divendres, 17 de maig del 2013

Endrapant el coneixement

Benvolguts companys!

El nostre grup està format per la Sheila García, el Guillem Sarda, la Cristina Sances i l’Adriana Sevillano. Tots quatre som psicòlegs i tenim experiència en el món educatiu tot i que en àmbits diferents. Creiem que aquesta diversitat ha fet possible l’aportació de diferents perspectives al treball.
 
Bé, el nostre projecte interterdisciplinari porta com a títol “Endrapant el coneixement” i té com a tema central la nutrició humana. Aquest tema és un dels continguts que forma part del currículum de 3r d’ESO a la matèria de ciències de la naturalesa. 
 

Ens ha semblat interessant treballar-lo de forma interdisciplinar ja que es tracta d’un tema que acompanya i acompanyarà als alumnes tota la seva vida i que té una importància vital en la seva salut. Recentment hem sentit notícies de que gairebé el 50% de la població infantil pateix excés de pes, una problemàtica que de ben segur molts arrossegaran a l’adolescència i posteriorment s’ajuntarà amb els canvis físics i psicològics que viuen els adolescents, podent donar lloc a altres malalties com l’anorèxia o la bulímia. Per tots aquests motius considerem de vital necessitat que hi hagi un bon treball en relació a la nutrició humana i pensem que si aquest tema es tracta des de diferents matèries i diferents maneres de fer, la incidència de l’aprenentatge serà molt major.
 
Esperem que us agradi el projecte i estem oberts a rebre qualsevol feedback per tal d’aprendre una miqueta més i seguir millorant en la nostra tasca educativa.

En el següent enllaç podreu accedir a la nostra web, confiem que la gaudireu i que endrapareu també el coneixement aportat pel nostre grup.
 
Grup 3: Sheila García, Guillem Sarda, Cristina Sances i Adriana Sevillano 

dilluns, 13 de maig del 2013

Treballem l'educació ambiental: Com influïm i com ens influeix l'entorn.


El projecte que aquí presentem pretén ser una eina amb la que treballar de forma interdisciplinar l'Educació Ambiental.


Tot i que està adreçat i elaborat per alumnes de 1er d'ESO amb les modificacions necessàries en les activitats de les diferents unitats podria ser utilitzat en altes cursos d'ESO.

Des de les matèries de Ciències Naturals, Ciències Socials, Tecnologia, Matemàtiques, Llengua Catalana i Educació per la Ciutadania es treballen temàtiques diverses com el Consum Responsable, les 3R, les diferents Fonts d'Energia, la Petjada Ecològica, etc amb uns objectius comuns detallats al projecte però sobretot centrats en l'educació en valors.

Pensant en una escola inclusiva, treballem a l'aula amb estratègies que l'afavoreixin, i centrem els esforços en una programació per competències per arribar a assolir els continguts.

Esperem sigui d'utilitat.

El podeu consultar aqui: Treballem l'Educació Ambiental

dissabte, 11 de maig del 2013

Projecte Interdisciplinari: "NO AL BULLYING"

El nostre projecte "NO AL BULLYING" té com a finalitat crear consciència en l'alumnat, a partir d'educar-los en valors i transmetre'ls estratègies i pautes amb les quals aprenguin a ser capaços d'afrontar situacions d'aquest tipus, i buscar possibles solucions per resoldre'les.

-->

Hem escollit aquest tema perquè és un tema que per desgràcia, és present a la nostra societat (i més del que ens pensem). Avui en dia, vivim en un món on es cometen grans injustícies i experiències que poden tenir resultats dràstics. Per això, cal un aprenentatge que ens apropi a ser actius i ser crítics davant d'aquestes situacions, amb l'objectiu de reaccionar quan les visquem i no les consentim.
El projecte "NO AL BULLYING", fomenta l'ús de totes les competències bàsiques però fonamentalment  una com a principal: la competència d'autonomia i iniciativa personal.  Aquesta competència suposa poder transformar les idees en accions i posar en pràctica l'auto-aprenentatge, és a dir, proposar-se objectius i planificar i portar a terme projectes individuals o col·lectius. Requereix, doncs, poder elaborar iniciatives innovadores per cercar alternatives i més tard aplicar-les. En resum, la competència d'autonomia i iniciativa personal implica el fet de ser capaç d'imaginar, emprendre, desenvolupar, i avaluar accions amb creativitat, confiança i sentit crític.
Es dissenya el projecte per al primer curs del segon cicle de secundària (3r ESO) i té una duració aproximada d'un trimestre. El treball interdisciplinari consta de les següents àrees: Ciències socials, llengua catalana, llengua castellana, alternativa a la religió, tecnologia, educació visual i plàstica, educació per a la ciutadania i matemàtiques.

La nostra pàgina web podeu trobarla aquí. 

Grup 5: Cristina Martin Calvo, Jordi Aymerich, Jota Muntané i Eva Jiménez.

Construint el meu futur


El projecte interdisciplinari “CONSTRUINT EL MEU FUTUR” té com a principal objectiu ajudar l’alumne de 3er d’ESO a encaminar-se adequadament davant les diverses possibilitats que se li obren en acabar l’ESO, tenint en compte una varietat de factors com: el coneixement d’un mateix, els diferents itineraris formatius, les oportunitats laborals previstes, la capacitat d’emprendre una iniciativa empresarial, l’opció d’una estada a l’estranger, etc.




Es tracta que l’alumne millori en el coneixement i la reflexió d’aquells elements que li permetran prendre consciència i decidir millor el seu camí de maduresa formativa, professional i humana.

Podeu trobar la informació sobre el nostre projecte al següent enllaç.
Esperem que us agradi!

GRUP 6: Estalina Civico, Laura Cuadrado, Carles Genover i Judith Soriano 

dijous, 9 de maig del 2013

Curs 2012-2013

Aquest curs, any de noves retallades i del NO a la LOMCE, tenim 29 estudiants matriculats al màster de formació del professorat d’educació secundària. En aquests moments hi ha 6 equips de treball que estan treballant amb força i ganes en l’elaboració del projecte interdisciplinari que en els propers dies penjaran en aquest blog.

L’objectiu d’aquesta activitat és consolidar l’aprenentatge dels continguts treballats a l’assignatura Assessorament Curricular, però també la de fer difusió del projecte elaborat i posar-lo a disposició de la comunitat educativa. Amb aquest petita aportació volem ajudar a que el currículum per competències sigui una realitat cada dia en més instituts del nostre país.

Cada grup es presentarà breument i penjarà la seva presentació així com un enllaç al projecte interdisciplinari.
A mal tiempo, buena cara, comprove-m'ho amb el vídeo

 

dimarts, 22 de maig del 2012

Canviem el Món

Font: http://4.bp.blogspot.com/_RWF8wcEQRkM/TBt-hAtWjLI/AAAAAAAAAo8/
4bNJy_0ecUo/s1600/juntos+podemos.jpg                             

El nostre projecte “Canviem el món”   té com a objectiu principal crear consciència crítica en els nostres alumnes per tal que puguin exercir la ciutadania activa, i adquirir competències socials i personals que facin que es desenvolupin com a persones sensibles, justes i democràtiques.

La necessitat  d’actuar activament i de forma crítica davant les injustícies, la vulneració dels drets humans de les persones i la preservació del medi que habitem i en el què convivim, ens ha portat a desenvolupar  aquest projecte amb l’esperança que tota la comunitat educativa prengui consciència de la importància que té educar en valors i fomentar actituds de respecte, de responsabilitat social, de solidaritat, de tolerància, de no violència i de crítica i d’actuació davant les diferents problemàtiques i injustícies arreu el món.

Es pretén, doncs, mitjançant l’educació, que el nostre món global no resti indiferent a ningú   i que pugui formar millors persones que siguin capaces d’actuar i reaccionar per tal que el nostre planeta esdevingui un món millor.

Canviem el món, és un projecte que crida a la participació activa de tots nosaltres. Per això, si  voleu participar en aquesta meravellosa aventura de canviar el món, us convidem a llegir, reflexionar i criticar constructivament aquest projecte, per tal de millorar-lo,  difondre’l i aplicar-lo i aconseguir que esdevingui una realitat compartida per tots nosaltres.

Aquí el trobareu : Canviem el Món

Esperem que us agradi !  

Grup 3.
Maria Ruiz i Crespin; Jordi Pino i Hernández; Raquel Molinero i Martinez; 
Begoña Feliu i Pérez; Alfred Benavent i Vallès

dilluns, 21 de maig del 2012

Colònies Responsables

COLÒNIES RESPONSABLES


Hola companys i companyes del Màster!
La Vanessa Rodríguez, la Regina Forné, el Raül Niubó i la Sílvia Segura volem compartir amb tots vosaltres el nostre treball interdisciplinari destinat als alumnes de 3r de la ESO. Hem programat un Crèdit de Síntesi centrat en el turisme responsable titulat “Les nostres colònies responsables” on hem volgut emfatitzar, per una banda, la importància d'assolir la responsabilitat de les conseqüències dels nostres actes, i d'una altra, com aquesta responsabilitat és convenient aplicar-la a la conservació del medi ambient.
Al nostre institut, estem demanant dia rera dia als alumnes amb conductes disruptives que canviïn de comportament, els diem que la seva actitud no és la correcta, que així no van bé... I , hem pensat, que en comptes d'utilitzar el càstig com a mesura de control, utilitzarem el reforç positiu: s'han de guanyar aquestes colònies!! Ha d'haver un canvi d'actitud per part dels alumnes si volen que el professorat estigui disposat a acompanyar-los. Ells són els responsables que el grup de tercer vagi de colònies o no. Ells decideixen."

La proposta:
La proposta de les colònies sorgeix del mateix grup d'alumnes de 3r d'ESO, ja que per alguns motius, altres anys no van poder fer-ne. El professorat creu convenient poder donar una oportunitat a aquest grup d'alumnes. Això sí: ells hauran de convèncer als professors que són responsables, i que podem confiar en ells.

Objectiu general: 
L'objectiu general d'aquest crèdit de síntesi és promoure la responsabilitat individual del nostres alumnes treballant-la des de totes les matèries del currículum, seguint com a guia els principis del "Turisme Responsable", i finalment traslladant els continguts apressos a classe a l'experiència de les Colònies.
El centre té una filosofia poc innovadora, amb propostes curriculars molt bàsiques i el que pretenem és motivar al professorat en l'ús de les noves metodologies de treball que impliquin les noves tecnologies, per tal que aquests canvis arribin a tot l'alumnat.
Hem focalitzat el projecte en les següents matèries: Tutoria, Ciències Naturals, Ciències Socials, Música, Educació Visual i Plàstica i Anglès. A més, al ser un crèdit de síntesi, el dijous i el divendres de la setmana que es realitza aquest crèdit, ens traslladem a Sant Feliu de Codines, on s'ubica la casa de colònies i on realitzarem algunes de les activitats proposades, tant des de les diferents assignatures com les pròpies de la casa de colònies.
Les activitats estan pensades per a què tinguin un inici, un desenvolupament i un final, de manera que en cada una de les unitats didàctiques s'especifica de manera general cada una d'aquestes activitats.
​​
Distribució de la wiki:
Com podreu observar, la nostra wiki està dividida en varis apartats:
- Informe de treball: en aquest apartat s'explica tot el crèdit de síntesi. La justificació, els objectius, els continguts, les competències, les unitats didàctiques, l'avaluació, la metodologia....
- Espai pels professors: en aquest espai hi ha explicades totes les unitats didàctiques relacionades amb el crèdit de síntesi.
- Espai pels alumnes: En aquest espai es fa una petita introducció al crèdit de síntesi i a continuació hi ha totes les pàgines creades des de les diferents matèries per la realització de les activitats (des de webquests, actvitats manipulatives, treballs en petit grup, individuals, exposicions orals, treballs d'investiga, de creació....). Al final d'aquest apartat també hi ha el dossier que la casa de colònies ofereix als seus usuaris.​
Finalment, trobem una petita conclusió per fer reflexionar als nostres alumnes.

Aquest és l'enllaç de la wiki: http://turismoconsciente.wikispaces.com/

Esperem els vostres comentaris.

Moltes gràcies

Grup 5

VOLS FER UN VIATGE AMB MI?









El principal objectiu del nostre projecte “VOLS FER UN VIATGE AMB MI?” és afavorir la inclusió de l’alumnat nouvingut al centre educatiu. Pretén que tot l’alumnat del centre interaccioni així com comparteixi i conegui les diferents cultures que conviuen al centre, per tal d’afavorir un millor clima de convivència a l’Institut i conseqüentment més inclusió.
El projecte “Vols fer un viatge amb mi?” mitjançant diferents matèries del currículum -Ciències socials, geografia i història, Educació Física, Llengua Catalana i Música- vol aconseguir que els alumnes de 1r d’ESO coneguin millor els diferents països de procedència dels seus companys i es potenciï una actitud de respecte i tolerància a les diferències culturals.
Com a mètode de potenciació de la diversitat i la inclusió proposem treballs cooperatius intraaula, estables en totes les assignatures. Tanmateix s’utilitzarà la tutoria entre iguals com a eina de suport i potenciadora del procés d’ensenyament- aprenentatge.

Els continguts proposats es duran a terme durant el primer trimestre i amb ells es treballaran els continguts que venen  establerts per l’alumnat de 1er. d’ESO. Per aprofundir en aquest tema aquest projecte recull les unitats didàctiques que es desenvoluparan per cadascuna de les assignatures.
Pel que fa a la avaluació es tindrà en compte el treball individual, el treball grupal, l’autoavaluació i la coavaluació, emmarcat en un context d’avaluació continuada i global.
Us animem a que visiteu la nostra wiki per tal que conegueu el projecte, així com ens comenteu les possibles millores.
Per poder accedir al projecte fet pel grup 2, composat per Anna Fanals Falgàs, Nùria Farré Ribas, Mar García Herrero, Monstserrat Rocadembosc Compaño, heu de clicar al següent enllaç: http://volsferunviatgeambmi.wikispaces.com/

diumenge, 20 de maig del 2012

Àfrica, el gran continent a descobrir.



Font: http://www.vilanova.cat/blog/armandcardona/wp-content/uploads/2011/05/africa-01.jpg
Aquest projecte pretén que els alumnes de tercer d’ESO del nostre INS descobreixin una realitat que potser els hi sembla molt llunyana però que no ho és tant. Molts dels alumnes nouvinguts al centre són autòctons de l’Àfrica i, per això, creiem important que es doni un treball sobre els seus països i les seves cultures. A més a més, és una bona manera de fer sortir als alumnes del petit món on viuen i obrir-los els ulls a d’altres pensaments i estils de vida diferents.

Les matèries escollides per a realitzar aquest projecte han sigut: llengua i literatura catalana, llengua i literatura castellana, llengua anglesa, matemàtiques, ciències de la naturalesa, ciències socials, educació visual i plàstica, física i química i educació per al desenvolupament personal i ciutadania; en les quals es treballaran les següents unitats:

-  “Estructura de la Narració.”
-  “Les llegendes d’Àfrica.”
-  “The African World.”
-  “La crisi de la Banya d’Àfrica.”
-  “La transmissió de la malària.”
-  “Descobrim l’Àfrica.”
-  “L’Àfrica al cor.”
-  “Com veus l’Àfrica?”
-  “El corrent elèctric.”
-  “Reflexionem sobre l'Àfrica: la desigual distribució de la riquesa al món.”

Aquestes UUDD han sigut creades a partir dels continguts generals plantejats pel Departament d’Educació de la Generalitat al document Currículum educació secundària obligatòria i concretats més tard. D’altra banda, la metodologia s’ha plantejat a partir del treball per competències, tenint en compte que el treball cooperatiu és un dels seus pilars.
Quant a les competències dir que han estat treballades en les diferents unitats didàctiques, tot i que en el projecte interdisciplinari s’han treballat unes de forma transversal, donades la importància de les quals: competència d’aprendre a aprendre, competència d’iniciativa i autonomia personal.

El treball en grup cooperatiu és una estratègia d’aprenentatge que es pot posar en pràctica des de qualsevol matèria i qualsevol professor, per aquest motiu l’hem posat en pràctica en gairebé totes les UUDD del nostre projecte interdisciplinari. Es tracta de posar als alumnes en grups heterogenis i donar una tasca a resoldre entre tots. Aquest tipus d’agrupaments ajuden a crear interdependència positiva, responsabilitat individual, habilitats cooperatives i de relació positives, lideratge compartit i repartiment equitatiu de responsabilitats i afavoreixen la contribució de tots els membres a l’èxit de l’equip. D’aquesta manera els alumnes interaccionen els uns amb els altres, tenen un objectiu delimitat i comú i aprenen a relacionar-se de manera adequada amb els seus companys i companyes (Pujolàs, P., 2002).

A més a més, el treball en grup cooperatiu ajuda a reconèixer la importància que té l’altre persona (en aquest cas el company) per aprendre (Hernández, F. 2007). En aquest mateix article, l’autor reflexa que a mida que els alumnes intercanvien històries i opinions se n’adonen que no només existeix un camp de coneixements únic, sinó que compartir és molt enriquidor i ajuda a veure altres punts de vista. Tanmateix, els treballs en grup cooperatiu són una manera d’atendre la diversitat a les aules ordinàries ja que ajuda a incloure a tots els alumnes (nouvinguts, amb NEE, amb retard en el desenvolupament...etc) dins els grups heterogenis per a aconseguir una educació integral per a tots a on cada alumne pugui arribar a desenvolupar al màxim les seves possibilitats.

També, la proposta inclou altres mesures d'atenció a la diversitat com són la tutoria entre iguals, l'estratègia companys-tutors i l'ús del contracte pedagògic per a responsabilitzar l'alumnat del seu propi procés d'aprenentatge.
Dins la metodologia, s'inclouen activitats que requereixen la participació activa i col·laborativa dels alumnes, essent imprescindible l'atenció i concentració d'aquests. Així, com l'ús de les TAC per potenciar l'aprenentatge autònom i per poder aplicar els coneixements en situacions pràctiques.

Pel que fa a l'avaluació, aquesta és contínua i global, tenint en compte el progrés de l'alumnat en el procés d'ensenyament-aprenentatge. Cada assignatura determina els seus criteris d'avaluació específics, però en el si del projecte englobem els següents: comprensió, redacció i expressió correcta, grau de participació i actitud de col·laboració, actitud crítica, autonomia, responsabilitat, bona presentació i respecte.


Ara només us queda clickar per accedir al projecte. Esperem  que disfruteu del nostre treball i que us sigui útil, però sobretot... els vostres comentaris!!

EL GRUP 1





 

divendres, 18 de maig del 2012

Reconstruïm la civilització! Eduquem per a la convivència!


El principal propòsit del nostre projecte és treballar la convivència i la tolerància a la diferència i a la diversitat, tot fomentant el respecte, la cooperació, el treball en equip, la responsabilitat i la inclusió. Vam pensar que era oportú portar a terme un projecte d’aquest tipus donades les característiques dels alumnes del centre i de les relacions que estableixen.
A més a més, pretenem ajudar al centre per a que inclogui metodologies i activitats més innovadores i adaptades a les necessitats del alumnes, així com també introduir l’ús de noves tecnologies en la seva forma de treballar. Pretenem fer protagonistes als alumnes de la construcció del seu propi coneixement.
Desenvoluparem el projecte durant el segon trimestre del curs i tindrà una durada de 12 setmanes, per la qual cosa ocuparà pràcticament tot el trimestre. Es portarà a terme en diferents assignatures, fent servir una hora setmanal d’aquestes, tot i que això és susceptible d’ampliació si així es considerés adequat.
Amb aquest projecte treballem directament quatre matèries: música, ciències naturals, ciències socials i educació visual i plàstica. A més a més, durant el transcurs de les setmanes i amb les diferents activitats també treballem competències d’altres matèries: tecnologia, llengua catalana i literatura, matemàtiques i educació per al desenvolupament i la ciutadania.
El projecte consisteix en crear, en grups de 4 alumnes, una civilització nova en la qual hi tinguin cabuda diferents tipus de persones. Així, hauran de pensar en aspectes com la distribució geogràfica, els serveis de la ciutat, economia, trets distintius, tradicions... Pretenem que aquest projecte sigui molt manipulatiu, ja que d’aquesta manera aconseguirem més motivació per part dels alumnes i més implicació. És a dir, no només hauran de cercar informació i estructurar el coneixement per a idear quelcom de nou, sinó que hauran de crear un resultat palpable i real.
El projecte es conclourà amb una síntesi i unes jornades externes en les quals els alumnes podran mostrar al barri el que han construït conjuntament. A més a més, els alumnes seran els responsables de les gestions d’aquestes jornades, fent-se càrrec dels espais, els permisos, la publicitat... D’aquesta manera fomentem també les habilitats comunicatives i l’autonomia, tot i que en tot moment comptaran amb l’ajuda i recolzament del responsables de cada una de les matèries bàsiques implicades, així com de la part del tutor de cada grup.
Es tracta, doncs, d’un projecte interdisciplinari que neix de les necessitats detectades tant en el centre com en la zona on està ubicat, i pretén educar en els valors esmentats amb l’objectiu de millorar la convivència a l’institut i poder, després, influir de manera més o menys significativa en la dinàmica social del barri on aquests alumnes viuen. 
Tot seguit us adjunten dos links en els que podreu trobar el projecte al complert (enllaç extern on està penjat el document amb tota la informació detallada) i la wiki que vam crear com a recurs per a que els alumnes seguissin el projecte. 
Esperem els vostres comentaris!


Projecte realitzat pel grup de treball 4: 
Belén Alonso, Jessica Bautista, Kalimba Kinti i Eva Martín.

dilluns, 7 de maig del 2012

Curs 2011/2012

Aquest curs hi ha 25 estudiants matriculats al màster de formació del professorat d’educació secundària, els quals formen 5 equips de treball que estan treballant molt motivats. Cada grup es presentarà breument i ens facilitarà l'accés al seu projecte interdisciplinari.

L’objectiu d’aquesta activitat és consolidar l’aprenentatge dels continguts treballats a l’assignatura Assessorament Curricular, però també la de fer difusió del projecte elaborat i posar-lo a disposició de la comunitat educativa. Amb aquesta petita aportació pretenem ajudar a que el currículum per competències sigui una realitat cada dia en més instituts del nostre país.

Una recomanació interessant: visionar el vídeo El sistema educativo es anacrónico del programa Redes.

dimecres, 8 de juny del 2011

MESCLA'T

El projecte interdisciplinari “Mescla’t” pretén dotar a l'alumnat d'eines i recursos per tal que reflexionin i es conscienciïn sobre els prejudicis ètnics i culturals, prevenint així l’aparició de grups homogenis tancats procedents d'altres cultures, i dels prejudicis que això comporta. D'altra banda, el projecte s’encarrega de què l’alumnat assoleixi l’estimació i comprensió de l’altre a través de la coneixença, per evitar d’aquesta manera la por social com a origen dels estereotips ètnics.


Està dirigit a l’alumnat de primer d’ESO, situat en un context de centre amb un alt índex d’immigració, on els conflictes fruit de diferències culturals han anat augmentant els darrers anys.


La temporització del projecte, s’emmarca dins un quadrimestre, treballant cada setmana aquesta perspectiva a través d’una matèria diferent, aprofundint en una temàtica concreta i relacionada amb la problemàtica que ens ocupa.


La seqüència didàctica s’inicia amb l’àmbit de Llengües, on s’introdueixen termes relacionats estretament amb els prejudicis, i es treballa des d’un marc teòric i a la vegada molt pràctic, per passar a la resolució, on es plantejaran maneres d’evitar els propis prejudicis. A partir d’aquesta base, es treballa la multiculturalitat mitjançant les dades observables a través de les Matemàtiques, per exemple, o l’observació del repartiment del món a través de les Ciències Socials, la realitat actual d’altres països com el Japó a Ciències Naturals, la visita a la pròpia aula d’acollida del centre per donar-la a conèixer i que l’alumnat es posi en la pell dels alumnes nouvinguts del propi centre. Finalment, a través de l’Educació Física i la Música, es donen a conèixer danses, jocs i músiques d’arreu del món, i a Tecnologia el mateix alumnat construeix i exposa maquetes d’habitatges de diferents països i cultures.


A l’hora de programar totes aquestes activitats, a part de buscar activitats relacionades amb la temàtica principal que resultessin atraients pels alumnes, s’han redactat continguts i objectius de totes les assignatures i s’ha tingut en compte, lògicament, el treball de les competències bàsiques. Gràcies a la diversitat d’activitats proposades hem aconseguit que es treballessin totes les competències bàsiques. Les competències que s’han treballat de manera transversal a totes les assignatures han estat, la competència “comunicativa lingüística i audiovisual”, la de “aprendre a aprendre” i la “social i ciutadana”.


La metodologia emprada a partir del treball cooperatiu és una estratègia i recurs que guia l'aprenentatge de l'alumnat al llarg de tot el projecte, i que ens permet treballar valors, actituds i emocions a l'hora que s'aprenen conceptes amb una base didàctica. Aquesta metodologia promou la cohesió de grup, l'autoestima, l'autonomia, l'escolta activa, el diàleg, la presa de decisions, la implicació i la motivació de l'alumnat. És per tot això, que ens va semblar idoni que fos el vehicle a través del qual l'alumnat assoleixi uns objectius acadèmics, emocionals, personals i socials.


En definitiva, el projecte promociona l’educació intercultural i la cohesió social, valorant la diversitat per ajudar a què tot l’alumnat respecti i entengui la convivència en la diferència.


Esperem que us resulti interessant.


Grup 8

Rosa Colom

Maribel Gutiérrez

Berta San José

Elisabet Saña

David Secall


Projecte Mescla't

http://es.scribd.com/fullscreen/57296822?access_key=key-xidhwdkh34h02d24fuu


Annexos

http://es.scribd.com/fullscreen/57092022?access_key=key-2oqzlwuy4vg80yfg687d

dimarts, 7 de juny del 2011

D'AQUÍ I D'ALLÀ

Projecte d’una agencia de Viajes
Un viatge pel món de la nostra diversitat cultural


Bones a tothom, l'Ester Colom, en Pere López, la Mariluz Luque, la Miriam Moneny i la Genoveva Mosull us convidem a donar un cop d'ull al nostre projecte interdisciplinar: El projecte ha estat dissenyat a partir d'un context escolar, social i cultural concret. Aquest s'enmarca dins del Projecte per a la Millora de la Qualitat dels Centres Educatius Públics (PMQCE) impulsat pel Departament d'Ensenyament. El projecte D'aquí i d'allà es centra en la millora de la convivència i la cohesió social ja que el nostre Institut té un elevat nombre l'alumnes immigrants.
Tots nosaltres considerem la diversitat present a l'Institut més com una oportunitat que una dificultat, i amb el projecte pretenem afavorir el coneixement del lloc d'acollida i de l'origen dels nostres alumnes.
Creiem que el projecte és una oportunitat per conèixer, compartir i afavorir els intercanvis culturals entre l'alumnat de 1r. d'ESO per tal de millorar la cohesió social i la integració dels joves al centre educatiu i a l'entorn més proper.

El podeu consultar en la seva totalitat a:

https://sites.google.com/site/daquiidalla/


Qualsevol comentari serà benvingut, volem millorar.

Descobrint la nostra ciutat, Barcelona

Presentem el nostre projecte interdisciplinari: Descobrint la nostra ciutat, Barcelona

El descobriment, l’estudi i exploració de la ciutat on resideix l’alumnat del institut és un dels objectius que el centre contempla en el seu PEC. Podrien ser molts els motius pels quals s’ha plantejat aquest tema, però en farem referència a tres en concret:

L’entorn: L’escola es troba a la perifèria de la ciutat, on resideixen famílies treballadores amb un nivell socioeducatiu mig- baix. Sovint trobem que gran part de l’alumnat té poques possibilitats de fer o visitar indrets arreu de la ciutat, per tant, el coneixement de la seva ciutat es mínim. Considerem primordial que l’alumnat conegui el seu entorn immediat, però també ho és conèixer la ciutat on resideixen, on estudiaran, treballaran, etc., així com la importància de poder valorar el patrimoni cultural d’una ciutat referent en molts aspectes a nivell mundial.

Famílies procedents d’altres països: el gran numero d’alumnat nouvingut ens crea la necessitat de mostrar aquells aspectes rellevants sobre la ciutat on resideixen. Llengua, cultura, art, geografia, etc. La seva adaptació pot resultar mes engrescadora i fàcil si coneixen el seu nou entorn i saben com participar-hi activament.

L’enfoc constructivista d’aquesta programació converteix aquest projecte interdisciplinar en una eina que ens condueix cap a aspectes tan importants com la posada en pràctica del treball cooperatiu, de la feina amb pocs mitjans però molts recursos, la recerca i investigació a través de les noves tecnologies, el treball sobre les capacitats per a cooperar i respectar als altres, etc. A través d’aquest projecte es treballen una sèrie de valors que considerem necessaris per a la formació dels adolescents en diferents aspectes, no només acadèmics, sinó relacionats amb el seu procés de maduració personal i social i tot el que això implica en aquesta etapa.
Des del departament s’ha estudiat la possibilitat de dissenyar altre tipus de projecte transversal, però ens ha semblat que l’estudi d’un tema significatiu, d’interès i amb utilitat present i futura seria més profitós, motivador i més engrescador que altres opcions que havíem valorat. El procés d’elecció no obstant ha estat democràtic; en un primer moment el professorat vàrem plantejar 5 temes diferents i va ser l’alumnat qui va escollir mitjançant votació aquell que li semblava més engrescador. Per majoria absoluta l’alumnat va escollir el projecte que presentem.

https://sites.google.com/site/descobrintbarcelona/home

Grup 11
Silvia Armengol Bosch
Noelia Cañamero San Clemente
Alfonso Fouce Puerto
Judit Ruiz Safra

El Mediterrani, font de vida i ruta de cultures

El Mediterrani, font de vida i ruta de cultures, és el nostre projecte interdisciplinar que treballa quatre assignatures al llarg d'un trimestre en el nivell de 3r d'ESO. Aquestes quatre assignatures treballen una selecció dels continguts establerts pel marc legislatiu per aquest nivell educatiu.


A partir d'aquí comença la peculiartitat del projecte: el seu eix metodològic es basa en el que hem anomenat metodologia per conflictes, una adaptació de la metodologia per projectes del Programa Àlber que ha estat aplicat en diferents escoles de la Catalunya a Ed. Infantil i Primària. Aquesta és una aproximació de com podria dur-se a terme en l'etapa de Secundària.


La metodologia per conflictes pretén treballar tots els continguts i competències programades partint d'un conflicte o problema no resolt que el propi alumnat haurà de plantejar després d'una sèrie d'experiències amb el mar. Una pregunta a l'inici del trimestre plantejada pel docent en relació aquestes experiències serà el detonant de l'aparició d'aquests conflictes. Tot això es veurà traduït en l'elaboració d'un mapa conceptual que partirà dels coneixements previs de l'alumnat i que s'anirà modificant i millorant al llarg del trimestre a mesura que es vagin resolent els dilemes.


La tria del Mediterrani com a eix transversal, doncs, respon a la necessitat de partir d'un marc molt obert que permetés treballar múltiples continguts curriculars i a través d'activitats molt diverses.


L'altra raó principal és la proximitat i relació amb el mar Mediterrani que els nostres alumnes tenen pel fet de viure en una locaclitat costanera del litoral català; l'hem visualitzat com una possible eina d'unió entre tots ells i que pot facilitar la integració de l'alumnat nouvingut al centre.

Podeu començar a navegar!


https://sites.google.com/site/elmediterranigrup9/



Grup 9: Gemma Cantoni Ayguaviva, Cristina Jiménez Ramos, Georgina Mañe Arias, Eulàlia Bautista Solans