divendres, 17 de maig del 2013

Endrapant el coneixement

Benvolguts companys!

El nostre grup està format per la Sheila García, el Guillem Sarda, la Cristina Sances i l’Adriana Sevillano. Tots quatre som psicòlegs i tenim experiència en el món educatiu tot i que en àmbits diferents. Creiem que aquesta diversitat ha fet possible l’aportació de diferents perspectives al treball.
 
Bé, el nostre projecte interterdisciplinari porta com a títol “Endrapant el coneixement” i té com a tema central la nutrició humana. Aquest tema és un dels continguts que forma part del currículum de 3r d’ESO a la matèria de ciències de la naturalesa. 
 

Ens ha semblat interessant treballar-lo de forma interdisciplinar ja que es tracta d’un tema que acompanya i acompanyarà als alumnes tota la seva vida i que té una importància vital en la seva salut. Recentment hem sentit notícies de que gairebé el 50% de la població infantil pateix excés de pes, una problemàtica que de ben segur molts arrossegaran a l’adolescència i posteriorment s’ajuntarà amb els canvis físics i psicològics que viuen els adolescents, podent donar lloc a altres malalties com l’anorèxia o la bulímia. Per tots aquests motius considerem de vital necessitat que hi hagi un bon treball en relació a la nutrició humana i pensem que si aquest tema es tracta des de diferents matèries i diferents maneres de fer, la incidència de l’aprenentatge serà molt major.
 
Esperem que us agradi el projecte i estem oberts a rebre qualsevol feedback per tal d’aprendre una miqueta més i seguir millorant en la nostra tasca educativa.

En el següent enllaç podreu accedir a la nostra web, confiem que la gaudireu i que endrapareu també el coneixement aportat pel nostre grup.
 
Grup 3: Sheila García, Guillem Sarda, Cristina Sances i Adriana Sevillano 

11 comentaris:

  1. Som el grup 5. Volem felicitar-vos por el vostre projecte. És un projecte molt complert i força interessant.

    Aquestes són les nostres aportacions de millora:

    -El quadre de competències bàsiques queda una mica “curt” per tots els aspectes i activitats que es desenvolupen a les UUDD. Creiem que es podríem relacionar mes aspectes.

    -El punt de metodologia creiem que hi falten aspectes, com els materials necessaris per realitzar cadascuna de les activitats.

    -El quadre de temporització ens sembla una mica “lios”, encara que feu una explicació de la taula.

    -En referència les UUDD creiem que seria mes visual i més ràpid si estiguessin visibles a la pròpia web.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Benvolgut grup 5,

      Recollim les vostres aportacions de millora i intentem donar resposta a aquestes:
      Exactament què és el que trobeu a faltar al quadre de competències bàsiques? Val a dir que es tracta d’un quadre extret del mòdul 2 de l’assignatura.
      Pel que fa a la metodologia, sí, podríem haver posat més aspectes tal i com senyaleu. No vam considerar per exemple posar els materials necessaris ja que queden reflectits en cada una de les UUDD.
      Quant al quadre de temporització, som conscients de que pot semblar una mica complicat, d’aquí l’explicació que justifica i aclareix l’inici progressiu de les diferents matèries.

      Moltes gràcies de nou per les vostres aportacions.
      Grup 3 (Sheila, Cristina, Adriana i Guillem)

      Elimina
    2. Bona nit grup 3!

      No és que trobem a faltar res important, però creiem que les UUDD i les activitats que feu són molt complertes i que el quadre de competències bàsiques podria donar més de sí (però és una qüestió molt subjectiva). És un quadre molt concís i visual, això és molt importat per la web!. Heu fet un treball molt bó i em gaudit al llegir-lo, felicitats!.

      Grup 5

      Elimina
  2. Bona nit!!

    Som el grup 1 i a continuació deixem el nostre comentari sobre el vostre projecte:

    El títol és original i el logotip que heu creat també, molt creatiu utilitzar per la portada de la pagina web l’aplicació on-line de woordle. La veritat que el tema també és molt original, fet de que, tal i com dieu, acompanya i acompanyarà als alumnes durant tota la seva vida. A més a més, és un tema que, segons els nostres coneixements, no es treballa molt als centres.

    L’apartat d’objectius queda molt clar i diferenciat, quins són els objectius generals del projecte i els específics per cada matèria que es desenvolupa, a més, els que plantegeu són realistes i assolibles, aspecte important a tenir en compte a l’hora d’establir fites.

    El quadre plantejat per la relació de les competències bàsiques és molt correcte, tot definint cada competència seguint un model del módul 5, igualment que l’apartat dels continguts, tot tenint en compte el currículum i la relació de les altres matèries. Ho trobem del tot encertat. Pel que fa al quadre de relació d’activitats, es veuen clarament el tipus d’activitats que es duran a terme al desplegament del projecte sense veure la seqüència didàctica de cada UD. d

    No obstant creiem que la temporització és massa extensa. Pel que fa a les uudd, creiem que són de moltes hores. Nosaltres al principi les varem formular de 10 hores cadascuna i la Sabina ens va recomanar reduir les hores per incrementar la qualitat del treball. És a dir, que les sessions serien de més qualitat si reduiem les hores totals i que la decisió del temps total depenía de nosaltres però que ella no demanava q fora tant llarg. Per tant, el total d’hores del vostre treball és de 77 mentre que el nostre 42, i plantegem un dubte, creieu que seria factible un projecte d’aquesta durada? És clar, llavors aquesta durada afecta al plantejament de les uudd, que en aquest cas, són llarguíssimes. Ens ha sorprés el fet de que no utilitzeu la graella que es recomana per organitzar i distribuir les sessions, tot i que això no és dolent. Encara que hem tingut una lectura general complicada amb aquesta organització i hi havia una nomenclatura de nombres que ben bé no sabem què volen dir. Pel que fa a les activitats, hem vist que no s’utilitzen gairebé cap eina 2.0, excepte a una ud que s’usa el llibre digital i hem trobat a faltar material elaborat per complementar les sessions i activitats de les uudd, sense tenir molta coherència amb el que dieu al context sobre que és un centre innovador i hi ha establerts el projecte 1x1.

    Esperem que aquest comentari us serveixi per a la millora i la reflexió del vostre treball, tot i que sobretot, felicitar-vos per tot l’esforç i dedicació que sembla que hi ha al darrere, ja que el resultat és exel·lent.

    Grup 1: Silvia Pérez, Ariana Ramírez, Laia Reverté, Begoña Monreal i Cristina Sanz

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola grup 1!
      Potser sí que hem elaborat un projecte força extens on les UUDD tenen una durada considerable; no obstant, no acabem de tenir del tot clar que el fet de reduir sessions incrementi la qualitat del treball.
      És cert que es dediquen forces hores per a cadascuna de les matèries durant 2 mesos aproximadament. Potser hagués estat millor fer menys hores per setmana i allargar el projecte durant més temps.

      Respecte a la graella de programació de les sessions, vam utilitzar un altre format perquè el vèiem més pràctic.
      Pel que fa a la nomenclatura de nombres, teniu tota la raó. Hauríem d’haver detallat a què fa referencia cada número. A continuació us ho aclarim:
      A la part de competències bàsiques de les UUDD apareixen números de l’1 al 8. Cadascuna de les creuetes marquen quines de les 8 competències bàsiques es treballen a l’hora de treballar cada contingut. La relació de cada número amb el tipus de competència es troba a l’Annex 1 o a l’apartat 4 del projecte en s’estableix la relació de les competències bàsiques. No obstant, us facilitem aquí la relació:
      1= Competència comunicativa lingüística i audiovisual
      2= Competència artística i cultural
      3= Tractament de la informació i competència digital
      4= Competència matemàtica
      5= Competència d'aprendre a aprendre
      6= Competència d'autonomia i iniciativa personal
      7= Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
      8= Competència social i ciutadana

      A la part de criteris d’avaluació apareixen també varis números. Per a entendre la seva relació, cal observar la taula situada a la part inferior de cada UUDD que porta per títol Criteris d’avaluació unitat “X”. En aquesta es numeren els diferents criteris que s’avaluen. Per tant, cada creueta marca el criteri d’avaluació que s’avalua en cadascun dels continguts treballats.

      Esperem haver-vos aclarit una mica més la lectura i interpretació de les diferents UUDD.

      En relació a les activitats, sí que utilitzem força els recursos digitals. En la majoria de les UUDD (excepte en una), en unes més que en d’altres, es fomenta l’ús de les TIC. De fet, en algunes UUDD totes les sessions es realitzen a partir de recursos digitals.

      Finalment, us agraïm les aportacions donades pel vostre grup, ja que moltes d’elles ens permetran millorar el nostre projecte. Gràcies!

      Grup 3 (Cristina, Sheila, Adriana i Guillem)

      Elimina
  3. En primer lloc felicitar-vos:

    per la presentació visual del projecte; doncs la portada d'inici és força atractiva i dinàmica.

    El títol escollit és força suggerent i desperta certa curiositat (la primera impressió és molt important).
    L'apartat de contextualització està ben explicat; la qual cosa facilita "la posada en escena"
    Heu desenvolupat activitats que inviten a la creació i treball en equip (punts forts perquè el projecte tingui èxit)
    També s'han detallat molt bé les competències bàsiques en cada UUDD
    D'altra banda, s'ha trobat a faltar:
    El tractament d'altres assignatures; doncs com a projecte interdisciplinari; hagués estat interessant descobrir activitats d'altres matèries.
    La relació d'annexes està esquematitzada per unitats però no per matèries (malgrat estar indicat a les UUDD
    En general, heu treballat un projecte força interessant i desenvolupat; a més, el disseny i organització del blog (enllaços), facilita molt l'accés.

    Moltes felicitats per la feina!
    Grup 4: Roser Roselló, Mireia Cinca, Gemma Ribera, Marta Gómez, Giannina Barba

    ResponElimina
    Respostes
    1. Benvolgut grup 4,

      Moltes gràcies per les vostres aportacions, ens alegra molt que us hagi agradat el projecte.
      Pel que fa al tractament d’altres assignatures, al principi ens ho vam plantejar, però havíem de ser realistes i poder fer bé la feina, per això ens vam limitar a escollir una matèria per “profe”, però la veritat és que es tracta d’un projecte que pot donar joc a treballar moltes matèries més.
      Quant als annexes ens va semblar pràctic fer-ho així, però recollim la proposta per futurs projectes.
      Moltes gràcies de nou.
      Grup 3 (Sheila, Cristina, Adriana i Guillem)

      Elimina
  4. Benvolgut Grup 3, des del Grup 2 volem dir la nostra aportació:

    Primer de tot felicitar-vos pel vostre projecte, considerem que està molt ben elaborat i plantejat per tractar una temàtica tan important com la que desenvolupeu.
    La presentació de la web és molt atractiva i el logotip fantàstic i molt encertat!
    Com comentava el Grup 1 la temàtica de la nutrició humana és un tema que caldria tractar-se més acuradament als centres per adquirir coneixement i consciència dels hàbits de salut adequats pels adolescents, els quals es troben en una etapa on per moltes raons i influències poden necessitar suport i respostes. Tot i que és un tema que ha d’anar en consonància amb l’educació familiar, pensem que tractar-ho des del centre educatiu és una manera de compartir amb els altres companys i companyes, reflexionar plegats i trobar respostes conjuntes que puguin afavorir als nois i noies en els seus hàbits alimentaris i de salut personal. I poder-ho compartir també amb les famílies.
    Pensem que tracteu tots els temes primordials relacionats amb els hàbits alimentaris, des de la piràmide alimentària i la importància de menjar equilibradament i perquè, així com la importància de l’ activitat física, fins al treball sobre l’anorèxia, que és una asca de prevenció molt positiva ja que permet conèixer i reflexionar sobre els possibles desequilibris alimentaris.
    Pel que fa al context d’actuació cal dir que la informació està molt detallada i molt ben explicada, així com l’explicació sobre les mesures d’atenció a la diversitat, no obstant pensem que caldria posar subapartats, o enllaços, per organitzar millor la informació i fer-la més còmode i pràctica de llegir.
    Molt bé també com heu seleccionat tant els objectius, continguts i els criteris d’avaluació generals com aquells específics de cada matèria, tot i que tornem a observar massa informació als apartats, potser es podrien haver creat taules, trobem que queden molt explicitades tant les matèries com els aspectes que voleu tractar i com, així com els aspectes que voleu avaluar.
    Volem destacar el quadre que heu fet de la relació de competències bàsiques, creiem que és excel•lent, sobretot quan exposeu els trets distintius de cada competència que treballareu més profundament, queda molt clara la vostra intenció.
    Molt clara també la relació d’activitats del projecte que heu fet. Queden perfectament explicades i detallades les temàtiques de les activitats i sobretot la seva relació i continuïtat. Cal dir que totes les activitats són molt interessants i constructives. Per altra banda, creiem que tot i que a l’apartat de context d’actuació feu referència a les mesures d’atenció a la diversitat, seria important poder-les exposar a l’apartat de metodologia del treball.
    Pel que fa a la taula de la temporització, tot i que és complicada d’entendre a simple vista, l’expliqueu molt detalladament i es comprèn com heu distribuït les activitats.
    Pel que fa les unitats didàctiques, creiem que heu fet una molt bona tasca de síntesi, emprant una estructura diferent i molt pràctica. Molt bona feina!
    Pel que fa a l’autoavaluació global del projecte, molt bé el fet d’exposar els aspectes de millora i carències del projecte que com a autors considereu. Molt bé també el vostre anàlisi i sinceritat a l’hora d’autoavaluar cada UUDD.

    Volem destacar també la diversitat de rúbriques que heu elaborat tan d’avaluació(expressió oral, expressió escrita, actitud...) com d’autoavaluació del propi alumnat per les diferents activitats.
    Un fet que ens agradaria comentar per la importància de la temàtica, que com hem comentat creiem molt important poder-la compartir amb les famílies i amb la comunitat educativa, és el fet de no haver creat activitats d’obertura a l’entorn per facilitar la participació de les famílies i la comunitat, per fer del projecte una eina de consciència i construcció conjunta de tots aquells agents que participen de l’educació dels nois i noies.

    Moltes gràcies per enriquir-nos amb la vostra feina, creiem que el vostre projecte és fantàstic!

    Grup 2 (Ona, Núria, Laura, Belén i Marta)

    ResponElimina
  5. Moltes gràcies pel vostres comentaris i reflexions sobre el nostre treball.

    Realment s’agraeixen les vostres aportacions positives que valoren la feina que hem fet. També les idees de possibles correccions que suggeriu. És cert, que és un Projecte que es podria fer arribar a les famílies i comunitat tal com plantegeu, és una excel•lent idea però com ja hem comentat anteriorment, la nostra idea principal era no estendre’ns massa i després no poder arribar a tot. El nostre objectiu era crear un projecte des de quatre matèries ben treballades que fos assequible.

    El Projecte que hem creat és la base. És a dir, sempre si poden afegir més matèries si es vol, o activitats per obrir-se a famílies i a la comunitat.

    Tema organització, tal com comenteu potser si que en apartats hi ha massa informació i amb uns subapartats o taules tot seria més clar, i pel que fa a l’Atenció a la diversitat segurament també podria estar inclosa a la Metodologia tal com argumenteu; recollim la vostres propostes.

    Gràcies altre vegada per compartir la vostra opinió.

    Grup 3 (Sheila, Adriana, Cristina, Guillem)

    ResponElimina
  6. Bona tarda!

    El grup 6 us volem felicitar pel projecte que heu realitzat!
    A continuació us plantegem una sèrie d’aportacions i possibles millores:
    Per començar, heu tractat un tema interessant i amb continguts significatius pels joves d’avui dia; segurament tots hem conegut i tractat amb casos que pateixen o han patit trastorns alimentaris de diferents tipus, i cal sensibilitzar el jovent sobre aquests aspectes per realitzar una tasca el màxim preventiva possible.
    Creiem que heu fet una classificació de continguts molt correcta, estan ben ordenats i organitzats, tot i que no hem entès la relació d’alguns continguts específics amb el propi projecte.
    En relació a aspectes formals de l’espai web, hem trobat que en alguns apartats la lletra és un pèl petita i alguns textos han quedat massa apretats per la seva extensió, però l’estètica en general és adequada. Feu servir diverses fonts i recursos multimèdia tot i que considerem que és un recurs que es podria utilitzar en major mesura tenint en compte la temàtica del projecte.
    Les UUDD són interessants i queden ben reflectits els continguts, objectius, etc però potser seria interessant vincular les activitats per cadascuna d’elles dins la mateixa pàgina on les presenteu, encara que també hi hagi un apartat amb el recull de tots aquests recursos.
    Finalment, volem reiterar la felicitació per la bona feina feta! L’esforç que hi heu invertit queda ben patent!

    Grup 6: Estalina, Laura, Carles i Judith

    ResponElimina
    Respostes
    1. Benvolgut grup 6,

      En primer lloc, ens agradaria agrair-vos els vostres comentaris, tant els positius, com les aportacions sobre les possible millores.
      Ens alegra molt que us hagi agradat la temàtica tractada en el projecte.
      Pel que fa als continguts, no sabem exactament a quins us referiu. La nostra idea va ser connectar els continguts propis que marca el Decret de les matèries treballades amb el tema escollit per la temàtica. Aquesta va ser la nostra intenció a l’hora de programar les UUDD. Potser a l’apartat de continguts no queda patent aquesta intenció i es veuen els continguts sense relació amb la temàtica del projecte.
      Respecte la web, segurament teniu raó i hem emprat un format més propi del paper imprès. Recollim el vostre comentari per utilitzar un format que faciliti la lectura en la confecció de futures webs.
      Per últim, el que comenteu de la relació de les UUDD amb les activitats de cadascuna d’aquestes l’hem exposat a l’apartat 6 (Relació d’activitats d’ensenyament-aprenentatge). Entenem que el que proposeu és que en la presentació de cada unitat didàctica exposem els objectius, continguts i activitats. Potser hauria quedat més clar la relació entre aquests, però com desenvolupavem les activitats a continuació i ja les havíem esmentat en apartats anteriors no ens vam volem repetir.

      De nou, moltes gràcies pels vostres comentaris. Sempre són enriquidors.
      Grup 3 (Sheila, Cristina, Adriana i Guillem)

      Elimina