dimarts, 7 de juny del 2011

D'AQUÍ I D'ALLÀ

Projecte d’una agencia de Viajes
Un viatge pel món de la nostra diversitat cultural


Bones a tothom, l'Ester Colom, en Pere López, la Mariluz Luque, la Miriam Moneny i la Genoveva Mosull us convidem a donar un cop d'ull al nostre projecte interdisciplinar: El projecte ha estat dissenyat a partir d'un context escolar, social i cultural concret. Aquest s'enmarca dins del Projecte per a la Millora de la Qualitat dels Centres Educatius Públics (PMQCE) impulsat pel Departament d'Ensenyament. El projecte D'aquí i d'allà es centra en la millora de la convivència i la cohesió social ja que el nostre Institut té un elevat nombre l'alumnes immigrants.
Tots nosaltres considerem la diversitat present a l'Institut més com una oportunitat que una dificultat, i amb el projecte pretenem afavorir el coneixement del lloc d'acollida i de l'origen dels nostres alumnes.
Creiem que el projecte és una oportunitat per conèixer, compartir i afavorir els intercanvis culturals entre l'alumnat de 1r. d'ESO per tal de millorar la cohesió social i la integració dels joves al centre educatiu i a l'entorn més proper.

El podeu consultar en la seva totalitat a:

https://sites.google.com/site/daquiidalla/


Qualsevol comentari serà benvingut, volem millorar.

10 comentaris:

  1. Projecte d’una agencia de Viajes
    Un viatge pel món de la nostra diversitat cultural

    Grup 2: Anna Currius, Cristina Martin, Marc Pey, Sílvia Santos.

    Primer de tot felicitar-vos per la bona feina que heu fet. Ens ha agradat molt la vostra disposició a rebre comentaris donat que són idees per millorar.
    L’atenció a la diversitat, la inclusió social i la convivència són aspectes que considerem importants a l’hora de treballar en un institut. Precisament perquè l’edat de l’alumnat ja és complicada i perquè, malauradament, a la nostra societat sovint es deixen banda valors que promouen el respecte mutu.
    Considerem important que el projecte s’hagi dissenyat en funció d’un context i dins del marc d’un Projecte per a la Millora de la Qualitat dels Centres Educatius Públics (PMQCE) impulsat pel Departament d'Ensenyament.

    La representació del món amb un puzle ens ha semblat molt creativa i realment incita a descobrir que hi ha dins d’aquest món. Un cop entrem dins del vostre treball veiem que heu gestionat molt bé les TICs i heu sabut organitzar molt bé tota la informació. Felicitats

    Molt bona la descripció de l’atenció a la diversitat que feu en el centre. Podriem considerar que és un centre privilegiat en el sentit que gaudeix de molts recursos per atendre la diversitat.

    Considerem que estan molt ben plantejades les unitats didàctiques en funció dels objectius del projecte. Totes les unitats ens han semblat molt interesants però, concretament, ens ha agradat la unitat de matemàtiques fa referència a dades estadístiques de catalunya però també del país d’orígen de l’alumne/a, la qual cosa permet augmentar el coneixement i lligar les dues cultures.

    També molt interesant i innovador incloure unitats didàctiques sobre receptes, souvenirs. Molt bona idea!

    Finalment, adjunteu una bibliografia molt intersant que us agraïm.

    ResponElimina
  2. Grup 9: Gemma Cantoni Ayguaviva, Cristina Jiménez Ramos, Georgina Mañe Arias, Eulàlia Bautista Solans

    Hola grup 6,

    Primer de tot, felicitar-vos pel vostre projecte "d'aquí, d'allà". Considerem que tota la seva globalitat respon als objectius que tenim com assessors d'una manera innovadora, constructiva i sobretot, engrescadora per als alumnes.

    Volem destacar la gran tasca justificativa que feu del projectes. El situeu molt bé a l'entorn i queda molt ben definit el per què de la seva necessitat. El lligam creat entre el projecte, el PMQC i el PEC enriqueix molt el projecte.

    També considerem un encert l'haver inclòs una optativa dins del projecte on els alumnes hi puguin participar de forma voluntària.

    A més a més, es podria aprofitar per parlar no només de temes interculturals i formes de viure, sinó també d'hàbits saludables i la seva relació amb l'entorn.

    Per acabar, l'ús de la webquest a català també considerem que serà molt engrescador pels alumnes. L'incloure noves tecnologies a l'aula sempre els motiva i ajuda a desenvolupar les competències digitals.

    Així doncs, tant sols ens queda tornar-vos a felicitar pel gran projecte fet. Realment és un projecte actual i funcional pel centre i de ben segur pot ser un referent per a d'altres.

    Gràcies!

    ResponElimina
  3. A nivell general considerem que el projecte anomenat “ D´aquí i d´allà”, és una extraordinària via de formació i d’integració pels alumnes nouvinguts. A la vegada és un recurs de cohesió entre l’alumnat del centre i l’alumnat nouvingut i al mateix temps, creiem que facilita la participació de la família de l’alumne nouvingut a la vida del centre educatiu i de l’entorn.
    En definitiva, han sabut relacionar el centre educatiu amb el seu entorn i millorar la cohesió social del centre.


    Creiem que amb la realització d’aquest projecte interdisciplinari i basat en el treball cooperatiu, el grup ha aconseguit que gràcies a la metodologia utilitzada es permeti una organització flexible de l´alumnat i al mateix temps es fomenti un treball globalitzador.
    Considerem que han sabut implementar el currículum de l´Educació Secundària Obligatòria de manera oberta, flexible i coherent i alhora s´ha apostat per promoure aspectes que faciliten la inclusió i l'atenció a la diversitat

    A la vegada, considerem que han aconseguit plasmar un marc de relació i desenvolupament personal, acollidor i motivador per a l´alumnat.


    Finalment, dir-vos que seria pertinent considerar un apartat d´autoavaluació dirigit al professorat, com a eina de millora del procés d´ensenyament-aprenentatge.

    Grup 11: Silvia Armengol, Noelia Cañamero, Alfonso Fouce i Judit Ruiz.

    ResponElimina
  4. Grup 3: Teresa Alsina Tulsà, Carmen María Esquinas Jiménez, Aránzazu Gómez García, Jaume Macià Pujol, Mònica M. Vidal Casadó

    Molt bona la visualització! Heu triat colors amb força contrast i fàcil d'identificar els apartats. A més del contingut que és molt interessant, dóna ganes de llegir amb aquesta presentació.

    És molt atractiva la vostra programació i donen moltes ganes d'endinsar-te per conèixer les vostres propostes i aprendre de les vostres creacions. Molta imaginació a l'hora de programar a educació física amb les danses del món, que és una matèria que sovint ens oblidem quan fem projectes interdisciplinaris.

    A les ud feu referència a la col•laboració de la família i creiem que és molt important tenir-la en compte ja que afavoreix les relacions entre pares i fills, i entre famílies i centre educatiu. D'aquesta manera es fomenta l'aprenentatge ja que la família està també implicada. És una manera d'anar tots a una, essent la família el nucli més important per l'alumnat i el model primer a seguir.

    En quant als formalismes, hem vist que hi ha alguns objectius redactats en forma de continguts, i en l'apartat de continguts considerem que seria més apropiat posar l'explicació de les uudd a l'apartat de les uudd com a introducció o descripció de les mateixes, i podríeu posar més continguts generals en aquest apartat.

    Pensem que és una temàtica molt interessant ja que avui dia la multiculturalitat existeix a tot arreu. Per aquest motiu i donades les característiques de l’alumnat adolescent, que tot s'ho miren i remiren amb lupa, i agreugen les diferències establint llaços d'unió amb els iguals, pensem que podríeu haver-ho treballat a totes les matèries, ja que donaria molta riquesa al projecte, permetent la cohesió del tema a tot l'àmbit curricular (per ex socials, ciutadania). Us heu plantejat la programació per àmbits, enlloc de matèries?

    És molt convincent l'argumentació que feu del treball cooperatiu, les conseqüències que això comporta, com motiva a l'alumnat i com els fa participar.

    Ens preguntem si l'apadrinament formaria part d'una acció de l'aula d'acollida, ja que segons les línies d'actuació del projecte no forma part.

    En relació a les unitats didàctiques, ens semblen molt interessants els continguts que plantegeu, i per això hem trobat a faltar algunes activitats que proposeu, creiem que enriquiria el vostre projecte si ho poséssiu per exemple al sribd. Per nosaltres ha sigut una descoberta positiva perquè pots enllaçar les activitats, les graelles d'avaluació i d'observació, al mateix text, i clicant damunt se t'obre directament. Ho podeu tenir en compte com a millora, si us sembla bé.

    Enhorabona per la feina!

    ResponElimina
  5. La temàtica del projecte, la interculturalitat, és un tema interessant de tractar en els centres on la taxa d’immigració és elevada, de fet nosaltres hem triat la mateixa. És bo que tots els alumnes coneguin els països (cultura, tradicions, menjar...) d’ on provenen els seus companys, així com es reforci el coneixement del país on viuen actualment. D’aquesta forma potser es poden evitar problemes de convivència i augmentar la cohesió del grup. En aquest sentit, les línies del programa que desenvolupen apadrinaments entre iguals i parelles lingüístiques per a pares són un gran encert.

    La presentació del projecte és clara, ben estructurada i les propostes de les unitats didàctiques engrescadores, però la falta d’annexos on s’especifiqui el material i l’avaluació (excepte la UD de Souvenirs que sí que hi afegeix graelles) dificulten que altres professionals puguin aprofitar el projecte.

    Aspectes que més ens han agradat:
    - La presentació en format web és atractiva i fàcil de navegar d’un lloc a l’altre.
    - Utilització de diferents tècniques de treball cooperatiu, metodologia clau per atendre la diversitat de l’alumnat en les nostres aules.
    - Separar les activitats en inicials, de desenvolupament i finals, seguint la teoria constructivista.
    - Posar referències bibliogràfiques.

    Aspectes a millorar:
    - Pensem que per millorar el projecte es podria detallar una mica més els continguts, les activitats, la relació entre les competències bàsiques i cadascun dels objectius, i la relació de cada unitat didàctica amb el fil conductor del projecte.
    - També us proposem d’elaborar un producte final on quedi recollit tot el treball que s’ha fet en les diferents UD, com ara l’edició d’una guia d’una agència de viatges, tal i com comenteu en el títol del projecte.

    Esperem que sapigueu entendre les nostres crítiques com a constructives, i us puguin ser d’utilitat en aquest projecte que heu elaborat. Gràcies per compartir-lo amb tots nosaltres!

    Grup 7: Núria Barrufet, Montse Mazón, Neus Pastells, Judit Pons i Sílvia Pous

    ResponElimina
  6. Bona feina companys!

    El tema que heu escollit, la convivència, a l’igual que a nosaltres ens sembla de vital importància als centres per a donar el màxim sentit al terme “ensenyament”.
    El fet de realitzar el projecte a 1r de l’ESO també l’hem trobat molt adient, ja que és en aquest curs que tot l’alumnat és nou i s’ha de conèixer i aprendre a conviure en un centre nou. El projecte està totalment integrat en el PEC de centre, i és molt adient amb el context on està situat.
    Al llegir el títol vam pensar que el producte final del projecte seria una guia o fulletons per una agència de viatges, però creiem que la idea que plantegeu és més un viatge virtual pel món, per les seves cultures, tradicions, paisatges, danses i fins i tot la cuina, la que fins i tot materialitzeu. Molt bé!!
    Realment els continguts són molt enriquidors i atractius per l’alumnat, ja que és molt curiós conèixer tots aquests aspectes en altres cultures.
    Nosaltres també vam pensar, en un primer moment, fer el projecte sobre una agència de viatges, era una de les opcions, ja que creiem que dóna molt de joc per integrar les matèries i a més a més, viatjar i conèixer altres països normalment agrada als alumnes.
    Felicitats per la feina feta!

    Grup 1: Esther Aguilera, Cristian Jordà, Natàlia González, Lucia Osma i Esther Valencia

    ResponElimina
  7. Ei companys/es,
    Som el grup 10 integrat per Miquel Baeza, Sara Oriol, Marta Ruiz, Jorgina Sanjuan i Elisenda Turro i teníem moltes ganes de comentar diversos aspectes del vostre treball “D’aquí i d’allà”.
    Primer de tot us volíem felicitar pel fet d’animar-vos a construir una pàgina web amb tota la feinada que aquest fet suposa, aspectes de presentació, imatges, vídeos, vincles i hipervincles... i un seguit de feina que demostra la voluntat de presentar un projecte que sigui fàcilment manipulable, que tothom hi pugui accedir i sobretot que denota una interactivitat amb els possibles professors/es que el puguin utilitzar.
    Considerem que és una molt bona tasca, més enllà del projecte específic per a vosaltres com a grup i per la maduresa i complicitat que suposa l’elaboració d’un projecte com aquesta web.
    Una proposta de millora dels temes més estrictament de format seria incloure un apartat, o dins de cadascun dels que integren el vostre treball l’opció de descarregar la informació per a poder treballar-hi. Alguns companys/es d’altres grups ho han fet així i la veritat que és una manera senzilla que permet a tothom qui ho desitgi adaptar-se el material a les seves necessitats i realitat.
    Els companys del nostre grup desconeixíem el “Projecte per a la Millora de la Qualitat dels Centres Educatius Públics (PMQCE) impulsat pel Departament d'Ensenyament” en el que s’emmarca el projecte, i per tant ens ha suposat una oportunitat per a aproximar-nos-hi i per entendre una de les diverses opcions de realització de projectes.
    El que més ens agradaria destacar és la temàtica, doncs el projecte està centrat en la millora de la convivència i la cohesió social degut a les característiques del centre on s’emmarca, però més enllà de si es tracta d’un IES amb alta immigració (com és el cas), com si no ho fos, considerem importantíssim treballar aquests aspectes en el món globalitzat i intercultural en que estem immersos. Trobem molt positiu percebre la diversitat cultural del centre com una oportunitat i no com un desavantatge.
    A nivell de continguts, aquests són molt interessants i motivadors pels nois/es, fet que ajuda a obtenir una molt bona resposta a les diverses tasques plantejades.
    Una altra dificultat amb la que ens hem trobat, potser per desconeixença tècnica nostre, ha estat que en l’apartat d’Unitats Didàctiques, a l’hora de clicar al vincle que ens porta a cadascuna de les diferents unitats, ens demana accedir a un compte de google. Per aquest fet no les hem pogut “xafardejar”, on-line, però sí que les hem pogut veure descarregant-les de la mateixa pàgina.
    Potser ens manca un apartat específic d’avaluació general del projecte, tot i que en cadascuna de les unitats es detalla. I ja per acabar, destacar que són molt interessants els materials que configuren el suport per a dur a terme cadascuna de les unitats.
    Gràcies per la feina feta i a seguir endavant!
    Grup 10

    ResponElimina
  8. Felicitats pel vostre projecte!

    Ens ha semblat molt acurat el tractament que feu de l’atenció a la diversitat.

    Donades les característiques del centre per al qual heu fet el projecte, pensem que està molt ben elaborat, ben estructurat i, sobretot, molt ben plantejat, ja que en les activitats que proposeu hi té cabuda tot l’alumnat.

    Afavoreixen la participació de tots els alumnes i, el que trobem molt important, es dóna el mateix protagonisme als diferents llocs de procedència d’aquests alumnes. Tots/es s’hi poden sentir identificats i valorats per igual.

    Pensem que és un projecte amb un enfocament molt inclusiu i molt adequat per treballar la cohesió social i la interculturalitat, així com per trencar els prejudicis o les discriminacions.

    Grup 8:
    Rosa Colom
    Maribel Gutiérrez
    Berta San José
    Elisabet Saña
    David Secall

    ResponElimina
  9. Gràcies a tots i totes pels vostres comentaris. Tots ells ens han servit per apreciar més la feina feta i l'esforç realitzat.

    La idea bàsica del nostre projecte és que mitjançant el coneixement de l’altre i el respecte a les diferències poder arribar a la millora de la convivència, eliminant prejudicis i estereotips. Tot plegat segur tindrà com a conseqüència uns millors resultats i l’assoliment d’unes competències per a formar part d’un projecte de vida i aportant els seus valors a la societat.

    Estem orgullosos que us hagi agradat. Gràcies de nou a tots i totes!

    ResponElimina
  10. Bon dia a tots i a totes,

    El Grup 5 us donem la enhorabona. Ha sigut un plaer llegir el vostre projecte. Realment heu fet una feina molt bona, ben estructurada i molt fàcil de consultar.

    Justificació

    Molt complerta.
    El context molt complert i ben plantejat.
    Objectius
    Ben definits, concrets i assolibles.
    Molt bona presentació.
    En línia amb els objectius del PQMC i les necessitats del centre.

    Competències

    Molt ben explicades amb el Mapa conceptual i relacionades dintre de cada unitat didàctica.

    Metodologia

    Aquest punt també ens ha agradat molt. Tot i que a l’apartat de metodologia no hi ha moltes orientacions concretes s’afegeixen desprès a les unitats didàctiques amb un aprofundiment correcte.

    Avaluació

    Al seguir el model de programació del Departament d’Ensenyament han quedat molt ben relacionats els criteris d’avaluació amb els objectius i les competències bàsiques.
    També ens ha agradat molt el fet que els criteris d’avaluació estiguin definits en termes de verificació d’activitats o treballs directament observables i mesurables.
    Materials de suport
    A algunes assignatures s’aporta més material que d’altres però en general tot és prou correcte.

    Estructura

    Potser aquest és el vostre punt fort.
    L’estructura tant del treball com de la presentació és molt bona. Us felicitem!!

    Grup 5 - Mònica Algueró, Cristina García, Étel Gordo, Gemma Llamas i Laura Solé.

    ResponElimina