La programació “Les notícies que canviarien el món” es tracta d’un projecte interdisciplinari dirigit a un grup d’alumnes que assisteixen a l’aula oberta d’un institut. És a dir, gaudeixen d’una adaptació curricular, específicament de diversificació curricular on s’hi prioritza una metodologia cooperativa i manipulativa amb una avaluació continuada.
Aquest grup d’alumnes es troba desmotivat pels aprenentatges escolars i creiem que amb aquest projecte es pot potenciar el interès per les matèries escolars a través de fets reals i de l’actualitat. A l’hora, pot despertar el interès dels alumnes per l’estat actual de la societat.
A partir de l’anàlisi de diferents notícies, de diferents tipologies i seccions que podem trobar a un diari, mirant les notícies, escoltant la ràdio, revistes i entre altres mitjans de comunicació, els alumnes les poden transformar per aconseguir un món millor. Aquestes modificacions les podran dur a terme mitjançant la manipulació de diferents eines audiovisuals i tecnològiques.
El projecte està format per 10 unitats, a cada unitat es treball una secció que podríem trobar a qualsevol diàri (cultura, economia, medi ambient, esports, educació, etc.) al final de cada unitat els alumnes hauran de realitzar un producte que després serà exposat a la resta de classe i a tot el centre. Aquests productes seran, una notícia de TV, de ràdio, article de diàri, bloc, anunci, entre altres.
Amb el treball de cada sessió es relacionen les matèries i blocs contemplades a la diversificació curricular i també el treball de les competències bàsiques.
Miquel Baeza, Sara Oriol, Marta Ruiz, Jorgina Sanjuan, Elisenda Turro.
Grup 10
Programació_canviem_el_món_desenvolupament
Programació_canviem_el_mónANNEX
Grup2: Anna Currius, Cristina Martin, Marc Pey, Sílvia Santos
ResponEliminaEn primer lloc us volíem donar l’enhorabona per la feina realitzada!
Trobem molt interessant el projecte interdisciplinar que proposeu. El fet de voler apropar l’alumnat de l’aula oberta als fets reals i d’actualitat que transcorren al nostre voltant, pot ser una metodologia constructiva i efectiva per despertar un interès real d’aquest alumnat envers l’aprenentatge i així fer-lo significatiu; amb el conseqüent augment de l’autoestima, la qual massa vegades és baixa en aquest alumnat.
Per altra banda, comentar que ens ha semblat idoni la relació de les diferents unitats didàctiques, enllaçades en relació amb les diferents matèries i les diferents parts de la premsa i de l’actualitat. Treballant interdisciplinàriament cada matèria relacionada amb una temàtica específica de l’actualitat.
Per últim, també fonamental que l’alumnat pugui realitzar un producte (notícia de ràdio, de premsa,...) que serà exposat a l’institut. És un element fonamental per donar visibilitat a aquest alumnat i per fer-los partícips de la comunitat educativa i així augmentant la participació, la motivació i l’aprenentatge.
Hola,
ResponEliminaFelicitats pel vostre treball!!! És un projecte molt interessant que, tal i com expliqueu a la justificació, serveix implicar els alumnes a conèixer l’estat actual de la nostra societat; situació econòmica, situació política, la realitat social i laboral dels joves i també de les famílies, l’afectació de l’economia sobre els recursos culturals, el panorama internacional i les guerres, els interessos sobre l’ecologia... i tots aquells temes actuals que són presents diàriament als mitjans de comunicació i que representen les preocupacions dels alumnes. I més es proposa implicar als alumnes a proposar millores per intentar canviar el que no els agrada.
Hem considerat molt amena la introducció en aquests temes a l’alumnat que s’han pautat en les unitats d’intervenció, detallades en les sessions. I un projecte molt valuós com a programa “d’aprendre a aprendre”, d’aprendre a pensar, per desenvolupar el sentit crític i la maduresa personal de l’alumnat.
El text està molt ben estructurat i les sessions molt ben detallades fent del treball un document realment pràctic per dur a terme en un centre educatiu. Compartim amb vosaltres la importància que considerem que té fomentar el treball cooperatiu en el marc d’una escola inclusiva i com a vehicle ideal especialment en aquest tipus de projectes interdisciplinaris. Ens ha estat agradat especialment el detall amb el que ha estat documentat l’annex.
De cara a les millores que es podrien fer a la vostra proposta es podria ampliar el tema de l’avaluació com vosaltres mateixos ja feu constar en la vostra autoavaluació.
Al grup 5 concloem que el vostre treball ens ha enriquit molt i ens ha semblat molt interessant per dur-lo a la pràctica.
Una abraçada,
Mònica Algueró, Cristina García, Etel Gordo, Gemma Llamas i Laura Solé.
Grup 3: Teresa Alsina Tulsà, Carmen Maria Esquinas Jimenez, Aránzazu Gómez García, Jaume Macia Pujol, Mònica M- Vidal Casadó
ResponEliminaUs felicitem per un bon treball!
Heu escollit un projecte on us heu dirigit a l’aula oberta, tal i com hem fet en el nostre grup, i ens sembla molt interessant el fet de recollir en les diferents unitats didàctiques vàries temàtiques a tractar molt actuals. L’enfoc de veure aquestes notícies des de diferents medis de comunicació ens ha semblat molt enriquidor. Creiem que el treball de posar-se en el lloc dels altres, de l'empatia i de veure diferents punts de vista esdevé un treball molt important amb els nois i noies dels nostres dies ja que sovint als adolescents els costa sortir des dels seus punts de vista i superar els prejudicis.
Resulta també molt encertat el haver proposat el treball en grup des de l’iniciï fins al final, ja que els alumnes tindran la possibilitat de treballar de manera cooperativa.
Grup 4: Noemi Dalmau, Susana López, Susanna Mir, Magda Palahi, Maria Torralba.
ResponEliminaHola companys,
Primer de tot, enhorabona, heu aconseguit la realització d’un treball ferm i enriquidor alhora que interessant i motivant per a l’alumnat.
Des del grup 4 considerem claus molts dels aspectes (tant metodològics com curriculars) que heu fet servir. De fet, el preparar un projecte específic per als alumnes de l’aula oberta (que com a mesura del tipus d’aula específica, sempre és un lloc especial al centre, amb una dinàmica diferent i un tipus d’alumne molt divers) ens ha cridat l’atenció i ho considerem molt positiu. Solen ser alumnes amb una baixa motivació i autoestima, poc acostumats al treball col•laboratiu i en equip. Les activitats programades a les diferents sessions busquen principalment un treball sobre el tractament de la informació (relacionat amb diferents medis, noves tecnologies, etc) però també un treball personal sobre els propis valors alhora que la implicació en una tasca on els resultats seran un producte de grup, responsabilitat de tots. Per últim destaquem , l’actualitat i la originalitat de la temàtica escollida i l’enfoc interdisciplinari amb d’altres matèries, es fàcil quan es parla “sobre les notícies” a l’institut que els alumnes ja caiguin en desgana i desinterès, en canvi ho heu proposat des de diferents punts de vista, diferents medis i formes de tractar-ho i s’ha evitat aquest inconvenient. Deguda la complexitat i diversitat de les “notícies” que es poden tractar, entenem que el projecte serà flexible a l’adaptació a cada moment de l’actualitat en que es dugui a terme i s’afegirien, llavors, alguns canvis per a la seva posada en marxa.
De nou, la nostra enhorabona pel treball pràctic i factible de dur a terme en qualsevol altre context seguint la vostra programació.
Hem llegit el vostre projecte i ens ha semblat molt interessant , sobretot per la vessant pràctica i aplicable a qualsevol centre de secundària. Creiem que és molt encertat el punt de vista de intentar donar a conèixer l'estat actual de la nostra societat a través de la informació que apareix en els diversos mitjans informatius. És una bona d'implicar a l'alumnat en les transformacions de la de la comunitat i al mateix temps potenciar el treball en grup i la integració de tot l'alumnat en la dinàmica escolar. El tractament de les matèries , de manera interdisciplinària, a través de les diferents seccions d'un mitja de comunicació, és una idea que sempre pot funcionar per motivar l'alumnat, ja que implica contextualitzar la informació i el seu tractament. Valorem molt positivament el tractament de les diferències individuals que feu, ja que la integració dels alumnes de l'aula oberta al grup ordinari hauria de ser una constant en el dia a dia dels instituts. També trobem molt encertat el tractament de la competència matemàtica, una competència que sempre és difícil d'encabir en aquests tipus de projectes, ho diem per experiència pròpia. Totes les altres UUDD son molt coherents i estan tractades de manera molt dinàmica i creiem que poden funcionar perfectament quan es posin en pràctica. Pel tipus de projecte que heu fet els alumnes sempre podran trobar algun tema que els motivi més que un altre i segur que el professorat sabrà trobar la manera d'implicar-los.
ResponEliminaGrup1: Esther Aguilera, Esther Valencia, Lucia Osma, Natalia Gonzàlez, Cristian Jordà
La temàtica del projecte és prou original i creiem que és molt important fomentar l’esperit crític en aquest alumnat per conscienciar-lo i ensenyar-lo a veure el món amb un ull més crític i fer-lo creure en la capacitat de canviar les coses, encara que sigui, per ara, en la imaginació en cada producte final plantejat.
ResponEliminaLa presentació del projecte és clara i concreta, més complerta que el desenvolupament de les unitats didàctiques que era el gran gruix de feina del projecte interdisciplinari.
Aspectes que ens han agradat:
- L’exposició del treball final al grup ordinari tant de 3r com de 4rt d’ESO pensem que és una molt bona idea de cara a, com vosaltres mateixos dieu, afavorir l’autoestima de l’alumnat de l’AO i a modificar la percepció de la resta de companys/es sobre aquests/es companys/es. També és una eina molt bona per motivar-los la presentació del vídeo final a un concurs.
- Trobem adequat que s’utilitzin els mateixos grups del principi al final, afavorint la cohesió i un treball profund de les habilitats fins a que hi hagi un cert equilibri entre els i les membres de cada petit grup. Un treball constant és necessari en aquest sentit i, amb aquest projecte, pot acomplir-se.
- Els criteris d’avaluació estan molt ben explicats i l’exemple deixa molt clar que seran criteris sistematitzats els que portaran a l’avaluació de cada Unitat Didàctica i de tot el projecte.
- Molt ben integrades les TIC al llarg del projecte.
- Totes les activitats són prou significatives.
Aspectes a millorar:
- Pensem que els resums previs de cada UD contenen informació que sembla repetitiva i potser no seria necessari incloure’ls.
- I els continguts d’alguna UD podrien realitzar-se en menys sessions (p. ex. Economia).
Bona feina, companys/es!
Grup 7: Núria Barrufet, Montse Mazón, Neus Pastells, Judit Pons i Sílvia Pous
Felicitats grup!
ResponEliminaSincerament ens ha agradat molt els vostre projecte. Principalment perque presenta una estructura senzilla i fàcil d’entendre i seguir. I en segon lloc perque defineix perfectament el concepte interdisciplinari.
Volem destacar dos paraules claus, motivació que pot provocar el projecte amb els alumnes i esport, hàbit saludable que hem de fomentar avui dia, i si és a través d’un mitjà sostenible doncs millor que millor.
Tot el tema wiki també fa que el projecte sigui més atractiu. En fi, ens repetiríem amb els anteriors comentaris. Només ens queda felicitar-vos.
Visca la bicicleta!
Grup 11
Silvia Armengol Bosch
Noelia Cañamero San Clemente
Alfonso Fouce Puerto
Judit Ruiz Safra
El grup 6 estem d'acord amb les aportacions, felicitacions i comentaris fets per la resta de grups.
ResponEliminaNomés voldríem afegir un parell de coses:
Entre altres, un dels objectius d’una Aula Oberta hauria se ser motivar a l’alumnat i reforçant-los com a individus millorant el seu autoconcepte i la seva autoestima. Si heu detectat que els alumnes de l’AO s’autoetiqueten de “especials” i estan desmotivats, no s’estan aconseguint els objectius, així que la vostra intervenció és a banda d’engrescadora també NECESSÀRIA.
Trobem el vostre projecte molt motivador e inclusiu i les unitats didàctiques triades li donen un caire de globalitat i transversalitat als continguts molt interessants.
No us deixeu res, i el vostre projecte té un alt grau de transversalitat, potenciant l’ús de les diferents tipologies textuals i d’expressió, la ecologia i sostenibilitat, l’educació en valors, la reflexió , convertint la competència d’aprendre aprendre en eix del projecte. A més ho feu amb treball cooperatiu.
La nostra sincera felicitació.
Grup 6:
Ester Colom, en Pere López, la Mariluz Luque, la Miriam Moneny i la Genoveva Mosull
Hola grup 10,
ResponEliminaAbans de res l'enhorabona pel vostre treball. Realment el nexe realitat - curriculum - competències que proposeu és fantàstic!! Treballar a través de la realitat i dels medis, els hi aportarà un coneixement multidisciplinar que els hi pot ser molt útil. Verdaderament és una eina magnífica que ens ha encantat!
Un altre punt fort del vostre plantejament és la vessant crítica i independent que defenseu. Ens sembla molt adequat per l'alumnat a qui va adreçat.
Aquí però, és on trobem la única part que canviaríem: nosaltres seríem partidàries de que fos un projecte interdisciplinari de nivell, no només a un grup. Això creiem que pot fer augmentar els sentiments de diferència que per una altra banda, ja dieu que el tenen.
Per acabar, dir-vos que tot l'apartat d'avaluació és realment fantàstic. Els criteris estan molt ben detallats i són molt aplicables.
Així doncs, moltes felicitats! és un treball excel·lent!
Grup 9. Gemma Cantoni Ayguaviva, Cristina Jiménez Ramos, Georgina Mañe Arias, Eulàlia Bautista Solans