dimarts, 7 de juny de 2011

Descobrint la nostra ciutat, Barcelona

Presentem el nostre projecte interdisciplinari: Descobrint la nostra ciutat, Barcelona

El descobriment, l’estudi i exploració de la ciutat on resideix l’alumnat del institut és un dels objectius que el centre contempla en el seu PEC. Podrien ser molts els motius pels quals s’ha plantejat aquest tema, però en farem referència a tres en concret:

L’entorn: L’escola es troba a la perifèria de la ciutat, on resideixen famílies treballadores amb un nivell socioeducatiu mig- baix. Sovint trobem que gran part de l’alumnat té poques possibilitats de fer o visitar indrets arreu de la ciutat, per tant, el coneixement de la seva ciutat es mínim. Considerem primordial que l’alumnat conegui el seu entorn immediat, però també ho és conèixer la ciutat on resideixen, on estudiaran, treballaran, etc., així com la importància de poder valorar el patrimoni cultural d’una ciutat referent en molts aspectes a nivell mundial.

Famílies procedents d’altres països: el gran numero d’alumnat nouvingut ens crea la necessitat de mostrar aquells aspectes rellevants sobre la ciutat on resideixen. Llengua, cultura, art, geografia, etc. La seva adaptació pot resultar mes engrescadora i fàcil si coneixen el seu nou entorn i saben com participar-hi activament.

L’enfoc constructivista d’aquesta programació converteix aquest projecte interdisciplinar en una eina que ens condueix cap a aspectes tan importants com la posada en pràctica del treball cooperatiu, de la feina amb pocs mitjans però molts recursos, la recerca i investigació a través de les noves tecnologies, el treball sobre les capacitats per a cooperar i respectar als altres, etc. A través d’aquest projecte es treballen una sèrie de valors que considerem necessaris per a la formació dels adolescents en diferents aspectes, no només acadèmics, sinó relacionats amb el seu procés de maduració personal i social i tot el que això implica en aquesta etapa.
Des del departament s’ha estudiat la possibilitat de dissenyar altre tipus de projecte transversal, però ens ha semblat que l’estudi d’un tema significatiu, d’interès i amb utilitat present i futura seria més profitós, motivador i més engrescador que altres opcions que havíem valorat. El procés d’elecció no obstant ha estat democràtic; en un primer moment el professorat vàrem plantejar 5 temes diferents i va ser l’alumnat qui va escollir mitjançant votació aquell que li semblava més engrescador. Per majoria absoluta l’alumnat va escollir el projecte que presentem.

https://sites.google.com/site/descobrintbarcelona/home

Grup 11
Silvia Armengol Bosch
Noelia Cañamero San Clemente
Alfonso Fouce Puerto
Judit Ruiz Safra

11 comentaris:

  1. DESCOBRINT LA NOSTRA CIUTAT, BARCELONA

    Grup 2: Anna Currius, Cristina Martin, Marc Pey, Sílvia Santos.

    En primer lloc volíem felicitar-vos per la feina que heu dut a terme.

    Pensem que el projecte està molt ben elaborat i molt ben fonamentat. Principalment, creiem que heu escollit una temàtica motivadora i rellevant pensada en base als seus destinataris. Atès que Barcelona és una ciutat molt gran i que molts alumnes de la perifèria tenen dificultat per freqüentar i gaudir de les diferents possibilitats culturals i d’oci que presenta la seva ciutat, es fa evident la necessitat d’un projecte d’aquesta mena. Creiem que és fonamental el coneixement de la ciutat d’origen, en la qual quan siguin més grans hauran de viure, buscar feina, desenvolupar-se i madurar. Per aquest motiu, pensem que l’elecció de la temàtica ha estat completament encertada.
    Donant un cop d’ull a la web, es fa molt fàcil la lectura i comprensió del projecte, amb apartats ben delimitats i estructurats.

    Ens ha cridat l’atenció la bona relació que hi ha entre les unitats didàctiques de les diferents matèries i els continguts transversals que es volen treballar en el projecte; tots ells molt motivadors, engrescadors i que potencien enormement el coneixement de la ciutat des de diferents besants.

    Un altre aspecte que ens ha agradat del projecte ha estat la metodologia per tal d’escollir la temàtica, amb la col•laboració de l’alumnat i així fent-lo partícip de tot el procés i augmentant la motivació.

    Referent a la metodologia, es fa palesa l’energia i les ganes de realitzar una proposta educativa inclusiva, que atengui la diversitat; amb el conseqüent assoliment de l’èxit per part de tot l’alumnat.

    I la part fonamental de tot projecte, l’avaluació. En el projecte “Descobrint la nostra ciutat, Barcelona” està molt ben desenvolupat i fonamentat el procés d’avalució; partint d’una AVALUACIÓ INICIAL per tal de detectar el punt de partida de l’alumnat, i alhora utilitzant un AVALUACIÓ FORMATIVA per tal de seguir el procés d’aprenentatge de tot l’alumnat i així modificar algun aspecte si fos necessari; i finalment realitzar una AVALUACIÓ FINAL per fer un anàlisi dels coneixements i les competències assolides.

    Moltes felicitats.

    ResponElimina
  2. DESCOBRINT LA NOSTRA CIUTAT: BARCELONA

    Grup 4: Noemi Dalmau, Susana López, Susanna Mir, Magda Palahi i Maria Torralba.

    Des del grup 4, primer de tot us volem donar l’enhorabona per el bon projecte que heu creat.

    Ens ha semblat que heu triat una temàtica molt motivadora per als alumnes i que de ben segur funcionaria.
    Ens ha semblat molt bona idea triar aquest tema a treballar per alumnes de famílies amb no masses recursos i de la perifèria, que si no fos per aquest projecte, possiblement no haguessin tingut l’oportunitat de descobrir gran part de la riquesa cultural i varietat d’espais i coses a fer que té la ciutat de Barcelona.

    a més ens ha semblat que el projecte està molt ben estructurat, se’n desprèn una elaboració de gran qualitat i està molt ben fonamentat. També destacar que la web, està molt ben feta, amb apartats molt ben estructurats i facilita molt la comprensió i lectura del projecte.

    Destacar la metodologia per escollir la temàtica, fent-ho junt amb l’alumnat, engrescant-lo així molt més en el projecte.
    També destacar la qualitat de les unitats didàctiques que ens ha semblat eren molt completes i proposant exercicis i maneres de fer tant individuals, com en grup (intentant treballar de forma cooperativa per afavorir la inclusió). A més, treballant des de diferents matèries de formes motivadores i fins i tot originals i amb continguts transversals, ens ha semblat un projecte molt complet i de gran càrrega didàctica.
    I per últim destacar que la art d’avaluació està molt ben desenvolupada i és molt completa ja que observa una avaluació inicial prèvia, una avaluació formativa de seguiment i una avaluació final que té en compte el treball individual i el grupal.

    Per tot això, i com ja hem dit, ens ha semblat un molt bon projecte. Enhorabona grup 11!

    ResponElimina
  3. Grup 9: Gemma Cantoni Ayguaviva, Cristina Jiménez Ramos, Georgina Mañe Arias, Eulàlia Bautista Solans

    Grup 11,

    El nostre grup considera que la elecció del vostre treball pot ajudar força a l’alumnat nouvingut a conèixer la nostre cultura i el seu entorn més proper i per tant, pot ser un bon complement i un objectiu de treball per a l’aula d’acollida.

    El que ens ha semblat més interessant és la possibilitat que doneu d’anar modificant els continguts i els objectius de les vostres UUDD en funció de la avaluació que feu de l’alumnat. Creiem que és important planificar les activitats a dur a terme però cal deixar una porta oberta a possibles inconvenients o imprevistos que pugin anar sorgint al llarg del procés d’aprenentatge de l’alumnat. El vostre plantejament permet partir de la Zona de desenvolupant pròxim de l’alumnat per tal de donar sentit i resposta als dubtes que pugin tenir.

    El fet de que hagi sigut l’alumnat el que decideix quin projecte es durà a terme també ens sembla una bona idea, d’aquesta manera segur que el nivell de motivació i de implicació és més elevat.

    Moltes felicitats grup!!

    ResponElimina
  4. Felicitats als companys que heu fet aquest projecte,

    Valorem molt els següents aspectes:

    La connexió directa amb el Projecte Educatiu de Centre

    La connexió directa amb el context sociocultural de l'institut.

    La participació de la Comissió d'Atenció a la Diversitat per tal de maximitzar la inclusivitat del projecte.

    És un projecte que té un conigut proper als alumnes, amb la qual cosa el grau de significativitat, de sortida, és elevat.

    Potser afegiríem al projecte un caràcter més vivencial i holístic, fent una o vàries sortides a conèixer directament els edificis emblemàtics, les cases on han nascut alguns autors, o els llocs històrics, dincs les possibilitats organitzatives.
    Convindria diferenciar entre els objectius generals del projete interdisciplinar i els objectius didàctics es detallen.
    Es fa referència als objectius del PEC del centre: del descobriment, l’estudi i exploració de la ciutat on resideix l’alumnat de l’Institut, per tant, aquesta seria la proposta didàctica que estaria orientada a la seva consecució

    Salutacions

    Grup 6: L'Ester Colom, en Pere López, la Mariluz Luque, la Miriam Moneny i la Genoveva Mosul

    ResponElimina
  5. Moltes gràcies pels vostres comentaris i felicitacions! La veritat que hem treballat el projecte amb carinyo i pensem que tant de bo es pogués aplicar! Mil gràcies!!!

    Grup 11: Silvia Armengol, Noelia Cañamero, Alfonso Fouce i Judit Ruiz.

    ResponElimina
  6. L’estructuració del projecte és coherent i clara. La presentació de les UUDD les fa molt entenedores. Pensem que es tracta d’un projecte funcional, és a dir, que es pot portar a la pràctica amb facilitat.

    En general, el projecte parteix d’una idea molt bona. Es tracta d’una temàtica molt propera per l’alumnat, fet que fa que les tasques els puguin resultar significatives. Considerem que és una temàtica adequada al context en el qual està ubicat l’institut.

    Aspectes que ens han agradat:

    • La presentació a través de la pàgina web és clara i s’hi navega amb facilitat.
    • Partiu de l’entorn immediat, el qual és proper, però desconegut per l’alumnat.
    • La implicació de l’alumnat en l’elecció del tema, ja que fomentarà la seva motivació vers el projecte.
    • L’intent d’innovació en la metodologia utilitzada fins al moment al centre.
    • Tenir en compte els documents del centre (PCC i PAD).
    • Especificar clarament les mesures d’atenció a la diversitat pel nen amb TDAH.

    Aspectes que es podrien a millorar, segons el nostre parer:

    • Incloure el material necessari pel desenvolupament de les UUDD, o especificar-lo millor (algunes referències dels llibres apareixen i d’altres no).
    • Trobem a faltar els annexos amb el material.
    • Especificar el pes de cada assignatura dins la globalitat del projecte.


    Bona feina, companys/es!

    Grup 7: Núria Barrufet, Montse Mazón, Neus Pastells, Judit Pons i Sílvia Pous

    ResponElimina
  7. Hola,

    El Grup 5 us felicitem per la feina feta, tant pel que fa al projecte interdisciplinari de “Descobrint barcelona”, com per la presentació web que heu fet.

    El contingut

    En el grup hem comentat que ens semblava molt interessant la idea de aportar aquest descobriment de la nostre ciutat, ja que històricament Barcelona ha viscut d’esquenes al seu mar i a les seves rodalies i que amb un projecte com el vostre, ajuda a que ni la ciutat ni els seus ciutadans i ciutadanes visquin d’esquenes a les aportacions culturals, socials i esportives que fa Barcelona.

    Trobem que és un projecte d’una gran simplicitat, en un sentit molt positiu, ja que vol descobrir i acostar als alumnes de l’IES una realitt propera i fàcil d’accedir, una cosa que està al seu costat però que no s’adonen que hi és.

    L’estructura

    Com en altres treballs, volem diferenciar l’estructura del treball i l’estructura de la presentació a la web.

    L’estructura del treball és coherent amb el que hem après de programació, la lectura és molt amena i fàcil de realitzar.

    L’estructura de la web sembla no seguir un ordre de procés de lectura natural, més concretament, no sembla lògic que el context del centre aparegui desprès de les consideracions metodològiques, ni tampoc facilita la comprensió separar el context del centre dels destinataris del projecte.

    Contextualització del centre

    En agrada la brevetat, facilita la comprensió, però hem trobat que falten dades que ajudin a entendre la singularitat del centre (principis educatius, valors, tradició del centre, nombre d’alumnes, característiques del claustre, etc.)

    Els objectius

    Els hem trobat ben definits (la majoria en verbs infinitius i transitius), assolibles i concrets (mesurables)

    Hem identificat que és millorable la presentació dels objectius, ja que trobem que es podrien agrupar i ordenar.

    Probablement ha estat el mal de la majoria dels projectes: dimensionar inadequadament els objectius a assolir i el temps dedicat. Trobem que molt dels objectius no es podran assolir en el temps dedicat al projecte.

    Competències

    Ens ha agradat molt la vinculació de les competències bàsiques a les matèries a treballar.

    Metodologia

    Ens ratifiquem: en la metodologia molts grups estem coincidint en aplicar el treball cooperatiu com a forma de treballar la diversitat. Ens agrada, es clar.

    Avaluació

    Al seguir el model de programació del Departament d’Ensenyament han quedat molt ben relacionats els criteris d’avaluació amb els objectius i les competències bàsiques.

    Ens ha agradat molt el fet que els criteris d’avaluació estiguin definits en termes de verificació d’activitats o treballs directament observables i mesurables.

    Materials de suport

    Pensem que es podria haver aportat algun material de suport per facilitar la comprensió d’algunes de les activitats que s’han dut a terme.



    El projecte aporta una idea molt interessant, ben pensada per l’alumnat de 1r d’ESO i que dóna resposta a una necessitat molt ben identificada. Pensem que està molt bé que el projecte es desenvolupi durant el 1r Trimestre, ja que dóna, com molt bé dieu a les conclusions, joc i oportunitat per a que surtin temàtiques i continguts que es podran anar relacionant amb el projecte al llarg del curs.



    Grup 5 - Mònica Algueró, Cristina García, Étel Gordo, Gemma Llamas i Laura Solé.

    ResponElimina
  8. Grup 3: Teresa Alsina, Carmen Maria Esquinas, Aránzazu Gómez, Jaume Macià, Mònica M. Vidal

    El vostre projecte ens ha semblat molt interessant, per a moltes raons, en voldrien destacar algunes d'essencials:

    la primera és bàsica, el fet de treballar l'entorn més proper dels alumnes, la seva ciutat, ja que com dieu vosaltres al vostre centre hi ha molts alumnes que coneixen poc o gens el seu entorn més immediat. I conèixer la ciutat on viuen es essencial per a facilitar el sentit de pertinàcia i d'implicació, per tant esdevé una tasca essencial de desenvolupar amb els alumnes de primer.
    Fer servir l'entorn immediat com a eix central de les programacions facilita també la motivació i implicació a les activitats d'aprenentatge.
    El segon motiu que fa interessant el vostre enfoc és que una ciutat és sempre per definició un agrupament heterogeni de significats, cultures, referents, persones, i fer-ne l'eix d'un projecte intredisciplinar fa molt adient l'elecció. Hem vist que les activitats son molt variades, modernisme, esport, centre de recuperació d'animals marins....i això us obre la porta a poder treballar de forma coordinada ,seguint un únic centre d'interès que faciliti la motivació, molts continguts i àmbits diferents. Més si es fa des d'una perspectiva interactiva i constructivista com la que proposeu.

    També heu introduint d'una forma implícita el treball dels valors fet que valorem com a molt convenient en aquest context de treball multicultural.

    El recurs d'anar elaborant un blog a tall de guia de Barcelona on anar registrant/reflectint els aprenentatges ens sembla també una eina molt interessant ja que facilita la generalització dels aprenentatges i la motivació.
    Felicitacions!

    ResponElimina
  9. Enhorabona pel vostre treball!

    Ens ha agradat molt l’enfocament constructivista que li doneu, amb un molt bon tractament de les mesures d’atenció a la diversitat. També trobem que expliqueu molt bé la metodologia i l’ús de material diversificat.

    Realment, feu una exploració força exhaustiva de la ciutat de Barcelona des de tots els àmbits: geogràfic, artístic, literari, esportiu, històric, cultural... Trobem molt interessant que en tot el projecte es va treballant de manera transversal el civisme, els valors i el respecte .

    Pensem que aquest projecte és molt bo per ajudar aquests alumnes a conèixer el seu entorn proper, la seva ciutat, ja que, com vosaltres mateixos dieu a la presentació, un gran nombre tenen poques possibilitats de visitar-la. Amb el vostre treball els ajudeu a descobrir aspectes i indrets de Barcelona que els eren desconeguts.

    Igual que el grup 6, pensem que seria interessant que, com a darrera activitat del projecte, fessin una sortida per la ciutat per tal de poder veure “in situ” allò que han treballat prèviament.

    Felicitats per la vostra feina!

    Grup 8:
    Rosa Colom
    Maribel Gutiérrez
    Berta San José
    Elisabet Saña
    David Secall

    ResponElimina
  10. El vostre treball ens ha encantat, és evident que amb els temes que heu escollit es tracten de manera molt eficient totes les competències. Pensem que no hi ha millor manera d'aconseguir un bon clima d'aula i integració que buscant els punts en comú de tota la comunitat i de l'alumnat en particular, i un d'aquests és mitjançant el coneixement de la ciutat on viuen i de les diferents manifestacions culturals que s'han portat a terme al llarg dels segles. Creiem que no hi ha millor manera d'arrelar els estudiants nouvinguts que coneixent i implicant-se en l'aprenentatge de la cultura local, en aquest cas la de Barcelona, però aplicable a qualsevol ciutat, comarca o comunitat. El tractament de totes les competències que es descriuen en les diferents unitats didàctiques està molt ben seqüenciat, potser hem trobat poca descripció pràctica en relació al treball en grup, però el tractament de la diversitat està força ben formulat i totalment aplicable.
    L'únic però, si en pot haver algun, és que les unitats didàctiques semblen força extenses i és possible que l'estudiant perdi la motivació al llarg del projecte. No obstant amb una bona dinàmica motivadora per part del professorat creiem que pot funcionar sense cap problema.

    Grup1: Esther Aguilera, Esther Valencia, Lucia Osma, Natalia Gonzàlez, Cristian Jordà

    ResponElimina
  11. Grup 10: Miquel Baeza, Sara Oriol, Marta Ruiz, Jorgina Sanjuan, Elisenda Turro.

    Companys, heu fet un projecte què ens ha agradat molt!
    Hi ha diferents punts que trobem molt interessants i que s’haurien de tenir en compte a l’hora de desenvolupar altres projectes. La manera que heu triat per motivar els alumnes envers al projecte mitjançant votacions de diferents temes ens ha semblat molt bona idea, ja que no només això fa que s’involucrin més ja que han tingut l’oportunitat de triar el tema què més els agrada, sinó que a més tenen una molt bona oportunitat de participar en un procés democràtic i per tant treballar la competència social i ciutadana. Treballar en un projecte com aquest en una ciutat com Barcelona on l’industria més important que tenim és el turisme i la pròpia imatge de la ciutat de forma que els alumnes tinguin alt coneixement de la ciutat pel seu futur.
    Altres punts forts del vostre projecte són la metodologia de treball cooperatiu per fer participes als alumnes del seu propi aprenentatge des de una perspectiva constructivista, com heu fet la presentació i distribució en la web que fa molt ràpid accedir als apartats i per últim, destacar el tractament a la diversitat tenint sempre present tant en el projecte com en cada unitat les pautes per a un alumne amb TDAH.
    Per posar algú punt feble, potser heu enumerat massa objectius que poden desvirtuar el principal objectiu del projecte i tot i que l’avaluació és bona, potser trobem a faltar els procediments d’avaluació.

    ResponElimina