diumenge, 20 de maig del 2012

Àfrica, el gran continent a descobrir.



Font: http://www.vilanova.cat/blog/armandcardona/wp-content/uploads/2011/05/africa-01.jpg
Aquest projecte pretén que els alumnes de tercer d’ESO del nostre INS descobreixin una realitat que potser els hi sembla molt llunyana però que no ho és tant. Molts dels alumnes nouvinguts al centre són autòctons de l’Àfrica i, per això, creiem important que es doni un treball sobre els seus països i les seves cultures. A més a més, és una bona manera de fer sortir als alumnes del petit món on viuen i obrir-los els ulls a d’altres pensaments i estils de vida diferents.

Les matèries escollides per a realitzar aquest projecte han sigut: llengua i literatura catalana, llengua i literatura castellana, llengua anglesa, matemàtiques, ciències de la naturalesa, ciències socials, educació visual i plàstica, física i química i educació per al desenvolupament personal i ciutadania; en les quals es treballaran les següents unitats:

-  “Estructura de la Narració.”
-  “Les llegendes d’Àfrica.”
-  “The African World.”
-  “La crisi de la Banya d’Àfrica.”
-  “La transmissió de la malària.”
-  “Descobrim l’Àfrica.”
-  “L’Àfrica al cor.”
-  “Com veus l’Àfrica?”
-  “El corrent elèctric.”
-  “Reflexionem sobre l'Àfrica: la desigual distribució de la riquesa al món.”

Aquestes UUDD han sigut creades a partir dels continguts generals plantejats pel Departament d’Educació de la Generalitat al document Currículum educació secundària obligatòria i concretats més tard. D’altra banda, la metodologia s’ha plantejat a partir del treball per competències, tenint en compte que el treball cooperatiu és un dels seus pilars.
Quant a les competències dir que han estat treballades en les diferents unitats didàctiques, tot i que en el projecte interdisciplinari s’han treballat unes de forma transversal, donades la importància de les quals: competència d’aprendre a aprendre, competència d’iniciativa i autonomia personal.

El treball en grup cooperatiu és una estratègia d’aprenentatge que es pot posar en pràctica des de qualsevol matèria i qualsevol professor, per aquest motiu l’hem posat en pràctica en gairebé totes les UUDD del nostre projecte interdisciplinari. Es tracta de posar als alumnes en grups heterogenis i donar una tasca a resoldre entre tots. Aquest tipus d’agrupaments ajuden a crear interdependència positiva, responsabilitat individual, habilitats cooperatives i de relació positives, lideratge compartit i repartiment equitatiu de responsabilitats i afavoreixen la contribució de tots els membres a l’èxit de l’equip. D’aquesta manera els alumnes interaccionen els uns amb els altres, tenen un objectiu delimitat i comú i aprenen a relacionar-se de manera adequada amb els seus companys i companyes (Pujolàs, P., 2002).

A més a més, el treball en grup cooperatiu ajuda a reconèixer la importància que té l’altre persona (en aquest cas el company) per aprendre (Hernández, F. 2007). En aquest mateix article, l’autor reflexa que a mida que els alumnes intercanvien històries i opinions se n’adonen que no només existeix un camp de coneixements únic, sinó que compartir és molt enriquidor i ajuda a veure altres punts de vista. Tanmateix, els treballs en grup cooperatiu són una manera d’atendre la diversitat a les aules ordinàries ja que ajuda a incloure a tots els alumnes (nouvinguts, amb NEE, amb retard en el desenvolupament...etc) dins els grups heterogenis per a aconseguir una educació integral per a tots a on cada alumne pugui arribar a desenvolupar al màxim les seves possibilitats.

També, la proposta inclou altres mesures d'atenció a la diversitat com són la tutoria entre iguals, l'estratègia companys-tutors i l'ús del contracte pedagògic per a responsabilitzar l'alumnat del seu propi procés d'aprenentatge.
Dins la metodologia, s'inclouen activitats que requereixen la participació activa i col·laborativa dels alumnes, essent imprescindible l'atenció i concentració d'aquests. Així, com l'ús de les TAC per potenciar l'aprenentatge autònom i per poder aplicar els coneixements en situacions pràctiques.

Pel que fa a l'avaluació, aquesta és contínua i global, tenint en compte el progrés de l'alumnat en el procés d'ensenyament-aprenentatge. Cada assignatura determina els seus criteris d'avaluació específics, però en el si del projecte englobem els següents: comprensió, redacció i expressió correcta, grau de participació i actitud de col·laboració, actitud crítica, autonomia, responsabilitat, bona presentació i respecte.


Ara només us queda clickar per accedir al projecte. Esperem  que disfruteu del nostre treball i que us sigui útil, però sobretot... els vostres comentaris!!

EL GRUP 1





 

12 comentaris:

  1. En primer lloc, felicitar-vos perquè el tema que heu escollit és interessant, exòtic i desperta l’interès i la curiositat de l’alumnat.
    A més a més, la fotografia que utilitzeu com a “carta de presentació” és exquisida i atrau molt l’atenció.
    Pel que fa al contingut del projecte interdisciplinar, pensem que la justificació és bona ja que dóna resposta a una necessitat de l’entorn educatiu.
    Per altra banda, pensem que està molt ben explicada la relació entre els objectius d’aprenentatge, les competències bàsiques i els continguts. Així mateix, pensem que ha estat interessant apuntar tant els objectius del centre educatiu, com els objectius concrets del projecte interdisciplinar.
    També cal afegir que l’apartat d’autoavaluació grupal és molt entenedora i útil, ja que està ben estructurada, a més a més, també contempla la diversitat de l’alumnat.
    Les propostes de millora que introduïriem són de tipus pràctic: en primer lloc, seria més còmode que a les diverses pàgines de la wiki i hagués un lick per poder tornar enrere a la pàgina de l’índex, d’aquesta manera la navegació seria més còmode.
    Finalment, tenim el dubte de si els alumnes podran opinar sobre el seu propi treball i si és així com ho faran.
    En conclusió, es tracta d’un projecte treballat, interessant i atractiu per treballar amb l’alumnat. Enhorabona.
    Grup de treball 2

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies pel vostre comentari i la valoració tan positiva que heu fet del nostre projecte interdisciplinari. Les millores que ens heu proposat han estat efectuades, hem enllaçat les pàgines amb l'índex ja que resulta més còmode viatjar per la wiki, i a més a més, hem afegit una pàgina amb preguntes perquè els alumnes opinin i valorin el treball realitzat, tot i que aquesta s'haurà de donar en mà al professor.
      De nou, moltes gràcies.

      Elimina
  2. A nosotras también nos ha gustado mucho vuestro proyecto.
    Al igual que nuestros compañeros del grupo 1, la foto de portada nos parece muy atractiva, y el enfoque del proyecto muy acertado (dadas las características del centro). Resaltamos este aspecto como muy positivo ya que se adapta a las características específicas de vuestros alumnos, y trabaja el conjunto de materias desde un continente significativo para gran parte de ellos, lo que creemos que ayudará a que el aprendizaje de las diferentes áreas sea también más significativo.
    También nos gustan la mayoría de las actividades que proponéis. Unas son más prácticas que otras, y nos decantamos más por las dinámicas, pero en general nos parecen muy interesantes.
    Por otro lado, nos parece un punto a favor en vuestro proyecto, el hecho de que hayáis adjuntado los enlace a los recursos a algunas unidadesdidácticas en la propia cuadrícula organizativa, ya que facilita el manejo por la wiki a los docentes que estuvieran interesados en poner en marcha vuestro proyecto. Sin embargo, encontramos extraño que esto no existiera en el conjunto de UUDD, así como que los formatos de presentación de las UUDD fueran diferentes.
    Pero en general, consideramos que se trata de un proyecto muy bueno, que puede dar muy buenos resultados y tiene un añadido positivo que es, que está abierto a ampliaciones.

    Felicidades.

    Grup 4

    ResponElimina
    Respostes
    1. L'autor ha eliminat aquest comentari.

      Elimina
    2. L'autor ha eliminat aquest comentari.

      Elimina
    3. Abans de res, perdoneu la nostra tardança, sen's havia transpapelat el nostre
      feedback :)

      Moltes gràcies per la vostra crítica constructiva. Hem passat moltes hores elaborant aquest projecte i la veritat és que nosaltres també estem contents de com ha quedat i ens gratifica que els companys el valorin positivament.

      Pel que fa a les vostres suggerències de millora, les tindrem en compte però, donat que la data límit és molt justa, hem decidit com a grup que no tenim temps de fer cap altre canvi en el projecte. No obstant, no descartem tenir en compte les vostres aportacions en futurs projectes.

      Moltes gràcies altre vegada i fins aviat.

      Elimina
    4. Hola companyes,

      Gràcies pels comentaris positius que feu de la nostra wiki i del nostre projecte, hem intentat seguir una mateixa línia en tot el projecte i també en el format de les UUDD i respecte els links que comentàveu als annexos ja els hem incorporat perquè hem vist ràpidament la seva gran utilitat. Tot i així, gràcies per incidir en aquesta qüestió.

      Gràcies també pel comentari positiu que feu respecte la dinàmica de les activitats, hem intentat que fossin altament participatives pels alumnes alhora que atractives i variades.

      Respecte la foto, vam pensar que era també molt acertada.

      Gràcies altre cop.

      Grup 1.

      Elimina
  3. Hola grup 1.
    Ens ha agradat moltíssim el vostre projecte d’Àfrica, doncs el trobem molt engrescador i motivador, tant pel professorat com per l'alumnat. Ens sembla una molt bona idea per treballar la inclusivitat dels alumnes nouvinguts.
    La navegació per la wiki és molt senzilla, aspecte que hem considerat molt positiu, ja que se'ns fa fàcil visualitzar el projecte sencer d'una manera esquemàtica i visual, apartat per apartat. La subdivisió que feu en la pestanya de les unitats didàctiques i les activitats són molt encertades. Creiem que si un professor entrés nou a treballar, i hagués de llegir per primer cop aquest projecte, no tindria cap tipus de problema.
    Un dels aspectes que més ens ha agradat és la seqüenciació entre els objectius, els continguts, les diferents metodologies i les activitats. Feu ús d'una varietat rica de metodologies de treball, temporitzacions d'activitats, recursos emprats que faciliten, en definitiva, l'assoliment dels objectius proposats.
    Us felicitem perquè trobem que heu treballat molt les activitats i les seves explicacions.
    L'únic aspecte que nosaltres detectem a millorar, és l'ampliació d'aquest projecte a altres continents (hem deduït què a l'institut no solament deu haver alumnes d'Àfrica, oi?).
    De totes maneres, moltíssimes felicitats per aquest gran projecte.
    Grup 5: Regina Forné, Vanessa Rodríguez, Silvia Segura i Raül Niubó

    ResponElimina
  4. El vostre projecte te un títol amb un missatge molt clar. Nomes llegint el títol et pots fer una idea de quins seran els temes possibles a tractat.

    Trobem molt encertada la justificació, és positiu aprofundir en coneixements sobre altres països quan tens companys que et poden explicar anècdotes i moltes coses sobre el seu país, a mes a mes, el tema dels nouvinguts es molt interessant i destacable en termes d’atenció a la diversitat.

    L’elecció de les UUDD i els materials la trobem molt adient per a fer un viatge a través d’aquest fantàstic continent.

    Els objectius d’aprenentatge, continguts, competències bàsiques i criteris d’avaluació del projecte queden molt clars i entenedors.

    Referent a les mesures d’atenció a la diversitat i les metodologies, queden molt ben detallades a l’apartat d’orientacions metodològiques.

    Ens ha semblat molt bona idea fer un qüestionari pels alumnes per avaluar el projecte globalment i tenir un feedback del resultat i introduir canvis si cal.

    Per últim com aspectes a millorar nosaltres proposem que a la definició de les sessions s’utilitzi una temporització més detallada desglossada en inicial per a l’exploració de les idees prèvies i potenciar l’aprenentatge significatiu, desenvolupament per a l’introducció de continguts nous i l’estructuració dels coneixements i síntesi per aplicar el coneixements. També un aspecte de disseny a millorar seria la navegació de la web perquè s’obren moltes finestres, però això nomes és un tema d’estils.

    Felicitats!! Ens ha agradat molt el vostre projecte.

    El Grup 3

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola companyes,

      gràcies pels comentaris positius que feu de la nostra wiki i del nostre projecte, hem intentat seguir una mateixa línia en tot el projecte i també en el format de les UUDD i respecte els links que comentàveu als annexos ja els hem incorporat perquè hem vist ràpidament la seva gran utilitat. Tot i així, gràcies per incidir en aquesta qüestió.

      Gràcies també pel comentari positiu que feu respecte la dinàmica de les activitats, hem intentat que fossin altament participatives pels alumnes alhora que atractives i variades.

      Respecte la foto, vam pensar que era també molt acertada.

      Gràcies altre cop.

      Elimina