dilluns, 21 de maig del 2012

Colònies Responsables

COLÒNIES RESPONSABLES


Hola companys i companyes del Màster!
La Vanessa Rodríguez, la Regina Forné, el Raül Niubó i la Sílvia Segura volem compartir amb tots vosaltres el nostre treball interdisciplinari destinat als alumnes de 3r de la ESO. Hem programat un Crèdit de Síntesi centrat en el turisme responsable titulat “Les nostres colònies responsables” on hem volgut emfatitzar, per una banda, la importància d'assolir la responsabilitat de les conseqüències dels nostres actes, i d'una altra, com aquesta responsabilitat és convenient aplicar-la a la conservació del medi ambient.
Al nostre institut, estem demanant dia rera dia als alumnes amb conductes disruptives que canviïn de comportament, els diem que la seva actitud no és la correcta, que així no van bé... I , hem pensat, que en comptes d'utilitzar el càstig com a mesura de control, utilitzarem el reforç positiu: s'han de guanyar aquestes colònies!! Ha d'haver un canvi d'actitud per part dels alumnes si volen que el professorat estigui disposat a acompanyar-los. Ells són els responsables que el grup de tercer vagi de colònies o no. Ells decideixen."

La proposta:
La proposta de les colònies sorgeix del mateix grup d'alumnes de 3r d'ESO, ja que per alguns motius, altres anys no van poder fer-ne. El professorat creu convenient poder donar una oportunitat a aquest grup d'alumnes. Això sí: ells hauran de convèncer als professors que són responsables, i que podem confiar en ells.

Objectiu general: 
L'objectiu general d'aquest crèdit de síntesi és promoure la responsabilitat individual del nostres alumnes treballant-la des de totes les matèries del currículum, seguint com a guia els principis del "Turisme Responsable", i finalment traslladant els continguts apressos a classe a l'experiència de les Colònies.
El centre té una filosofia poc innovadora, amb propostes curriculars molt bàsiques i el que pretenem és motivar al professorat en l'ús de les noves metodologies de treball que impliquin les noves tecnologies, per tal que aquests canvis arribin a tot l'alumnat.
Hem focalitzat el projecte en les següents matèries: Tutoria, Ciències Naturals, Ciències Socials, Música, Educació Visual i Plàstica i Anglès. A més, al ser un crèdit de síntesi, el dijous i el divendres de la setmana que es realitza aquest crèdit, ens traslladem a Sant Feliu de Codines, on s'ubica la casa de colònies i on realitzarem algunes de les activitats proposades, tant des de les diferents assignatures com les pròpies de la casa de colònies.
Les activitats estan pensades per a què tinguin un inici, un desenvolupament i un final, de manera que en cada una de les unitats didàctiques s'especifica de manera general cada una d'aquestes activitats.
​​
Distribució de la wiki:
Com podreu observar, la nostra wiki està dividida en varis apartats:
- Informe de treball: en aquest apartat s'explica tot el crèdit de síntesi. La justificació, els objectius, els continguts, les competències, les unitats didàctiques, l'avaluació, la metodologia....
- Espai pels professors: en aquest espai hi ha explicades totes les unitats didàctiques relacionades amb el crèdit de síntesi.
- Espai pels alumnes: En aquest espai es fa una petita introducció al crèdit de síntesi i a continuació hi ha totes les pàgines creades des de les diferents matèries per la realització de les activitats (des de webquests, actvitats manipulatives, treballs en petit grup, individuals, exposicions orals, treballs d'investiga, de creació....). Al final d'aquest apartat també hi ha el dossier que la casa de colònies ofereix als seus usuaris.​
Finalment, trobem una petita conclusió per fer reflexionar als nostres alumnes.

Aquest és l'enllaç de la wiki: http://turismoconsciente.wikispaces.com/

Esperem els vostres comentaris.

Moltes gràcies

Grup 5

8 comentaris:

  1. Bona tarda companys/es,

    Aquest projecte té un títol i una introducció que motiva i t’enganxa a continuar descobrint més aspectes sobre les colònies responsables.

    També en la introducció feu una breu explicació de com està estructurada la WIKI i pensem que això ajuda al que està navegant. A més a més, hem trobat molt interessant la descripció del centre i l’apartat “presentació del projecte interdisciplinari”.

    Pel que fa a la organització, ens agrada la divisió que heu fet entre alumnes i professors; així queda clar quins són els recursos que han de fer servir cadascú. També hem trobat molt positiu que els alumnes puguin navegar dins del mateix projecte per trobar els enunciats i propostes d’activitats. Per tant, pensem que l’índex està ben organitzat i és entenedor pel navegant.

    En relació a la navegació per la mateixa WIKI, ens ha resultat fàcil navegar i anar clicant els diferents punts, unitats didàctiques i sobretot els recursos que proposeu. Hem trobat molt positiu que doneu recursos a l’alumne per a desenvolupar les tasques encomanades. D’aquesta manera s’evita que entrin en webs que no són adequades per la resolució de les activitats. Així doncs, la navegació ens ha resultat agradable i fàcil.

    Pel que fa a les UUDD, són amenes i amb objectius didàctics clars, a més, heu relacionat les competències bàsiques amb els continguts d'una manera bastant encertada. Els criteris de correcció estan molt ben concretats el que fa que els alumnes siguin molt conscients de com els estan avaluant.

    La metodologia és molt variada i la creació de la webquest ens sembla molt innovadora i dinàmica pels alumnes, a més de directament relacionada amb una de les CCBB. A més, heu tingut molt clar com portar a terme l'atenció a la diversitat i això s'evidencia en el fet de que aquesta es doni de manera adaptada a cadascuna de les matèries a treballar.

    Per últim, comentar-vos que el fet d'haver escrit una conclusió de cara als alumnes ens sembla molt bona idea. Sempre és molt necessari recapitular sobre el que s'ha après per tal de profunditzar en aquest aprenentatge i poder anar més enllà.

    En resum, la temàtica escollida i la manera de portar-la a terme són molt engrescadores, el format de la wiki és clar i fa que la navegació sigui molt fàcil. A més, llegint les UUDD es nota que heu pres moltes decisions en grup abans de començar i aplaudim la idea de fer una conclusió per tal de guiar als alumnes a la continuació del seu aprenentatge. Tot i això, tenim algunes propostes per tal de millorar aquest projecte:

    1.- Ens agrada més el format en quadre de la seqüenciació, metodologia, continguts, criteris d’avaluació. Creiem que facilita la tasca al professor el tenir-ho tot resumit en un quadre. De totes maneres la vostra proposta de UUDD també és correcte i no ens ha resultat difícil entendre-la.

    2- La graella de l'aportació de cadascuna de les matèries a les UUDD ja estan a l'informe de treball, llavors no fa falta incloure-les en cada una de les UUDD, creiem que n'hi ha suficient concretant quines es treballaran.

    3.- Seria bo que totes les UUDD tinguessin el mateix format (tipus de lletra, tamany, colors...) ja que unificaria molt més tota la wiki.

    Felicitats pel vostre treball!

    El grup 1.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies, companys, pels vostres comentaris. Ens ha pujat la moral ;)
      El tema dels quadres que comenteu ha sigut un tema que vam debatre perquè no ens vam ensortir per fer-lo com proposeu i vam haver de canviar el format. Intentarem aprendre com ho podem fer millor pel proper cop.
      Per suposat el tema de la lletra ha sigut un altre cavall de batalla. Vam intentar editar una lletra i uns colors homogenis però no ho vam sapiguer fer per que cada cop que el modificavem se'ns canviava una cosa diferent... Ara queda unificar. Anirem millorant la proposta gràcies als vostres útils comentaris.

      Elimina
  2. El projecte que presenteu té un títol i un logo molt engrescador i això ja fa que tinguis curiositat per accedir-hi.
    Hem trobat molt interessant dividir la wiki en material adreçat als professors i als alumnes, és una manera molt bona de classificar els recursos que han d’utilitzar cadascú.
    La navegació per la wiki es fàcil. Creiem que ha estat molt encertat la creació de la webquest per tal de presentar les activitats als alumnes i els recursos que poden utilitzar.
    Les tasques demanades són properes a l’alumnat (catedral de Barcelona) fet que facilita l’aprenentatge significatiu.
    Molt bona idea la valoració de l’eina per part de tot aquell/a que faci ús d’ella, per tal de millorar-la.
    Es molt encertada la reflexió / valoració que proposeu fer als alumnes un cop acabat el projecte. Es una bona manera de fer-los reflexionar sobre aspectes de la vida real.
    El projecte està molt ben definit. L’única cosa que modificaria és el fet que a la wiki la part de informe del projecte és molt llarga, potser la dividiria en parts (pàgines) i les taules també queden molt llargues.
    En conclusió des del nostre grup us diem que heu fet un molt bon projecte, molt ben treballat i amb una presentació molt encertada. Enhorabona.
    Grup 2

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies, companys!!
      Teniu raó que algunes taules han quedat molt llargues i hauríem de trobar la manera per fer-les més ajustades. Hem pensat que adjuntarem un pdf amb tot el treball per facilitar la descàrrega de l'informe o dividir-la en parts, com proposeu, tot i que no volem carregar massa l'índex. De totes maneres, moltes gràcies pels vostres suggeriments que de ben segur tindrem en compte.

      Elimina
  3. La proposta que plantegeu amb el vostre projecte ens sembla molt interessant, fent un pas més en els objectius que es poden buscar en sortides i, a la vegada, en la modificació de determinades conductes en l’entorn proper de l’alumne repercutint en la vida al centre.
    La presentació que feu del projecte permet situar-se perfectament en les seves finalitats globals i els motius que han portat a realitzar-lo d’una manera molt clara i entenedora.
    En general, pensem que és un dels projectes més sòlids del presentats (amb unitats plenes de continguts i activitats molt pensades i organitzades). Sobretot ens ha agradat molt la idea de crear una WebQuest per a cada unitat didàctica (explicant, així, les activitats d’una manera molt visual) i, també, la distinció d’un espai específic per als professors i un altre pels alumnes.
    Com a proposta de millora, potser assenyalar que el tractament del tema en general es dispersa una mica en les diferents matèries i a vegades costa una mica fer-ne un seguiment a nivell conjunt.
    (GRUP 3)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies, companys!!
      És cert que la temàtica, tot i estar ben trabada, no és fàcil abordar-la des de totes les matèries sense que doni la sensació d'una certa dispersió. Si us fixeu, el fil conductor és la relació que fem de cada activitat amb la Casa de Colònies que anirem a St Feliu de Codines. Aquest és sempre el connector. Una altra manera de veure el conjunt és a la Macrograella de les Orientacions Metodològiques que tot i ser molt llarga, procura fer veure l'horitzó genèric de la proposta. De totes maneres, reflexionarem sobre com lligar més les diferents matèries, tal com proposeu.

      Elimina
  4. Enhorabona per aquest projecte companys!

    Ens sembla una proposta molt interessant i innovadora, que fa que els alumnes es responsabilitzin dels seus actes i prenguin consciència de la importància d’allò que fan. És una manera molt adequada de treballar diferents continguts curriculars, tot aprofitant un context tan atractiu com són les colònies pels alumnes. El fet que sigui quelcom que s’han de guanyar creiem que és molt encertat i, de fet, farà que les gaudeixin més.

    Respecte a la wiki creada ens ha agradat molt el fet que estigui dividida en tres categories, segons l’ús que se’n faci. Això facilita molt la navegació i es veu clarament què es pot trobar a cada espai. Potser caldria millorar el fet que tot seguís un mateix format, en quant a lletra i quadres ja que fa més efecte visual. Igualment, podríeu afegir alguna imatge més per augmentar l'atractiu que ja té de per sí la temàtica.

    La metodologia emprada és molt adequada, ja que propicia que l’alumne construeixi el seu coneixement, el que permet desenvolupar la competència d’autonomia i fomenta molts valors, que de ben segur els hi resultaran útils a la seva vida. Ens ha agradat especialment la vinculació existent entre la unitat didàctica de música i d’educació visual i plàstica. Això facilita l’aprenentatge significatiu, ja que fer servir una cosa que s’ha construït per una altra activitat acostuma a motivar molt als alumnes. També es dóna importància a la creació, evolució i relació entre els conceptes.

    Les webquests creades per les diferents unitats didàctiques ens han semblat molt treballades i una bona oportunitat pels alumnes.

    En definitiva, és un projecte molt interessant que està enfocat des d’una perspectiva diferent (treball de síntesis per a guanyar-se les colònies) i que, sens dubte, pot resultar molt profitós pels alumnes.

    Grup 4

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies, companys!!
      Efectivament, el tema estètic visual és l'aspecte on més podem millorar des de la incorporació de més imatges, que encara no hem fet servir massa per no tenir clar els temes de drets d'autor. De moment, hem procurat posar només imatges que són lliures. De tota manera, prendrem nota dels vostres cometaris per millorar la proposta.

      Elimina