divendres, 5 de març del 2010

"VIVIM LA MÚSICA!"

ASSESSORAMENT CURRICULAR
COMPONENTS: LAIA BELTRAN, ALEXIS CARBÓ, MARTA CARDONA
EQUIP D

PRESENTACIÓ DEL PROJECTE INTERDISCIPLINAR “VIVIM LA MÚSICA”

La creació del nostre Projecte Interdisciplinar s’ha iniciat arran de l’anàlisi d’un dels principals factors que propicien els mals resultats acadèmics dels alumnes arreu de l’estat: la dificultat en la comprensió d’enunciats.

El fet de no entendre bé un text o enunciat sobre el qual s’ha de treballar, afecta negativament el desenvolupament de l’activitat per a l’alumne. Aquest és un fet que es produeix en gairebé la totalitat de les matèries curriculars (llengua, matemàtiques, socials, etc…), i creiem que és cabdal tractar aquest problema d’una manera transversal i interdisciplinari.

Per aquest motiu hem cregut convenient centrar el principal objectiu del nostre Projecte en millorar la capacitat de comprensió d’enunciats de l’alumnat, amb l’ambició que aquesta millora es pugui extendre no tant sols a totes les àrees del currículum, sino també a les situacions de la vida diària. Considerem convenient centrar aquesta iniciativa als cursos de 1er d’ESO, degut a que quan abans es tracti el problema, abans s’evitarà que arrosseguin dificultats en els cursos següents com un efecte “bola de neu”.

Per a conseguir engrescar i implicar els alumnes en el transcurs del Projecte, hem triat un Centre d’Interès al voltant del qual girarà l’activitat didàctica, una temàtica que agrada i captiva a la majoria d’alumnes d’aquestes edats: la música.

Estem en una era (de fet ja fa temps), on els ídols musicals cobren un rol fonamental en les vides dels adolescents, com a model de conducta, com a inspiració personal o musical, i on les lletres de les cançons comencen a cobrar un significat especial per a molts nois i noies que experimenten un canvi en aquesta etapa evolutiva.

Qui més qui menys, disposa d’un MP3 o un mòvil amb milers de cançons, i l’intercanvi d’arxius musicals per internet està a l’ordre del dia.

Precisament per aquest motiu, convidem als alumnes a participar en les activitats del projecte, que té com a principal objectiu fer-los més competents en la millora de la comprensió, expressió i creació de textos i enunciats, a través d’activitats que tenen com a rerafons el món musical, a fi de crear una atmosfera divertida i engrescadora que contribueixi a crear una dinàmica de treball positiva durant les classes.

Us animem a endinsar-vos en el projecte “VIVIM LA MÚSICA” (clica l’enllaç, i un cop a dins, utilitza la lupa ;-))

Projecte Deixem Enrera La Crisi

19 comentaris:

  1. Laia, Alexis i Marta,

    enhorabona per la feina feta! Considero que heu elaborat un projecte molt complet.

    Tal i com vosaltres comenteu, les dificultats en la comprensió d'enunciats està estretament relacionada amb els resultats acadèmics. No és fàcil plantejar exercicis que fomentin la comprensió lectora i que, alhora, siguin motivadors per l'alumnat, però crec que vosaltres ho heu aconseguit. Treballar des de la música, prenent com a base els ídols musicals dels adolescents d'avui en dia, pot ser realment engrescador.

    Per altra banda, el fet d'implicar una gran nombre de matèries curriculars fa que realment el projecte sigui interdisciplinar.

    Enhorabona de nou per la feina feta!

    Cristina Gallego

    ResponElimina
  2. Hola Laia, Alexis i Marta!
    Enhorabona pel vostre enginy. Per als nois i noies que ens trobem als instituts la música és molt important. Centrar un tema com la comprensió lectora amb els gustos dels alumnes ha sigut molt adient per arribar a motivar-los.
    Felicitats!

    ResponElimina
  3. Bon dia Alexis, Laia i Marta,
    Felicitats pel vostre projecte! L' he trobat molt innovador i realment engrescador. Actualment treballar mitjançant l' art malauradament encara és poc present al món educatiu. La música potencia la sensibilitat i la creativitat, fonamental en l' educació emocional i psicològica de les persones, i molt necessària en els joves d' avui dia.
    Respecte a aspectes més formals del projecte, m' ha cridat l' atenció positivament el fet que heu incorporat les referències a la normativa vigent, així com que als objectius del projecte heu distingit entre els de l' alumnat, els del centre i el professorat.
    Enhorabona de nou!
    Júlia Estévez (grup A)

    ResponElimina
  4. Bon dia Equip D!
    Coincideixo amb les meves companyes, el tema és molt encertat i motivador per a l'alumnat. Trobo que és un projecte aplicable a qualsevol tipus de context.
    No només és una manera d'atraure l'alumnat per treballar les competències, sinó que també la música és una eina molt útil per conèixer l'alumnat.
    Enhorabona pel resultat del vostre projecte i pel ritme de treball que heu portat ;)!

    Laia Barceló

    ResponElimina
  5. Gràcies Laia! No et treuré la raó sobre el que comentes del ritme de treball: realment ha estat brutal, i més tenint en compte que per la resta d'assignatures tenim una feina semblant...! En aquest aspecte, pel que he vist en el fòrum, tots ens hem posat les piles a base de bé!

    ResponElimina
  6. Hola grup D,

    Crec que la temàtica ha sigut del tot encertada i segur que el vostre projecte triunfaria. Els digital natives estarien molt contents!.
    Els aspectes que destacaria del vostre projecte serien:
    - L'objectiu del projecte ja que teniu tota la raó. En el centre on realitzo les pràctiques els alumnes tenen el mateix problema.
    - Haver especificat quin procediment seguir davant d'un text en totes les matèries.
    - Haver descrit els indicadors d'efectivitat de la intervenció.

    I per últim comparteixo amb vosaltres que ens espera una setmana que patirem!

    Mireia Tovias

    ResponElimina
  7. Hola Alexis, Marta i Laia,

    Felicitats per el vostre treball. Crec al igual que la resta de companys, que l’objectiu del vostre treball, millorar la comprensió lectora entre els alumnes, és bàsic avui en dia. Aquest és un problema real , que es troben molt docents en l’actualitat i que té com a principal conseqüència el fracàs escolar entre molts estudiants. Per això, tal i com plantegeu al projecte, seria bo tractar-ho des de les etapes inicials (en aquesta cas Primer d’ESO) per evitar l’aparició de dificultats associades a aquesta dolenta comprensió lectora.

    M’ha agradat molt la temàtica escollida per motivar als alumnes: La Musica. Crec que en aquestes edats tant difícils, en les que els alumnes es senten incompresos, desorientats, etc els docents ens hem d’apropar a ells, per poder-los guiar i orientar en aquest trajecte i per això es bo conèixer les seves inquietuds, interessos, etc Realment en aquestes edats la música serveix als alumnes per exterioritzar les seves emocions, per tranquil•litzar els seus neguits, etc Per això, crec que heu encertat en el tema escollit per treballar el vostre objectiu.

    En quant al projecte, crec que és molt entenedor i que està molt ben estructurat i organitzat. M’ha agradat molt el fet de que hagueu treballat tantes matèries ja que això implica que realment és un projecte interdisciplinari i que els aspectes adquirits es podran aplicar en molts contextos diversos.

    Moltes felicitats!

    Patricia Alemany

    ResponElimina
  8. Moltes gràcies Patrícia! ens vam engrescar amb el tema de la música perquè, com bé tu dius, és una temàtica que en aquesta edat té molta importància i d'aquesta manera trobar un "ganxo" per fer treballar la comprensió lectora i les competències lingüístiques en general, que sovint venen tan fluixes des de primària. I com que havia de ser interdisciplinar...doncs som-hi, a implicar matèries!!! Merci un altre cop pel teu comentari.

    ResponElimina
  9. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  10. Moltes gràcies Mireia per la teva aportació!!
    Realment és un tema que preocupa molt a l'equip docent de primer, per què veuen que estan intentant ensenyar continguts als alumnes que no assoleixen degut a que no tenen assimilats els aprenentatges instrumentals i concretament la comprensió lectora. Llegeixen però no entenen, i és clar, no avancen. la idea és assentar bé la base per poder evolucionar. Realment és un problema bastant generalitzat i per això hem volgut fer aquest projecte.
    Moltes gràcies de nou!!

    ResponElimina
  11. Hola Marta, Laia i Alexis,

    Felicitats per la feina feta! Com la resta de companyes penso que heu escollit molt bé el tema a treballar, la comprensió lectora, i heu treballat de valent per poder aplicar-ho a la gran majoria de matèries curriculars.

    La lectura i la comprensió són dos aspectes bàsics per a qualsevol aprenentatge, i la realitat és que molt sovint l’alumnat mostra força dificultats en aquestes tasques. El fet de lligar-ho amb la música promourà que les activitats resultin molt més atractives i motivadores per a l’alumnat.

    Felicitats de nou!

    Anna Gallén.

    ResponElimina
  12. Merci Anna.
    Creiem que el fet de treballar un tema tan important i alhora feixuc com és la millora de la comprensió lectora des del fet musical, és quelcom que ha d'engrescar no només l'alumnat, sino els mateixos professors implicats, ja que en principi el projecte està projecte per a què, amb el suport del D.O., cada docent aporti el seu punt de creativitat i gustos musicals, sempre i quan es cenyeixi als objectius del Projecte.

    ResponElimina
  13. Bona nit nois!!!!
    Moltíssimes felicitats per el vostre projecte!!! la veritat que la bona conllevància entre vosaltres i el gran esforç es reflecteix totalment en el vostre projecte.
    Destacaria la vostra justificació del projecte com a clau del treball realitzat, ja que crec que la comprensió lectora és un dels aspectes que preocupa fortament al professorat i un projecte d'aquest tipus seria molt ben rebut arreu!!!
    moltes felicitats!!!!
    Clara Serdà

    ResponElimina
  14. Hola Clara,
    Moltes gràcies pel teu comentari. M'ha agradat que comentessis el fet de la bona conllevància que hem tingut a l'equip, la veritat és que ha estat molt fàcil treballar amb els meus companys i realment hem tingut un molt bon clima de treball. Això em fa pensar a l'hora de treballar en equip, en qualsevol situació, quins són els aspectes rellevants per fer que les coses funcionin:
    - Sobretot tenir ganes de fer coses, estar motivat.
    - No decaure en moments de dificultat, continuar lluitant.
    - Recolzar-se els uns amb els altres.
    - Respectar-se.
    Tot això em sona al treball cooperatiu, i està molt bé que els hi ensenyem als nostres alumnes, però nosaltres com a mestres també ho hauriem de tenir més en compte per poder fer més projectes interdisciplinaris i treballar de forma més col·laborativa amb els nostres companys. El treball en grup té molta força!!!
    Gràcies de nou per la teva aportació!
    Equip D

    ResponElimina
  15. Hola Marta, Alexis i Laia
    us heu centrat en una necessitat que presenten molts i moltes alumnes, per desgràcia: les dificultats en la comprensió escrita i, a més, l'heu tractada de forma transversal.
    Trobo molt interessant que l'àrea central del projecte hagi estat la música, que a vegades oblidem però que resulta molt útil, com les naturals o socials, ja que dóna molt de joc per treballar interdisciplinàriament i, a més, és una bona manera "d'entrar" a l'alumnat.
    Les activitats proposades són molt engrescadores i motivadores, sobretot les d'educació física!!
    Enhorabona!!
    Raquel Marcos (Equip A)

    ResponElimina
  16. Merci Raquel!
    Realment el problema de la comprensió lectora és generalitzat, i això ho esteu corroborant moltes de vosaltres amb la vostra experiència. Jo no tenia experiència a secundària abans d'iniciar el Pràcticum, i m'he quedat parat dels alarmants resultats sobre comprensió lectora. Aquesta realitat ens va fer encaminar cap a aquesta temàtica en el projecte.
    Sobre les activitats proposades, doncs algunes han costat més que altres!...però crec que totes podrien ser més o menys aplicables en un context real...
    Merci de nou!

    ResponElimina