidar aprenentatges de forma conjunta i tenir l'oportunitat de fer les millores pertinents.

Grup 3: Anaïs Pérez, Carla Alloza, Laura López i Neus Calvo. 

9 comentaris:

  1. Hola a totes!

    El grup 4 després de navegar per la vostra web i analitzar les diferents parts del vostre projecte, volíem explicar-vos la nostra opinió.

    En general ens sembla una molt bona idea, de fet compartim temàtica general de projecte, i especialment un dels vostres punts forts pensem que és el disseny de la pàgina web. És molt intuitiu i atractiu!! Creiem que només per això ja motivarà a molta gente a llegir-lo amb deteniment.

    A més, un altre punt fort que volem destacar és la temporització i la situació "real" a la qual emmarqueu el projecte. És a dir, l'explicació detallada del centre i la claredat de la seqüenciació temporal fa que sigui un projecte molt viable per poder aplicar-ho segur l'any vinent!

    Realment, pensem que està molt ben pensat i es nota que hi ha un gran treball al darrera, només voldríem que ens aclarissiu la finalitat de dividir l'avaluació en: avaluació dels aprenentatges dels alumnes i avaluació del procés d'ensenyament-aprenentatge, pot ser perquè utilitzeu diferent metodologia per les dues avaluacions?

    Bé, felicitats pel treball ben fet!

    Grup 4

    ResponElimina
    Respostes
    1. L'autor ha eliminat aquest comentari.

      Elimina
    2. Bon dia!

      Responent a la pregunta que ens plantegeu dir que el motiu pel qual hem decidit dividir l'avaluació en aquests dos punts, és perquè considerem que una cosa és avaluar el que els alumnes han après (què saben al final del projecte que no sabessin al inici) i una altra cosa és avaluar el procés d’aprenentatge en si (realitzant autoavaluacions que permetin als alumnes fer metacognició sobre el seu procés d'aprenentatge). Dit d’una altra manera, considerem que no tan sols és important valorar i reflexionar sobre el resultat sinó que també considerem de vital importància el procés en si mateix.

      Moltes gràcies pel comentari, esperem que la nostra explicació us hagi aclarit el dubte.

      Elimina
  2. Valoració del grup 1: Laura , Ainhoa, Cristina i Míriam

    Abans de començar, felicitar-vos! Pensem que la temàtica que heu escollit resulta molt atractiva i funcional per l’alumnat. A més, permet treballar diversos continguts en clau competencial.

    En relació al grup destinatari pensem que és molt adequat ja que un dels principals motors de l’alumnat de 4rt d’ESO és el famós viatge de final de curs!!

    A priori sobta una mica l’elecció de les matèries a treballar, però un cop t’endinses en el projecte es troba més ajustat. Crida una mica l’atenció que es proposin sessions de treball de matemàtiques i ciutadania a la mateixa unitat didàctica i considerem una mica “forçat” el treball que es fa des de matèries com ciutadania i el condicionant de que la matèria d’informàtica sigui optativa pensem que pot afectar a la participació de tot l’alumnat o d’alumnes que tinguin alguna mesura d’atenció a la diversitat (que en algunes ocasions afecta als horaris de les matèries optatives). Així i tot, les matèries implicades pensem que estan ben justificades.

    Les diferents activitats que proposeu són diversificades i motivadores per als alumnes. Tot i que opinem que, al treballar des de metodologies cooperatives es podria fomentar la interacció i la creació de grups des de l’alumnat i no sempre gestionar l’elecció i distribució de grups i tasques pel professor.

    Ens ha semblat especialment destacable el fet que presenteu els criteris d’avaluació del procés d’ensenyament i aprenentatge, pensem que les graelles estan molt ajustades a la vostre demanda al llarg del treball i és molt interessant que estiguin penjats els criteris per a que l’alumnat pugui autoregular el seu procés d’ensenyament i aprenentatge. Ens hagués agradat veure una graella de l’autoavaluació general del projecte per poder fer balanç dels punts forts i febles de la vostre intervenció. Tot i això, aquest apartat és el que considerem més a destacar del vostre projecte!

    La temporalització no ens queda gaire clara, veiem un gran salt en el temps des de les primeres sessions i un aglotinament de les últimes, des del nostre punt de vista haguéssim plantejat les ultimes sessions menys properes al viatge en qüestió, per poder facilitar l’intercanvi de la web amb les famílies o altres grups. La presentació per sessions ens sembla una bona manera per fer comprensible la globalitat del projecte i l’eina del cronograma és molt potent per poder fer una aproximació ràpida a la l’estructura del projecte.

    Tot i no haver pogut accedir als materials des de la web, mirant unitat per unitat es destaca l’ús de molts materials didàctics tant analògics com digitals propis que també destaquem com un aspecte positiu del projecte

    El format de la web presenta una bona organització i estructura tot i que hagués estat acertat disposar de més fotografies, mapes conceptuals, graelles... La web presenta els elements que es demanaven i resulta atractiva per als lectors, la freda gama cromàtica facilita la lectura i fa que resulti agradable de seguir.

    Bona feina! Enhorabona!

    ResponElimina
    Respostes
    1. L'autor ha eliminat aquest comentari.

      Elimina
    2. Hola noies!

      Us agraïm molt l’anàlisi que heu fet del nostre projecte. Considerem que comptar amb una visió externa del treball, és molt recomanable per tal d’incorporar millores.

      Davant el fet que considereu “forçat” abordar les matemàtiques i la ciutadania dins la mateixa unitat didàctica, volem destacar que en la primera unitat didàctica del projecte els alumnes han de triar entre tots un destí. Per fer-ho, creiem que és important incloure la matèria de matemàtiques però també la de ciutadania. En el cas de matemàtiques perquè per a triar un destí, necessitaran fer càlculs, tenir en compte diverses variables i fer pressupostos viables, i en el cas de ciutadania perquè considerem molt important que treballin la comunicació assertiva per a que tothom es senti part del projecte i hi participi en la presa de decisions.

      Estem d’acord amb vosaltres amb el fet que el docent no ha de ser l’únic responsable de l’elecció i la distribució del grups. A mode d’exemple, a la unitat didàctica de socials, els mateixos alumnes han de formar els equips i a més a més, s’expliciten algunes indicacions: Es valorarà que el grup de treball no coincideixi amb el grup d’amics i que la distribució dels rols es faci analitzant els diferents perfils i les habilitats i les capacitats de cadascú.

      Respecte el que anomeneu sobre la temporalització, vam considerar que la primera unitat didàctica s'havia de fer a principis de curs per donar temps als alumnes a poder planificar i portar a terme iniciatives per a poder aconseguir diners i així haver de pagar menys i fer més accessible el viatge per a totes les famílies. Llavors, comprenem que us doni la sensació de que les altres unitats didàctiques es troben "aglutinades" i a prop del viatge però hem considerat que els continguts que en elles es treballen es complementen i per tant s'havien de treballar en paral·lel i també a prop del viatge per tal de tenir recents els continguts apresos.

      Esperem haver respost les vostres inquietuds en aquest missatge.
      Moltes gràcies!

      Elimina
  3. Bon dia,

    El grup 2 pensem que heu treball un tema que realment és molt interessant per l’alumnat de 4t d’ESO, ja que sovint estan tot l’any engrescats en recaptar diners pel viatge. Passar-s'ho bé i practicar l’Anglès conjuga dos aspectes molt importants en el seu procés d’aprenentatge. La web visualment és atractiva i està treballada, a més es poden ubicar clarament els diferents apartats del projecte. Les UD són pertinents al tema, i tot i que es treballen només quatre matèries, són encertades i estan molt bé desenvolupades. A més, les activitats permeten treballar competències relacionades amb la vida quotidiana dels alumnes, com ara la gestió econòmica o la geografia, de manera que els podrà servir d’ajuda per a futures situacions reals.

    Us voldríem proposar que l’alumnat recollís aquesta experiència, al tornar del viatge, mitjançant un article de difusió a l’institut per compartir-la amb la resta de companys, i d’aquesta manera també es podrien treballar altres matèries com castellà o català.

    Felicitats!

    ResponElimina
    Respostes
    1. L'autor ha eliminat aquest comentari.

      Elimina
    2. Hola noies,

      En primer lloc, volem agrair-vos el comentari en general i la proposta de l’article de difusió en concret; ja que ens ha servit per adonar-nos que no havíem contemplat la idea de fer una valoració post-viatge, així com tampoc el fet de fer-ne difusió pel centre.

      Arrel de la vostra proposta, hem pensat que es podria crear un espai en algun passadís del centre, a mode de taulell, entorn el viatge de final de curs, on s’exposessin les experiències del viatge de cada curs, per tal d’orientar als alumnes que l’any vinent hauran de planificar també el seu viatge.
      Considerem que l’article a més a més, de narrar les experiències més rellevants del viatge, hauria d’incloure una valoració dels principals inconvenients amb els que s’han trobat, i que es podrien haver previst des de l’organització i planificació del viatge.

      Pel que comenteu entorn les matèries de català i castellà, ens agradaria explicar que en el primer disseny del viatge, es contemplaven aquestes matèries, però reflexionant vam decidir que els continguts implícits d’aquestes dues matèries es podien treballar de manera transversal sense incloure-les en el projecte. Ens interessava centrar-nos de manera específica en l’anglès.

      Gràcies de nou.

      Elimina