dissabte, 4 de juny de 2011

Fem Teatre

Hem decidit posar en marxa un projecte interdisciplinari en forma de matèria optativa dirigida als alumnes de 2n de l’ESO, que finalitzarà amb la representació de l’obra de teatre “El Petit Príncep” davant de la resta d’alumnes del centre.

Aquesta idea sorgeix a partir de la constatació de problemes de convivència que es donen al centre per diversos factors, com l’heterogeneïtat dels alumnes, les dificultats per la integració dels estudiants nouvinguts, els problemes personals i familiars, etc. Aquests motius van posar en evidència la necessitat de potenciar el treball cooperatiu com a eina de cohesió grupal, la necessitat d’aprendre noves habilitats per comunicar-se, i de potenciar el català com a llengua vehicular del centre.

El projecte pretén ser plenament competencial, per això, al llarg del seu desenvolupament es treballaran les vuit competències bàsiques de manera transversal a través de continguts relacionats amb les matèries de llengua catalana, música, visual i plàstica i educació física.
Fem Teatre està pensat per realitzar-lo durant un quatrimestre.

Al llarg de tota l’assignatura l’alumnat participarà de la seva avaluació mitjançant les rúbriques de coavaluació. Considerem que el fet de que l’alumnat sigui partícip en el seu procés d’aprenentatge és un valor afegit del projecte.

Així mateix, aquest és un projecte contextualitzat en l´entorn social i educatiu de l´alumnat, on se´l dotarà d´autonomia per desenvolupar tot el treball, des de la creació del propi vestuari, fins la creació del decorat de l´obra, sota la guia i supervisió del professor titular. Serà igualment important el bloc de continguts adreçats a treballar l´expressió corporal, artística i fins i tot musical. D’aquesta manera es vol potenciar les habilitats més artístiques de cada alumne i posar-les en relació amb la representació final de l’obra.

Considerem que la representació teatral és una eina per la deshinibició, per l’educació emocional, per potenciar el treball en grup, amb un objectiu final clar i compartit, i on es fa necessària la col.laboració de tots per assolir un bon resultat. Per tant trobem que les competències i habilitats desenvolupades en aquesta matèria els servirà per la vida, un dels objectius de l’educació.

El fet d’escollir l’obra d’”El Petit Príncep” no ha estat a l’atzar, ja que els valors que transmet volíem que quedessin recollits en el nostre projecte. A més a més el seu llenguatge és senzill i destinat a ser comprés per persones de qualsevol edat i es considera que el guió és adequat per treballar amb aquest grup d´alumnes.
El nostre projecte és obert i es podria adaptar a diferents obres de teatre en funció de les necessitats de cada centre.

S’aixeca el teló...

Grup1: Esther Aguilera, Esther Valencia, Lucia Osma, Natalia Gonzàlez, Cristian Jordà

14 comentaris:

  1. Aquest missatge és una prova. sembla que hi ha dificultats per penjar comentaris...

    ResponElimina
  2. Grup 3:Teresa Alsina Tulsà, Carmen Maria Esquinas Jimenez, Aránzazu Gómez García, Jaume Macia Pujol, Mònica M- Vidal Casadó


    Felicitats Grup 1!:
    En primer lloc per la temàtica seleccionada pel vostre projecte ja que, com vosaltres, el nostre grup considerem que la convivència s’ha de treballar com eix transversal dintre del currículum. Treballar-la des de l’educació emocional amb una eina d’expressió tant potent com el teatre és una gran idea, ja que trobem claríssima la relació entre el treball sistemàtic i intencional en aquest àmbit i la millora del clima de convivència al centre, del clima relacional i de socialització positiva de l’alumnat. Certament, l’adquisició de competències bàsiques per al progrés autònom i la integració social se sustenta en la capacitat de saber crear i alimentar un bon clima relacional i creiem que amb aquest projecte feu un gran pas per a que això s’aconsegueixi. L'únic punt que no veiem clar és que sigui una activitat optativa, ja que potser (caldrà veure-ho a la practica) s'hi apunti majoritàriament qui menys ho necessita, encara que n'acabi traient un profit. Us heu plantejat com podríeu treballar-ho amb tots els alumnes d'un curs per trimestres per exemple?

    ResponElimina
  3. Hola! Som el grup 11, (la Noelia, la Judit, a Silvia i l'Alfonso)
    Primer de tot us volem felicitar per la gran feina feta i sobretot per la idea tan original que heu tingut. A través del teatre tens la possibilitats de treballar infinitats de coses, matèries, continguts, competències… a més a més que son una gran eina terapèutica per treballar les habilitats emocionals i sobretot les habilitats socials, que pensem que hauríeu d’haver explotat molt més en el vostre projecte. La elecció del petit Princep també ens agrada molt, pensem que es una molt bona elecció.
    Tanmateix volem destacar alguns aspectes del vostre treball com a punts forts:
    En primer lloc la importància que doneu a que l’alumne participi del seu propi procés d’avaluació, doncs és una manera efectiva de que s’impliquin i tirin endavant el projecte.
    En segon lloc els gran treball que heu fet desglossant els continguts seqüencials per matèries, és molt clar i a simple cop d’ull es veu el que voleu treballar.
    En tercer lloc els criteris d’avaluació, els especifiqueu força bé, i també son clars i visuals.
    I finalment, encara que ens allunyem del continguts del projecte en sí, volíem destacar que els aspectes formals, especialment la presentació, és clara i fa agradable als lectors poder assabentar-nos del vostre projecte,

    ResponElimina
  4. Grup 4: Noemi Dalmau, Susana López, Susanna Mir, Magda Palahi, Maria Torralba.

    Moltes Felicitats grup 1!!

    Pensem que heu fet un treball enriquidor, pràctic i significatiu pels alumnes, ja que no només es treballen continguts disciplinars, sinó que els continguts metadisciplinars i interdisciplinars (valors com el treball en equip, la cooperació, el compartir les tasques per a que un objectiu comú surti endavant, etc…) són presents i fonamentals.
    Treballar a partir del teatre, aporta un desenvolupament emocional i una vinculació amb l’activitat i el centre molt positiva que hem pensat que a més de ser una assignatura optativa, podria ser un projecte a treballar amb alumnes de l’aula oberta o amb un programa de diversificació curricular. La practicitat del treball que proposeu pot ser una eina d’integració i convivència per alumnes que presenten desmotivació per l’àmbit escolar i aquest projecte els pot aportar satisfacció i reforç positiu tant a en el desenvolupament acadèmic com a nivell personal.

    Per fer una crítica constructiva, que el procés d’avaluació continu i per part dels propis alumnes, em sembla correcte, tot i que és necessari el treball entre iguals i que s’aportin feedback positiu els uns els altres. És a dir, hauríem de tenir en compte, que avaluacions negatives, no desmoralitzin a la resta de companys, ja que el treball requereix cohesió de grup, i depenent de quines valoracions es facin entre els iguals, podria influir, en aquesta cooperació.

    Moltes Felicitats per aquest gran treball !!

    ResponElimina
  5. L’enhorabona grup 1 per aquest projecte! Ens agrada la idea de treballar qüestions com l’educació emocional o la convivència mitjançant el teatre.
    També el fet de treballar la llengua catalana com a llengua vehicular i transversal en aquest projecte. És important tenint en compte el context en el què es situa el vostre institut i és per això rellevant no deixar-la passar per alt.

    El fet de montar una obra implica un treball cooperatiu on cada alumne haurà d'assumir una tasca específica (llums, música, vestuari, decoració....) a l'hora millorarà la convivència ja que tots treballaran per un projecte comú.


    Per una altra banda, ens agrada remarcar que l’obra que hagueu escollit justament sigui EL PETIT PRÍNCEP, doncs està plena de valors que amb aquesta representació podeu transmetre als alumnes d’una manera divertida i engrescadora. El fet d'haver escollit aquesta obra ajudarà a treballar de forma implícita els valors de l'amistat, l'amor i la generositat per assolir la felicitat i un dels objectius del projecte que és millorar la convivència.

    També valorem positivament el qüestionari que se’ls hi fa als alumnes al acabar l’optativa, doncs és una manera de rebre un feedback cap al professorat.

    Miquel Baelza, Sara Oriol, Marta Ruiz, Jorgina Sanjuan, Elisenda Turro
    Grup 10

    ResponElimina
  6. Hola,

    Us felicitem pel vostre treball!! És un projecte de contingut molt innovador que, tal i com expliqueu a la justificació, serveix per a treballar competències i continguts de diferents assignatures i valors molt importants (nosaltres també som fans del “Petit Príncep” :-) ).

    A nivell d’estructura, igual que passa amb el contingut, és molt correcte. No li falta cap element i és de lectura molt amena, ja que la presentació és molt atractiva i l’expressió és molt clara.

    Ens agrada veure que heu fet una divisió entre els objectius generals i específics i que expliqueu l’organització d’aquests objectius en el temps disponible en el curs.

    També, volem remarcar que la metodologia de treball a l’aula està molt ben plantejada. A les unitats didàctiques, no els hi falta cap element i les activitats són variades, atractives i de caràcter cooperatiu, cosa que afavoreix la interiorització dels aprenentatges.

    L’única proposta de millora que podem presentar és definir de manera més acurada el procés d’avaluació del projecte. Malgrat teniu un apartat en el qual es defineixen molt i molt bé les eines d’avaluació i la metodologia que fareu servir, creiem que una definició més precisa del paper que ha de tenir el personal implicat en el projecte pot prevenir conflictes i pot minimitzar errors.

    De tota manera, dir-vos que el grup 5 valorem el vostre treball molt positivament. Ens ha encantat!

    Una abraçada,

    Mònica Algueró, Cristina García, Etel Gordo, Gemma Llamas i Laura Solé.

    ResponElimina
  7. Grup 9: Gemma Cantoni Ayguaviva, Cristina Jiménez Ramos, Georgina Mañe Arias, Eulàlia Bautista Solans


    Bona Tarda grup 1,

    Creiem que la vostre iniciativa de projecte permet treballar les competències bàsiques i els eixos transversals de manera molt engrescadora per l’alumnat, fomentant el treball col•laboratiu i la participació activa de tot l’alumnat. A més, és un projecte, molt motivador, als adolescents els sol agradar el teatre i el Petit príncep és de lectura obligatòria!

    El vostre projecte està molt relacionat amb el concepte Gadnerià d’intel•ligències múltiples ja que permet que cada alumne desenvolupi diferents tasques per a les quals disposa de més habilitat i al mateix temps, les pugui compartir amb la resta de companys. També creiem que fomenta la creativitat i el tractament de la diversitat.

    Actualment, el tractament de la convivència esdevé motiu d’interès per a tots els agents implicats en el sistema educatiu. Els centres educatius són el reflex de la nostra societat i, al mateix temps, un espai on es desenvolupen processos de socialització i on s’adquireixen certs coneixements i hàbits amb l’objectiu d’ensenyar i aprendre a viure i a conviure en societat. Per aquest motiu, valorem molt positivament la possibilitat de marcar objectius referents a l’educació per la ciutadania i el treball de les competències comunicatives, d’autonomia i iniciativa persona i la competència social i ciutadana. A més del treball de les competències pròpies de cada matèria, els alumnes poden aprendre a treballar en equip i a establir un bon clima de treball i de convivència amb els seus companys.

    D’altre banda, trobem molt encertat el fet de treballar tècniques de relaxació i exposicions en públic, ja que poden ser de molta utilitat en l'assoliment de les competències relacionades amb l'expressió oral, l’autonomia i iniciativa personal i la creativitat.

    Moltes felicitats grup!!

    ResponElimina
  8. Primer de tot donar-vos l’enhorabona pel treball que heu realitzat.

    El tema que heu triat és molt viu en el dia a dia de les nostres aules. La convivència és clau i si aquesta trontolla cal millorar-la, cal fer forta la cohesió grupal. Actualment ha disminuït el nombre d’immigrants que arriba als centres educatius però creiem, com anomeneu vosaltres, que hi ha molta heterogeneïtat d’alumnes amb diferent problemàtica que ajuda a incrementar la falta de convivència en els centres educatius.

    La presentació del projecte és amena i clara. Tot segueix un ordre lògic i tenim la sensació que el document del projecte seria de molt fàcil maneig si estiguéssim involucrades en el mateix.

    Aspectes que ens han agradat:
    - La presentació en format web és atractiva i també és interessant que des del portal es pugui descarregar el projecte en word o pdf.
    - Utilització d’una metodologia participativa i dinàmica.
    - Diversitat de formes d’organitzar les activitats dins de l’aula: gran grup, treball cooperatiu (grups heterogenis), treball per parelles i treball individual.
    - El resultat del projecte (representació de l’obra de teatre) és interessant, atraient i significatiu pels alumnes. A més a més de ser original i beneficiós per millorar la convivència de l’aula.
    - Que els alumnes no només s’encarreguin de ser actors sinó també d’altres aspectes que també tenen una importància molt remarcada en el teatre com són l’escenografia, el vestuari i el so.
    - Treball de la veu i la relaxació, estratègies clau, que no són visibles pel públic i que són útils per afrontar diferents situacions de la vida .
    - Totes les UD tenen un bon contingut per treballar.
    - Separar les activitats en inicials, de desenvolupament i finals.
    - Posar referències bibliogràfiques dóna una nota de qualitat.

    Aspectes a millorar:
    En la justificació del vostre projecte poseu que “al grup de 2n d’ESO la convivència a l’aula està sent complicada per diversos factors i es decideix fer un treball a nivell de cohesió de grup en fer un projecte on l'alumnat hagués de treballar en grup de manera cooperativa. A més a més també es vol promoure i potenciar l'ús de la llengua catalana, ja que al centre es parla poc en aquest idioma entre l'alumnat”. És important millorar la convivència a l’aula però per tal de millorar-la seria potser més convenient que tots els alumnes de 2n hi estiguessin involucrats i no només els que fan l’optativa.
    - Molt complerta l’avaluació ja que es té en compte tant l’avaluació de l’alumnat, com l’avaluació del professorat com del projecte en sí mateix. Tot i que ens ha faltat veure com s’avaluaria cada unitat didàctica, quin pes tindria cada una en la nota del projecte....

    Bona feina, companyes i company!

    Grup 7: Núria Barrufet, Montse Mazón, Neus Pastells, Judit Pons i Sílvia Pous

    ResponElimina
  9. Comentari del grup 2: Anna Currius, Silvia Santos, Cristina Martín i Marc Pey.



    Felicitar-vos per la tria del teatre com a eina educativa, permet diversificar els aprenentatges en quantitat diversa d'activitats on treballes
    les competències bàsiques a través de diferents metodologies relacionades amb un centre d'interés motivador.

    Molt bona la cita de Chomsky! No la coneixíem.

    Per altra banda, pensem que el teatre permet expressar i treure lo millor d'un estil d'alumnat que amb les classes
    magistrals o les metodologies clàssiques, sol estar més exclós, alhora que en d'altres alumnes els permet treballar
    allò que potser els hi costa més:expressivitat emocional, improvització davant del públic, humiltat, treball en equip`,
    i un llarg etc.

    Tanmateix, hi ha una branca del teatre anomenada teatre socioeducatiu que us permetria treballar més a fons les competències socials, la cohesió
    i la integració social, potser ens equivoquem, però sembla que part del projecte s'orienta en aquesta línia.

    El teatre socioeducatiu per ser una disciplina en construcció és pot definit, l'única definició coneguda és la de
    Badia (2008): “Tipologia de teatre que s’utilitza com a eina d’intervenció socioeducativa per a/amb persones,
    grups o comunitats –independentment del seu àmbit, procedència...- que cerca la generació de canvis i transformacio
    ns a través d’una metodologia dinàmica, oberta i participativa”.

    Bé, utilitza tècniques del teatre clàssic, el teatre de l'oprimit d'Augusto Boal i el teatre educatiu anglés, d'entre les quals hi ha
    la tècnica dels pretextos dramàtics que us convidem a conèixer a les UUDD de ciències naturals i educacio per a la ciutadania del nostre projecte
    "Resolem els conflictes".

    En el vostre cas, una optativa a tercer d'ESO sobre teatre socioeducatiu seria ideal.

    Això és un compartir, i si algú de vosaltres té interés en conèixer més a fons el teatre socioeducatiu, en el nostre grup hi ha un alumne
    que ha fet el seu treball de final de màster sobre aquest tema, plantjan t'ho com a una optativa de 3er d'ESO. Només cal que ho demaneu i us ho passem.

    Res més que reiterar la identificació nostre amb la vostra iniciativa, coincidirem algun dia en algun centre?

    Grup 2

    ResponElimina
  10. Agraïments a tots els grups:
    Hola companys,

    Moltes gràcies per tots els vostres comentaris. Ens agrada saber que us sembla tant interessant com a nosaltres aquest projecte de “fem teatre”.

    Quan ens vam replantejar el treball ens vam decantar per aquesta idea ja que pensem que és bàsic ensenyar als nostres alumnes diferents maneres de comunicar-se i expressar-se. Volíem treballar l’educació emocional i la convivència d’alguna manera diferent i vam pensar en el teatre com a eina que ens ajudaria a treballar els nostres propòsits. Pensem que és una eina molt interessant i que encara s’ha d’explorar.

    Estem molt contents amb el resultat i realment ens agradaria poder portar a terme la nostra idea. Us convidem a tots vosaltres a fer-ho també!!

    Grup 1: Esther Aguilera, Natàlia González, Crisitan Jorda, Lucía Osma i Esther Valencia

    ResponElimina
  11. Hola companys i companyes del grup 1,

    Felicitar-vos pel vostre treball! La veritat és que el vostre projecte ens ha agradat molt, és original, engrescador i permet que els alumnes donin sentit a allò que fan.

    La temàtica del Petit Príncep escollida ens sembla molt encertada, ja que permet treballar amb l'alumnat uns valors molt significatius que a través del personatges es transformen en activitats motivadores i divertides.

    D'altra banda plasmar aquests valors a través d'una obra teatral és una molt bona manera de posar-los en pràctica alhora que el teatre ens permet treballar elements tan importants en l'aprenentatge (no només escolar i formal sinó al llarg de la vida) com són les emocions, la convivència i sobretot el treball en grup i tot el que això implica (comunicació, negociació i presa de decisions, habilitats socials, autoestima, responsabilitat, confiança i la cohesió del grup-classe en general).

    Per últim només afegir com a proposta constructiva de millora la definició més específica del procés d'avaluació que dureu a terme (com s'implicarà el professorat, els propis alumnes, etc.).

    Novament, enhorabona!

    Grup 8:
    Rosa Colom
    Maribel Gutiérrez
    Berta San José
    Elisabet Saña
    David Secall

    ResponElimina
  12. Hola Grup 1!

    Hem trobat l'activitat molt engrescadora, atractiva i útil pels alumnes. De fet el teatre ajuda als alumnes a poder-se expressar de manera més lliure, també pensem que facilita el treball d'habilitats socials de l'alumnat (presa de decisions, iniciativa...). Al ser una activitat que segurament resultarà atractiva per a l'alumnat és possible que tingui molta demanda i potser caldrà que repetiu l’optativa el següent quadrimestre. Esta clar que l’activitat és molt recomanable per alumnes que tenen una baixa autoestima, quin paper tindrà el professorat en l'elecció dels personatges?

    Bona navegació per la web i apartats interessants en ella com a adreces d'interès on hi ha una webquest sobre les emocions, apartat de descàrrega dels documents del projecte, bibliografia i webgrafia.

    Enhorabona pel vostre treball!!!

    Grup 6

    ResponElimina
  13. Hola Grup 3:

    A la vostra pregunta :
    Us heu plantejat com podríeu treballar-ho amb tots els alumnes d'un curs per trimestres per exemple?

    La veritat que en un trimestre vam trobar que era massa poc temps per poder desenvolupar totes les activitats que volíem fer.
    Si hem de ser sincers, la idea de fer una optativa ens la va donar la Sabina, ja que ens estava resultant complicat compaginar els horaris de les matèries i del professorat per integrar el nostre projecte, ja que la temàtica era molt concreta, el teatre.
    Vam pensar que al ser un projecte tan actiu, podia destorbar la dinàmica general de les classes i ens va resultar més apropiat fer-ho tot integrat en nova matèria. És a dir, assegurar-nos que l’horari i les tasques es portessin a terme de manera seqüenciada i portada a terme pel mateix professor de manera que seguís un fil conductor clar i coherent.
    Teniu raó que a les optatives s’apunten els alumnes que la volen fer i que potser no encertaríem amb el tipus d’alumnat que desitgem, però des de la tutoria sempre podem orientar i aconsellar a l’alumnat en aquesta elecció.
    Seria interessant que aquesta optativa es continués al centre durant tot l’any ( fer els dos quadrimestres), de manera que la poguessin aprofitar més alumnes.

    Grup 1: Esther Aguilera, Cristian Jordà, Natàlia González, Lucia Osma i Esther Valencia

    ResponElimina
  14. Hola grup 2,

    Motes gràcies pel vostre comentari. Tots nosaltres estem molt interessats en el teatre com a eina educativa. Ens podríeu passar informació sobre el teatre socieducatiu? Merci per endavant!

    Esther Valencia

    ResponElimina